Div ny häst

acj

Trådstartare
Skrev för ett par dagar sedan om min nyinköpta 15-åriga arabvalack. Skulle gärna vilja ha lite mer råd om hur ni andra skulle agerat.

Hämtade honom i fredags och upptäckte när vi backade honom ur transporten att han hade sommareksem. Inte den värsta varianten med sår och elände men ändå så att övre delen av svansen var rejält angripen och manen visade tecken på angrepp men var inte kal.

Dessutom är han ganska stökig och i mitt tycke rätt ouppfostrad. Står inte stilla i boxen, sparkar i boxdörren och när vi igår ställde upp honom i stallgången för lite borstning mm stod han också och stampade med framhovarna. Nafsar lite, konstrar lite allmänt. Gnäggar mycket efter kompisarna - har inte släppt ihop dem ännu men går i hagarna bredvid varandra så att han ser dem hela tiden. Det är en valack och två ston som går ihop och ena stoet ska ev flyttas. Tycker därför inte att det finns anledning att släppa dem innan vi vet hur det blir med henne. Bättre att avvakta tills vi vet hur flocken kommer att se ut - det är det här stoet som är mindre bra flockledare och därför kommer det sannolikt att grupperas om ifall hon försvinner.

Gick skogspromenad igår och det gick skapligt. Fick ta ett antal varv och ett antal backningar för att han skulle låta bli att kliva förbi mig och han skärpte sig lite grann efter varje gång.

Känner att jag måste jobba mycket med ledarskapet - är lite grön än och det märker han såklart. Har börjat med lite "horsemanshipövningar" i stil med de sju lekarna och ska fortsätta med det.

Men, hur skulle ni ha gjort i min situation? Känner mig väldigt osäker på att ta mig an en häst med både sommareksem och massor med olater. Funderar allvarligt på att ringa säljaren och förvarna om att det kanske inte kommer att funka men vill såklart ge det hela någon eller ett par veckor till.
 
Sv: Div ny häst

visste du inte dessa saker när du köpte honom?

tittade du inte på honom innan du köpte honom?

är han inte veterinärbesiktad?
 
Sv: Div ny häst

Eksemen är ju definitivt du kan ifrågasätta varför säljaren inte informerat om. Dock har du själv undersökningsplikt också... som du inte kan ha fullgjort om du inte såg eksemen.

Att hästen är lite stökig i hantering behöver inte betyda något, många hästar förändras när de byter hem och kan vara lite stökiga en tid. Sånt brukar gå över i och med att hästen vänjer sig.
 
Sv: Div ny häst

Vi var och tittade på honom för drygt 14 dagar sedan. Kollade honom relativt noga men såg inget som tydde på eksem då. Ska väl tillägga att det var innan värmen och alla knott kom. När vi hämtade honom stod han inne i stallet där det var ganska skumt och ingen av oss som var med såg det här. Vid lastningen krånglade han en del varför säljaren fick lasta honom och vi inte var i det läget att vi såg svansen.

Och jodå, vi har haft en veterinärbesiktning. Tyvärr ändrades tiden så jag kunde inte själv vara med - kunde inte ta ledigt från jobbet med så kort varsel som jag fick. Säljaren ringde mig och talade om vad veterinären skrivit och jag har självklart läst protokollet. Där står det så här: "Kliskador på svans och antydan på man (ev knottkänslig?)". Har även ringt veterinären i dag och frågat vad hon tycker och hon menar att en äldre häst som inte har värre eksem än vad han har kanske inte är lika allvarligt som när det gäller en ung häst.

Vi borde kollat honom mer noggrant innan lastningen förstår jag ju nu - man lär sig av sina misstag - men samtidigt var det en ganska rörig situation och som nybörjarköpare missade jag det.

Tyvärr, det är inte roligt varken för köpare eller säljare när det blir så här. Och jag vill absolut inte ställa till något i onödan men tycker samtidigt att det känns som om jag till viss del blivit lite förd bakom ljuset.
 
Sv: Div ny häst

Eksem kan ju faktiskt komma upp på ett par dagar. Min arabvalack har eksem, lindrig om man sköter den noga. Visste inte om det alls förrän första knotten kom :( Helt plötsligt började han klia sig, allmänt hängig och elefanthud 1 dm av mankammen.

TS. Fundera på hur gärna du vill ha just den här hästen. Eksem är rätt jobbigt och kan bli en hel del pyssel, och i värsta fall vissa perioder som det inte går att rida.
 
Sv: Div ny häst

Det beror ju på vad jag hade tyckt om hästen. Om jag hade tyckt om hästen och att hoppet om att få en fin häst hade funnits där skulle jag nog behålla, sen beror det ju på vad priset är för hästen. Var det en dyr häst skulle jag nog ringa och prata med säljaren om eksemet med tanke på att en eksemhäst kostar att ha. Täcken, salvor och geggor hit och dit blir sällan billigt över sommaren. Det hade ju i alla fall varit skönt att ha det klart för sig om säljaren visste det eller inte och kanske få en ursäkt att h*n inte sa något om detta innan. Vår eksemhäst har aldrig visat några såna extrema symptom hos sin förra ägare som hon har visat hos oss. Kanske visar inte just din häst några extrema symptom hos dig?

Som sagt, det beror helt på situationen men det går att göra sommaren dräglig för en eksemhäst och ledarskapet kommer också att lösa sig med lite träning tror jag. Det verkar ju vara precis ledarskap det handlar om i det fallet. Sätt tydliga gränser för vad som är tillåtet eller inte oavsett hur trött och slut du är. Ex: Det är ALDRIG tillåtet att knuffas eller trampas. De brukar kunna lära sig.
 
Sv: Div ny häst

Ja, det är inte lätt att veta hur man ska göra. Vet ju egentligen inte till 100 % vad jag verkligen tycker om hästen ännu. Det tar trots allt en liten tid innan man vet var man har varandra och så långt har vi inte kommit på de här dagarna. Och folk runtomkring tycker så mycket, en säger att det enda rätta är att lämna tillbaks hästen omedelbart, nästa att det är bättre att lugna sig och se hur det blir, en tredje att förvarna säljaren att det inte funkar men försöka lite till...

Är själv mest inne på att ge alltihop några dagar till innan jag bestämmer mig för om jag ska ringa eller inte och ytterligare någon vecka innan jag verkligen bestämmer mig definitivt för om jag ska streta på med eksem och olater eller om jag ska ta diskussionen med säljaren om ev återlämnande.

Blir lite frustrerad nu i början - både av ovan nämnda saker och min egen okunskap och att jag kommer till korta ibland gentemot både häst och mer vana hästmänniskor. Ska kanske sänka egna kraven lite. Jag vet ju att vi människor ofta har lite för bråttom och jag är definitivt inget undantag.

Tack i alla fall för ni tog er tid att svara. Nu ska jag åka hem från jobbet och hälsa på pållen för lite allmän hantering med smörjning, täckning, förhoppningsvis lite mys med borstning osv.
 
Sv: Div ny häst

Om du ska kunna lämna tillbaka den här hästen så är det helt upp till säljaren om de vill ta den tillbaka.
För det finns inget i det du skriver här som ger dig rätt att lämna tillbaka den.
Eksemet finns omnämnt i veterinärintyget som du godtagit och att den är lite stimmig på ett nytt ställe med nya rutiner och människor är inget konstig alls.
 
Sv: Div ny häst

Vet det, du har helt rätt. Men känns ändå inte helt schysst rent känslomässigt även om det enligt juridik osv är precis som du skriver. Jaja, får väl låta allt lägga sig - låta hästen komma till ro ordentligt på nya stället och för egen del lugna ner mig och avvakta. Det kanske kan bli bättre än vad jag tror just nu.
 
Sv: Div ny häst

Vet det, du har helt rätt. Men känns ändå inte helt schysst rent känslomässigt även om det enligt juridik osv är precis som du skriver. Jaja, får väl låta allt lägga sig - låta hästen komma till ro ordentligt på nya stället och för egen del lugna ner mig och avvakta. Det kanske kan bli bättre än vad jag tror just nu.

Låter som en jobbig sits du hamnat i. Men, jag skulle verkligen råda dig att ta ett djupt andetag och försöka rycka på axlarna åt situationen. Ibland kan jag bli så trött på råd och tankar från medhästägare, det är lätt att ge råd när man inte behöver ta konsekvenserna. Skit i vad folk säger och tycker ett tag - lyssna på din egen känsla och tänk inte att det måste vara perfekt från början.
 
Sv: Div ny häst

Se det som ett litet projekt! Det är mkt bättre att ta motgångar som en chans att lära sig något och när man lyckas få bukt med problemet finns det ingen bättre belöning!

Att en häst är stimmig när den flyttat är inget konstigt alls. Att du är lite grön tycker jag inte heller är något problem så länge du tar det i din egen takt (låt det ta precis så lång tid som du själv behöver, det är ingen som mår dåligt av det) och ta hjälp av kunniga människor som vet vad de pysslar med. Kanske gå en NH-kurs där du får ta med dig hästen? Skaffa en bra ridinstruktör som själv kan sitta upp och känna hur just din häst känns. Att lyssna på andra medhästägare som kommer med all världens råd kan vara bra ibland, men som någon annan sa här innan; oftast är det mest blaha.
Mitt råd är att se hur de är mot sina egna hästar innan du tar råd från dem. Det har jag lärt mig den hårda vägen!

Här kan du hitta bra tränare i din omgivning!
 
Sv: Div ny häst

Snälla moderatorn, kan du ta bort det här också?
 
Senast ändrad:
Sv: Div ny häst

Snälla moderatorn, kan du ta bort det här, det blev dubbelt - datorn krånglade.
 
Senast ändrad:
Sv: Div ny häst

Ska upp till stallet nu och förhoppningsvis är jag ensam med bara min man som "hästhållare" där. Ska försöka fokusera på hästen och min egen magkänsla och hoppas på att det ska bli lite mer lugn och ro när inte folk runt omkring kommer med diverse - i all välmening - goda råd. Sedan ska jag ta ställning till om hur jag ska gå vidare. Just nu känns det som jag ska lyda era råd och ge 17 i vad alla andra säger och ta en sak i taget. Tack snälla för feedback och uppmuntran. Känns skönt med ett så bra forum att få ur sig funderingarna i. :bow:
 
Sv: Div ny häst

Hej!
Tycker du gör helt rätt ge hästen tid och börja från marken att träna upp känslan och ledarskapet.
Vill bara trycka på att jag tycker det är syper att du kan se dina egna fel och brister och inte skyller på hästen det är en egenskap man kommer väldigt långt med! Därför tror jag inte det kommer bli några problem för dig och din häst oav sett vad du i slut änden bestämmer dig för!
:bow:
 
Sv: Div ny häst

Tjolahop!
Har ett litet råd som jag också har fått lära mig den hårda vägen. Har haft häst som folk har haft alldeles för bråttom med. Ta det lugnt.
Det jag gjorde med en av dessa hästar var att arbeta för hand böjning,ställning,öppna,sluta och hann påbörja förvänd sluta på 4 månader innan jag satt upp. Alla har inte detta tålamod och det kan jag förstå man köper hästen för att rida men tänk på hästens bästa.
Hoppas allt går bra.
 
Sv: Div ny häst

Låt alla andra ha sina åsikter du, det låter inte som det är någon särskilt besvärlig häst du fått på halsen, så klart han är nervös och orolig på nya stället och att det tar sig uttryck på något vis! Det kan ta månader för en häst att komma till ro, de är nerviga djur! (särskilt araber oftast);-)
Att han har kliat sig är förstås trist men som sagt det stod ju i veterinärbesiktningen. Jag har gjort PRECIS samma sak! Veterinärintyget blev uppläst, där stod att hon hade kliat sig så hon hade sår på svansen och jag ville bara ha hästen så jag funderade inte mer på det;-) Min lilla ljuvliga dam HAR exem men klarar sig bra med ett täcke på sommaren, det är inte så himla jobbigt att leva med. Jag vill INTE vara utan henne! Trots att folk hade åsikter om köpet för min del också!;-)
 
Sv: Div ny häst

Nu har det gått drygt en vecka sedan han kom hem och det känns mycket bättre. Han har lugnat ner sig betydligt och är i mitt tycke väldigt lyhörd för vad man vill. Kommer som ett skott när man ropar på honom i hagen och visar väldigt tydligt att han tycker om kontakt. Lite småstökig ibland i boxen, vill gärna gå runt lite när man grejar med honom men inte värre än att det räcker att säga till honom.

Har gått lite skogspromenader och faktiskt också skrittat en liten skogstur med honom. Tyvärr var den medskickade sadeln inte användbar så där har jag ett litet problem. Funderar på en westernsadel eller bomlös sadel men får se. Får låna en sadel av ridkompisen så länge. Är inte perfekt men funkar mycket bättre än den andra.

I vilket fall som helst så är magkänslan en helt annan nu än för några dagar sedan. Egentligen är han väl en cool kille som efter bara en vecka är så pass lugn. Fast visst märks det att det är arab i honom. Lite "arabig" är han ibland men mest är han bara väldigt mysig. Där ser man vad lite tid kan göra om man bara har tålamod och inte lyssnar på vad alla andra säger. ("Å fy, har du köpt en arab, de är ju så stirriga!" är väl den vanligaste kommentaren.)

Eksemet ser också bättre ut efter en veckas smörjning och med täcke som skyddar på nätterna.

Hoppas att det fortsätter så här framöver! Tack alla gulliga människor för stödet. :love:
 
Sv: Div ny häst

Ha täcke på hela tiden,, bara nätterna räcker inte. Det minskar stressen och eksemet blir bättre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag skulle vara så tacksam för lite tips och råd! Det är så att jag flyttat till ny ort för ett par månader sedan. Kom överens med...
Svar
6
· Visningar
3 340
Senast: Aionee
·
Träning Har köpt häst, en liten pigg o fräsch arabvalack på 15 år. Jätteroligt och pirrigt - min första häst trots att jag närmar mig de 50...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: acj
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp