acj

Trådstartare
Har köpt häst, en liten pigg o fräsch arabvalack på 15 år. Jätteroligt och pirrigt - min första häst trots att jag närmar mig de 50.

Läste ett inlägg om att släppa ny häst i hagen. Min kille ska gå tillsammans med tre andra som känner varandra väl och gått i hagen en längre tid. Vi har valt att göra så att vi delat hagen som är ganska stor i två delar där min går i ena delen bredvid de andra. Om någon vecka ska vi öppna upp och släppa ihop dem och förhoppningsvis funkar det då utan större problem.

Har ett par saker jag undrar över som ni andra mer vana hästägare kanske kan hjälpa mig med.
1) Hästen har gått ihop med en flock där han varit högst i rang (ganska låga i rang allihop totalt sett). När vi nu tar in honom i boxen för allmän hantering blir han väldigt orolig om han inte har de andra hästarna inne i stallet också. Likaså när vi rider ut med ett par av de andra (lämnar alltid någon av hästarna kvar så han inte blir lämnad ensam kvar). När vi skulle släppa ut dem för natten i hagen igår började vi ta ut ett sto men fick gå tillbaks in med henne igen för att min valack förde så mycket liv. Gnäggar ("skriker"), springer runt i boxen osv. Tror ni att det här är ett nykomlingsproblem som går över när han känner sig mer hemmastadd eller hur skulle ni hantera det hela? Han har bara varit hos oss ett par dagar.

2) Vid vissa tillfällen - när han vill gå ut från boxen mm - står han och sparkar med framhovarna mot boxdörren. Tolkar det mest som en ful ovana, lite brist på uppfostran. Han gjorde likadant i transporten när vi hämtade hem honom under de första kilometrarna, sedan lugnade han ner sig. Har någon något bra tips för hur man ska hantera detta? Tror ni att även detta är en nykomlingsgrej som går över eller ska man ta tag i det på stört?

3) Är lite intresserad av att testa join-up-metoden för att befästa mitt ledarskap ännu mer. Han är inte svår att hantera men inbillar mig att det kan vara bra för fortsättningen. Någon som har några synpunkter? Bra eller dåligt när man som jag är lite ovan?

Tacksam för alla tips!
 
Sv: Ny häst

har me en häst som gnäggar högt så fort hon blir själv eller jag tar ut min andra häst ur hagen tar ja ut honom från hagen så springer hon längs staketet o gnäggar o i bland ser ut som hon ska hoppa över.

hon har hållt på så förr men jag va envis o lät henne så själv då o då hon lugnar sig så fort hon inte ser oss längre.

Någongång måste hästen vara själv kanske av någon andledning så jag övar med alla mina hästar de Ska kunna vara själv.
 
Sv: Ny häst

Eftersom hästen precis har flyttat och allt är nytt och främmande så är det inte konstigt att han stressar upp sig så. Ta det bara lugnt nu i början så kommer säkert allt att bli bättre senare. Det tar ju ett tag att lära känna varandra, och när han är trygg med dig kommer du kunna ha honom inne själv utan problem. Kör på join-up metoden, då lär ni er att lyssna på varandra och kan bli vänner.
Att han sparkar i transporten, boxen låter som otålighet/stress. Går det att lugnt och bestämt säga "nej!" utan att istället skrämma honom, så försök med det, annars kan ju även det vara något han slutar med när han känner sig "hemma".

Lycka till med din nya häst!! :laugh:
 
Sv: Ny häst

Grattis till din nya häst!

1) Jag tror det är ett nykomlingsproblem. Hästar är ju flockdjur, och detta att klara av att bli lämnad ensam upplever jag som något tätt knutet till trygghet. Tryggheten ökar när han kommit in i rutinerna i nya stallet, lärt känna de andra hästarna, lärt känna dig. När han VET att han kommer ut till de andra när det blir hans tur, VET att han inte blir ensam längre stunder kan han slappna av.
Först när han är trygg med det och med dig kan man träna att faktiskt vara ensam korta stunder - men då är det lättast att göra det genom att ni avlägsnar er från flocken, själva går ut på promenad eller tar in från hagen för att borsta en stund: då vet han ju att kompisarna är kvar hemma - han blir inte kvarglömd.

2) Framhovssparkandet har jag inget bra tips om. Jag upplever att vissa hästar gör så, och det kan vara rätt svårt att lära om. Vissa gör det redan som föl (lär sig väl av mamma) så det är inte alltid så lätt att få bort ens tidigt.
Har sett folk banka upp hästar dagligen för sådana oönskade beteenden, men beteendet har inte gått bort, hästen blir bara rädd och kanske aggressiv. Eller så slutar den slå just i dörren och viftar längre in i boxen.
Det finns säkert någon metod som funkar, men jag har oftast valt att ignorera det. Det ska inte löna sig så att man får komma ut först eller får mat först bara för att man gör oväsen. Tvärtom kan man, om man har tålamod och själv är den som fodrar/släpper ut, ignorera och vänta ut hästen tills den står still - och då får den belöningen. Man kan t ex stå stilla framför boxdörren och säga lugnt "nej" vid varje bank, och passa på att öppna dörren när hästen sätter ner foten. Och se till att det finns någon annan häst kvar som sällskap. Det kan stressa särskilt en ny häst rätt mycket om det innebär att den får bli kvar ensam, det kan bli ett förvärrat beteende först, man vinner först med stort lugn och enormt tålamod. Och genom att göra exakt likadant tills hästen slutat med det oönskade bankandet.

3) Jag rekommenderar inte Join-up som en första kontakt / kommunikations träning. Det är en rätt hård ledarskapsmanöver och dominanshandling. Prova hellre de 7 lekarna (Pat Parellis, googla så hittar du nog dem beskrivna), eller iallafall de första. Det är mer att man bygger upp förtroende först, utifrån det kan man driva bort hästen.

Alla sådana ledarskaps övningar bör dock göras med lite fingertopps känsla - man ska inte fortsätta driva en häst som visar vänligt kontaktsökande eller undergivet beteende. Man kan mycket väl driva bort den som straff om den är bufflig däremot. Man tappar hela poängen om hästen inte vill söka kontakt med en så att man själv får gå efter den för att kunna fortsätta "leken", osv.
 
Sv: Ny häst

Hoppas att det är lite stress pga allt nytt och att han lugnar sig när han känner sig hemma som du skriver.

Några tips för när, var, hur man ska köra join-up? Har ingen rundkorall, däremot ett ställe en bit bort där vi gjort ett par volter (en liten för islandshästarna i stallet bredvid och en större, rektangulär cirka 7x15 meter). Tror du att det funkar att använda den större? Är inhägnad med stolpar och vit eltråd utan el påslagen.
 
Sv: Ny häst

Tack för bra, utförliga svar!

Har funderat på samma sätt som du beskriver. Att det är mycket nykomlingsosäkerhet och att trygghet och lugn med bra rutiner hjälper för att komma över det.

Ska nog fortsätta som jag börjat m a o.

Betr join-up och vänskapslekarna har jag också haft lite den typen av tankar som du nämner - att join-up är ganska tufft och att vänskapslekarna är bättre. Är dessutom lite osäker på om jag gör rätt och då kanske det är bättre att börja i liten skala.

Tror egentligen inte att det behövs så mycket. Märker redan nu när jag backar honom att det hjälper och han lyssnar väldigt bra med en gång. I boxen backar han direkt när jag bara pekar bakom honom och säger backa. När han har bråttom ut till hagen kan jag få stanna honom ett par gånger och backa några steg men efter det ger han sig snabbt. Kommer också fram direkt till mig i hagen när jag går dit och ropar på honom. Känns som bra tecken tycker jag.

Tack igen för bra tips! :bow:
 
Sv: Ny häst

Den större skulle kanske gå bra att använda :) Ta med hästen dit helt kravlöst de första gångerna och lek lite (de 7 lekarna som greger föreslår), Om du gör join-up, var försiktig och pressa inte hästen för hårt, med plaststolp och tråd kan hästen fly från dej ganska lätt, men du vill ju inte att det går så långt att han hoppar över staketet. Använd fingertoppskänslan som sagt. :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
452
Senast: tessan.g
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp