Djungelboken - ulvlek

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såklart att du svarar att du inget vet. Jag tycker ändå att din kommentar indikerade att du visste att den som bsf röstat på är ond. Du skrev såhär:
"Nej, jag menar att onda siaren inte vet om vilka som sitter i lyan, så hur ska den kunna signalera genom att rösta på en ond?"

Sen har vi inlägg #127 Varför så noga med att tala om att du mest ville ge henne chansen att reda ut sitt intrassel? Det var ju du som mer eller mindre trasslade in henne

Om du är ond så tror jag att hedinn också är det och att du helt enkelt råkade göra en blooper. Eller så har jag fel.

Du har helt fel. Jag ville att fio skulle få en chans att förklara sig, eftersom hon tyvärr ibland trasslar in sig så folk missförstår henne. Inkl jag...

Att jag skrev "röstar på en ond" var att förtydliga för fio (som inte läst rollistan ordentligt?) att onda siaren inte känner till ulvarna och vice versa.

Däremot har jag ingen aning om var Hedinn står. Precis som jag inte har en aning om någon annan ännu. Det är för tidigt i leken för det.
Ok. Jag får släppa just det för stunden.
Fast jag hittar genast något nytt att reagera på och det är dina ordval som jag har kursiverat. Så skulle den onda siaren kunna skriva för att visa sig för lyan.

Jaja. jag ska försöka att inte haka upp mig på en spelare.
Förresten så ska jag på galej ikväll så det är lika bra att jag aviserar låg aktivitet under kvällen på en gång,

Det du kursiverat syftar på att ingen vet något (mer än ulvarna) dl1. Jag vill (som vanligt) inte att jag ska bli lynchad/käkad, varvid man lusläser mina inlägg och drar förhastade slutsatser. Det har hänt mig en gång och efter det är jag mkt försiktig om jag vet något. Vilket jag inte gjorde i dl1.

Det du kursiverat syftar på att ingen vet något (mer än ulvarna) dl1. Jag vill (som vanligt) inte att jag ska bli lynchad/käkad, varvid man lusläser mina inlägg och drar förhastade slutsatser. Det har hänt mig en gång och efter det är jag mkt försiktig om jag vet något. Vilket jag inte gjorde i dl1.

Jag förstår det. Men jag vill ändå mena att det skulle kunna vara ett sätt för den onda siaren att visa sig.

Gabby_Ossi lägger den andra andrarösten, jämnar på så sätt ut ställningen mellan Idahoe och fio. Räddning? Eller slump?

Tillägg: G_O's motivering skulle kunna ses som ett försvar av mig. Och det skaver lite. För det känns som något som ulvarna skulle vilja plantera ut. Antingen att jag skulle lita på G_O för att hon "försvarar" mig, eller att andra skulle börja misstro mig om G_O är ond...

Tillägg: I detta scenariet med "räddningsröster/utjämningsröster" är det alltså Idahoe som jag ser som potentiell ulv... Inte pa grund av hennes val av Shere Khan, utan just på grund av G_O's (och Mirtai's) röst(er).
Jag har också funderat lite på G_O sena röst på Fio som jämnade ut det hela och i praktiken räddat Idahoe, även om det i teorin hade kunnat slå åt andra hållet. Jag kanske blir lite påverkad av att jag tidigare tyckte att Idahoe var skum.

Aah, gud vad svårt, jag måste rösta snart för sedan har jag löshoppningsträning och styrelsemöte hela kvällen :nailbiting:

Angående min röst som skickade hem fio igår så hade jag också missat litegrann att DL var redan kl 21, så när jag väl kom in hade jag inte så mycket tid och det var väldigt spridda röster. Trodde väl inte så mycket på att fio var ond egentligen men hade ingen bra känsla på någon annans ondska heller för den delen, så det var där det var lättast att få till en teori utan att behöva gå tillbaka och titta. Och om man inte kan komma med en ordentligt förklaring (eller iaf försöka hitta på en :p ) på hur man tänkte så har man lite gjort sig förtjänt av en röst. (Att fio inte lade någon tid på att försöka klargöra gjorde också att jag blev ganska övertygad om att hon inte hade någon specialroll)

Sedan var det ju illa att bli av med goda siarlärlingen direkt :rage:

Det finns ju knappt något mer att gå på nu än igår :arghh:

Bland rösterna är det typ jag själv som sticker ut mest, risken är väl att det blir jag som åker härnäst :cautious:

Som sagt, måste få iväg en röst nu men hoppas jag kan smyga lite med mobilen under mötet och ändra ifall det kommer fram något nytt.

Gabby_Ossi röstar på cirkus

För att hon lade första rösten på fio (som åkte ut och visade sig vara god) utan att ge fio chans att förklara sig, gick även på Habina efter en formulering som jag inte kan se något konstigt med.

Illa att bli av med siarlärlingen så tidigt!

Även jag ska iväg på möte, för att sedan åka och vaccinera vovvan, så jag skulle behöva lägga en säkerhetsröst ifall jag inte hinner in innan 21 (jag borde hinna nån kvart innan åtminstone, men för säkerhets skull...

En teori som jag funderar på, är ju att G_Os röstande igår skulle kunna vara ett försök från lyan att misstänkliggöra mig. Alltså, det finns en god med två röster, genom att lägga en andraröst på en annan god, fio, så blir det ändå en god som åker ut men man har dessutom lyckats misstänkliggöra den goda som blir kvar? Sannolikt ett alltför vågat spel från lyan såhär tidigt i leken, men det är det bästa jag kan komma på såhär på rak arm.
På grund av detta (och det här är en säkerhetsröst som kan komma att ändras om jag hinner in innan DL)

Idahoe röstar på Gabby_Ossi

Så, om vi ska ägna oss åt lite gammal hederlig spekulationsräkning då :)

12 deltagare, ungefär en tredjedel onda. Det vore då rimligt med 4 onda, varav en utanför lyan.

I så fall har vi goda:
Lösmynt spion
Ängel
Siarlärling
Bybor (5?)

Onda:
Ulvar (3?)
Ond siare

Har för mig att det brukar diskuteras livligt hur nyttiga dessa spekulationer är, men det här fungerar nog mest som minnesanteckningar för mig själv

Jag vill inte utesluta att det är 5 onda totalt- den onda siaren får inte sia förrän natt 2 och den har ingen koll på vilka som är i lyan och lyan vet inte om den heller . De goda har ängel+ lösmynt spion och siarlärling ( som inte heller får sia förrän till Dl 2)

Lösmynte spionen får full info och ska sedan välja en annan som får infon.- kan iofs lika gärna skicka infon till en ond efter första natten om inte ängeln är med i spelet ( den bör ju veta vem som är ängel efter full info första natten - men det förutsätter fortfarande att både ängel och lösmynt spion överlever första lynch - första NattDL lär iaf ängeln överleva - för den bör skydda sig själv då om den är kvar i spelet )
Ingen annan ond roll har några skills så rent balansmässigt tycker jag att man inte ska utesluta att det är fler ulvar än bara 3
Dock ser ju vinstvillkoren ut så här:
* Leken är slut när siste ulven är död eller när onda är fler än de goda.
Jag tror i vilket fall inte att det är mindre än 3 ulvar utan det handlar mer om 3 eller 4 skulle jag tro
Och jag spelar ofta efter devisen : better safe than sorry ;)
Det blå Jo. De onda har en siarlärling!
Goda måste inte få ut den för att vinna, men nog kommer den få chansen att ställa till det och hjälpa sina kamrater? Antingen genom att sia en ulv och kunna "försvara" den, eller sia en god och "gå på" den.
Med den goda siarlärlingen ute ur leken blir det kanske svårare, men ditt inlägg är från innan DL.

Ger mig in i fördelningsfunderingarna då.
I och med att den goda sidan har/hade försvagade specialroller; siarlärling, lösmynt spion, så tycker jag att det känns mest rimligt med fördelningen 8-4 vid start.

Inte särskilt ovanligt att goda ser till att rösta ut goda i DL1
Eh, nu märker jag ord, men "goda ser till att rösta ut goda"? I mina öron låter det som ett samarbete - vilket det inte är.
Goda råkar ofta rösta på andra goda, är det det du menar? Eller att onda kan se till att rösta på goda?

Illa att bli av med siarlärlingen så tidigt!

Även jag ska iväg på möte, för att sedan åka och vaccinera vovvan, så jag skulle behöva lägga en säkerhetsröst ifall jag inte hinner in innan 21 (jag borde hinna nån kvart innan åtminstone, men för säkerhets skull...

En teori som jag funderar på, är ju att G_Os röstande igår skulle kunna vara ett försök från lyan att misstänkliggöra mig. Alltså, det finns en god med två röster, genom att lägga en andraröst på en annan god, fio, så blir det ändå en god som åker ut men man har dessutom lyckats misstänkliggöra den goda som blir kvar? Sannolikt ett alltför vågat spel från lyan såhär tidigt i leken, men det är det bästa jag kan komma på såhär på rak arm.
På grund av detta (och det här är en säkerhetsröst som kan komma att ändras om jag hinner in innan DL)

Idahoe röstar på Gabby_Ossi
Tror du att det är mer sannolikt att lyan satt en sån strategi till DL 1 än att goda lagt en andraröst?

Nu är jag visserligen skeptisk till strategier i lyan överlag, då jag själv aldrig riktigt sett syftet utan tycker mest att det krånglar till allting (med visst undantag för enskilda speciella situationer som mer eller mindre kräver det). Men för mig är det rätt främmande att de i lyan skulle sitta och tänka att "om vi röstar såhär och såhär", speciellt i DL 1.

Sen är det inte omöjligt att onda lagt andraröster ändå, det säger jag mig inte emot, är det något man reagerar på brukar väl rösten hamna där, oavsett vilken roll man har. Det är tanken på det hela som strategi som gör mig skeptisk.

Nu skrev dessutom Gabby alldeles innan att det är hennes röst som sticker ut mest, och när du då kommer och relativt snabbt lägger en röst där så fick jag en liten känsla av enkelhet, något att gå på helt enkelt, som dessutom serverades på silverfat.

Har dock INTE kontrollerat hur du skrivit om det innan, och det är klart att min reaktion även beror på att det är en tidig röst, vilket jag faktiskt egentligen vill göra tummen upp för (sååå mycket hellre en röst i onödan än en röst missad!), så jag tänker inte lägga allt för mycket vikt vid det just nu, med det i åtanke, men jag vill ha tankarna med.

Det blå Jo. De onda har en siarlärling!

Ja ? Vilket ja också skrev innan allra först i inlägget?
har strukit under det och blåmarkerat så det blir lätt att hitta
Jag vill inte utesluta att det är 5 onda totalt- den onda siaren får inte sia förrän natt 2 och den har ingen koll på vilka som är i lyan och lyan vet inte om den heller . De goda har ängel+ lösmynt spion och siarlärling ( som inte heller får sia förrän till Dl 2)

jag menade helt enkelt att ingen ond i lyan har några skills utan alla är vanliga ulvar :)
Eh, nu märker jag ord, men "goda ser till att rösta ut goda"? I mina öron låter det som ett samarbete - vilket det inte är.
Goda råkar ofta rösta på andra goda, är det det du menar? Eller att onda kan se till att rösta på goda?
Ja jag menar så som du skrev: att goda råkar rösta ut goda. Det vore ju synnerligen konstigt om goda samarbetade om att rösta ut goda:p
Lite klumpigt skrivet ser jag !

lösmynt spion
Grunnade lite på den lösmynta spionen jag med . Den har fått full info inatt och ska sedan skicka vidare infon till den väljer ska få det . Just idag så lär den ju ha ett "enkelt" val då den ju bör ha ett gott hum vem som är ängel.
Lösmynte spionen får också en rad av infon lottad varje natt framöver
Sedan får iofs lyan också en drällrad och det jag satt och funderade över är vad består egentligen spioninfon av efter DL1?
Inga sior har gjorts än ,då både onda och goda siaren hade nattDL2 som första möjlighet.
Den goda siarlärlingen blev dessutom käk inatt så den raden vilken den velat sia kommer inte alls med
Ulvarnas käk lyckades så alla "vet" ju att Snurrfian1 blev käk

Finns det öht någon mer rad än Ängeln skyddar XXXX som kom fram i spioninfon ?
( Är rädd att det kan vara så- i så fall vet lyan vem som är ängel :nailbiting: )

Den enda andra raden som kan komma i fråga för natDL1 är ju just ulvarna käkar Snurrfian, och där vet jag att olika LL resonerar olika om den raden kommer med när käket lyckats ?

Eller har jag glömt någon rad som kunnat bli med i infon under nattDL1?

Ja ? Vilket ja också skrev innan allra först i inlägget?
har strukit under det och blåmarkerat så det blir lätt att hitta

jag menade helt enkelt att ingen ond i lyan har några skills utan alla är vanliga ulvar :)

Ja jag menar så som du skrev: att goda råkar rösta ut goda. Det vore ju synnerligen konstigt om goda samarbetade om att rösta ut goda:p
Lite klumpigt skrivet ser jag !
Ah, där stod det ju:banghead:
Jag fastnade i det andra stycket och där skrev du inget om den onda siarlärlingen...

Grunnade lite på den lösmynta spionen jag med . Den har fått full info inatt och ska sedan skicka vidare infon till den väljer ska få det . Just idag så lär den ju ha ett "enkelt" val då den ju bör ha ett gott hum vem som är ängel.
Lösmynte spionen får också en rad av infon lottad varje natt framöver
Sedan får iofs lyan också en drällrad och det jag satt och funderade över är vad består egentligen spioninfon av efter DL1?
Inga sior har gjorts än ,då både onda och goda siaren hade nattDL2 som första möjlighet.
Den goda siarlärlingen blev dessutom käk inatt så den raden vilken den velat sia kommer inte alls med
Ulvarnas käk lyckades så alla "vet" ju att Snurrfian1 blev käk

Finns det öht någon mer rad än Ängeln skyddar XXXX som kom fram i spioninfon ?
( Är rädd att det kan vara så- i så fall vet lyan vem som är ängel :nailbiting: )

Den enda andra raden som kan komma i fråga för natDL1 är ju just ulvarna käkar Snurrfian, och där vet jag att olika LL resonerar olika om den raden kommer med när käket lyckats ?

Eller har jag glömt någon rad som kunnat bli med i infon under nattDL1?

Eh - dräller den redan natt 1? Det brukar den väl inte göra?
Ang. infon så kommer jag till samma slutsats som du.
Såhär står det:
Lösmynt spion - får första natten veta allas val. Därefter har spionen så svårt att hålla tyst att hen väljer ut spelare som får ta del av hela informationen medan spionen själv bara får en lottad rad! Spionen dräller så att en rad varje natt når ulvarna.
@hemlig eller @bollen__ - dräller spionen redan DL1? Eller först inatt?

Och i vilket fall som helst @quarter4ever :
Jag tror inte att det är fler än 3 ulvar (totalt 4 onda) med tanke på att goda specialrollerna är försvagade. Men jag håller med om att det är bättre att räkna för högt än för lågt.

Artline valde Bagheera för att pantrar är fascinerande och att han är smart. Jag tycker att hon lite underblåste mot fio igår, inlägg #72 och #79. Men kan ju vara så att hon faktiskt misstänkte fio ? Röstar sedan på Snurrfian1 för att hon vill se mer av fio. Skriver att hon inte ville lägga en ev avgörande andra röst på fio. Har inte varit inne än idag och skulle vilja se mera tankar från henne
Får inget riktigt grepp om Artline så här långt.

Habina Valde Baloo för att kroppsformen stämde med hennes egen. reagerar på fios röst på BSF och undrar hur hon menar att onda siaren skulle signalera till lyan. Habina reagerar sedan på cirkus som hon tycker är snabb att rösta på fio samt att cirkus också anser Habina själv som skum. Hon röstar sedan på cirkus utifrån det resonemanget. Får sedan försvara sig mot cirkus som hittar lite som hon reagerar på utifrån vad Habina skriver. Habina brukar ju lyckas skriva lite skumma saker, så egentligen reagerar jag inte så mycket på det hon skriver , men har ju ingen aning om vart jag har henne så får stå som neutral så länge

Idahoe har lite tidsbrist. Valde Shere Khan, och ger sig på att fundera lite över rollerna och antal onda/ goda. Missar sedan Att DL var kl 21, men lägger en efterhandsröst på fio , för att hon velat rädda sig själv. Har även idag dålig med tid men har iaf skrivit ner lite tankar men har svårt att hoa onda då alla verkar alldeles för goda . Röstar idag på Gabby_Ossi för att hon tror att hon skulle velat misstänkliggöra Idahoe igår ( för att det ser ut som att Idahoe är ond som räddas av G-Os röst på fio? Om jag fattade henne rätt ) Idahoe känns svårbedömd och kan lika gärna vara god som ond

Ah, där stod det ju:banghead:
Jag fastnade i det andra stycket och där skrev du inget om den onda siarlärlingen...

Eh - dräller den redan natt 1? Det brukar den väl inte göra?
Ang. infon så kommer jag till samma slutsats som du.
Såhär står det:

@hemlig eller @bollen__ - dräller spionen redan DL1? Eller först inatt?
Ja jag vet inte riktigt hur man annars ska tolka den där raden :
"Spionen dräller så att en rad varje natt når ulvarna."
Det står ju de facto varje natt och inte efter DL1?

@bollen__ kommer raden
ulvarna käkar Snurrfian
med i infon för natten som var ?
tillägg: eller anses det som att en sådan rad inte ingår i inforaderna som kan lottas ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka