Div ny häst

Sv: Div ny häst

Vi har diskuterat det - täcke eller inte på dagarna. Enligt de andra som sett honom de timmarna på dagen när jag jobbat verkar han inte mer irriterad eller stressad av att inte ha täcke på dagarna. Jag tycker inte heller att jag märker av det när jag är där men tror att jag ska ha täcke på dagtid ett tag och se om han uppför sig precis likadant eller om det blir ännu bättre. Eksemet är mycket bättre men självklart vill jag göra vad jag kan för att han inte ska ha besvär av det. Tack för info!
 
Sv: Div ny häst

Det är inte säkert han visar att han är störd av insekterna dagtid. Men han blir ändå biten, vilket förvärrar eksemet.

Det finns väl ingen anledning att bara har täcke halva dygnet?

Nej, gör som "vi" andra, och ha på eksemtäcket dygnet runt. Börja på våren INNAN kliet börjar, och håll på tills låångt in på hösten.

Välkommen in i islandsforumet, där finns det massor av kunskap kring sommareksem. :idea:
 
Sv: Div ny häst

Ska göra så - både ha täcket på och titta på islandsforumet. Tack, tack.
 
Sv: Div ny häst

Har ögnat igenom tråden, hittar ingenstans något om köpekontrakt.
Finns det ett, vad står det där?

Nu verkar det ju som om du ska behålla hästen, men i vilket fall så ska man aldrig vänta med en reklamation, då du måste reklamera inom skälig tid. Typ omedelbums efter att du sett eksemproblemet.

Hoppas det löser sig.
 
Sv: Div ny häst

Säger som Skuggi, välkommen in i eksemvärlden. Det behöver inte bli så jobbigt som en del säger. Jag köpte själv en eksemhäst för sex år sedan. Hade ingen aning om hur det skulle bli, men idag ångrar jag inte alls mitt köp. Visst är det lite mer pyssel med täcken och salvor, men man ska ju ändå sköta om sin häst. Jag tycker heller inte att det är speciellt dyrt med skötseln. Har provat några olika preparat och kommit fram till en salva som funkar. Håller mig till den och jag lägger kanske 400 kr/år i kostnader. Täckena är ju dyra i inköp, men köper du ett med kvalitet så håller det i flera säsonger. Är inne på tredje sommaren med de täckena jag har nu. De förra hade jag i fyra somrar. Är det täckesbitare i hagen blir det ju självklart en del lagning, men laglappar är oftast gratis hos din täckeshandlare. Jag återanvänder även gamla täcken som laglappar.

Men en sak som är viktig är att du är konsekvent med täcket. Det ska vara på dygnet runt. Enda undantaget är om det är väldigt blåsigt och mulet. Är det soligt kan det skada eksemet ännu värre. Redan sårig och skorvig hur är extra känslig mot solen. Sen är det viktigt att du tvättar hästen och täckena ofta. Hygienen är viktig.

Men som sagt, på islandsforumet finns en mängd trådar med råd och tips.
Att din häst är orolig i början är inte konstigt, men du har ju redan märkt en förbättring, så där har jag inga råd mer än att det blir säkert bättre ju mer ni lär känna varann. Lycka till!
 
Sv: Div ny häst

Det här låter väl inte riktigt klokt antar jag men vi (både jag och min ridkompis som är bra mycket mer van vid hästar, hästköp osv) har varit i kontakt med säljaren ett flertal gånger innan vi bestämde oss - både varit på besök och ringt. Blir fortfarande inte klok på om jag (vi) varit väldigt godtrogna och naiva eller om det bara är en händelsekedja som ingen av oss kunnat påverka. I vilket fall som helst finns det ett kontrakt som jag själv gjort på plats. Säljaren skulle fixa ett kontrakt tills vi kom för att hämta hästen och när vi ringde på väg dit var h*n i närmaste stad och letade efter ett ställe där h*n kunde köpa ett. (Trodde att h*n visste var h*n kunde köpa men de hade inga.) Slutade med att jag som sagt fixade ett själv. Nu är jag inte helt okunnig i hur man skriver kontrakt så att det väsentligaste finns med (jobbar med den typen av frågor). I kontraktet står bl a att om jag av någon anledning skulle välja att inte behålla hästen har säljaren förstahandsrätt att köpa tillbaks den.

Nu har jag bestämt mig för att göra som så att om eksemet inte blir värre (tack så mycket för tips om täcken mm) och hästen är fortsatt trevlig att ha att göra med så gör jag vad jag kan för att han ska må bra och vi ska kunna ha roligt ihop. Händer det något annat oförutsett på vägen får jag ta ställning till det då. Så förhoppningsvis kommer det hela att fungera i alla fall. :grin:
 
Sv: Div ny häst

Tack för goda råd!

Hans eksem är redan mycket bättre och är det inte värre än det du beskriver i pengar, tid osv kan jag nog leva med det.
 
Sv: Div ny häst

:laugh:LYCKA TILL!! Låt det ta tid, Ni kommer att finna varandra!
 
Sv: Div ny häst

Bara en tanke... är du säker på att han har eksem? Jag har en eksemhäst (gotlandsruss) och han behöver eksemtäcke dygnet runt för att inte bli skogstokig av frustration när knotten anfaller.

Dock har vi ganska mycket knott här periodvis och då kliar sig ALLA hästarna, mer eller mindre, i svansroten och på mankammen utan att de för den skull har eksem (sammanlagt har 14 araber + russet passerat gården sedan vi flyttade hit för 6 år sedan). Det är klart att det kliar när de blir bitna.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Div ny häst

dom där "olaterna" var väll inget allvarligt? Jag är ledsen men jag ser inget problem?

skulle vara skillnad om hästen stegrade eller sparkade dig eller på annat sätt försökte skada dig. Men det du beskerv tyckr jag inte var farligt alls.
 
Sv: Div ny häst

Skönt att de går bättre för dig!
Läst tråden och följt den i tysthet!

Min förra häst var ett monster när ja fick honom (hade honom på foder) och lämnade sen tillbaka dne underbaraste hästne i heöa värden tror ja! å endå var han nog precis samma häst bara ja osm lärt mig hantera de!
 
Sv: Div ny häst

Ja du, svår fråga - eksem eller inte! Helt klart är att han blir totalt galen av knotten. Jag har full förståelse för det eftersom jag själv tyvärr är väldigt känslig för både knott och mygg. Han har ju tappat en hel del hår på framför allt svansen och ser lite "maläten" ut även om han tappat hår på man och i pannan. Frågan är ju om han "bara" kliat sig så pga av knotten eller om det verkligen är eksem. Tjejerna här uppe som kan mer än jag tycker det ser ut som eksem, om än inte värsta varianten. Smörjer varje kväll, skyddar med insektsmedel och täcke och det verkar funka rätt bra. Det ser definitivt bättre ut, inte sämre och det känns så klart bra.
 
Sv: Div ny häst

Nej, jag är fullt medveten om att det kunde vara mycket värre. Grejen är väl 1) att det är min första egna häst och självklart är jag lite osäker på både det ena och det andra, 2) kände i början att det bara var för mycket med sommareksem, olater samt brist på utbildning. Det var lite övermäktigt just då men med mycket jobb och tålamod hamnar vi förhoppningsvis rätt så småningom.

Ändå håller jag inte med dig fullt ut - det är klart att det vore mycket värre om han sparkade, bet osv men jag tycker nog i alla fall att en så pass gammal häst bör ha lärt sig att stå någorlunda stilla vid hantering. Uppenbarligen är det så att ingen har brytt sig om att lära honom det här med var gränsen går för hur han får bete sig utan man har nog tyckt att han är gullig som vill vara nära. Och självklart, det är upp till var och en hur man vill att ens häst ska bete sig. Personligen tycker jag att det ska finnas ett säkerhetsavstånd. Även om han inte menar något illa - för han är en snäll och vänlig individ - kan det ju bli tokigt när det blir för närgånget. Det är som sagt min åsikt - därmed inte menat att jag vet bäst eller att jag förkastar andras sätt att hantera sina hästar men man måste skapa en trygghet för både sig själv och hästen tycker jag. :grin:
 
Sv: Div ny häst

Jo, vi jobbar på och det är som du skriver - man lär känna varandra så småningom och jag hoppas jag får samma känsla som du så småningom - att det är en toppenhäst. :)
 
Sv: Div ny häst

Såg att jag skrivit fel - menar att han INTE tappat hår på man och i pannluggen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag skulle vara så tacksam för lite tips och råd! Det är så att jag flyttat till ny ort för ett par månader sedan. Kom överens med...
Svar
6
· Visningar
3 340
Senast: Aionee
·
Träning Har köpt häst, en liten pigg o fräsch arabvalack på 15 år. Jätteroligt och pirrigt - min första häst trots att jag närmar mig de 50...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: acj
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp