Bukefalos 28 år!

Djur/parfymallergier?

Sv: Djur/parfymallergier?

Katt= kli i ögon och på kroppen och snorig näsa
Parfym= andnöd och klåda på kroppen
Kan ha andra djurallergier men
 
Sv: Djur/parfymallergier?

kanske lite udda, men starka parfymdofter (vissa men inte alla) ger mig migrän...
Huruvida det är allergi eller något annat låter jag vara osagt, för jag vet inte.
 
Sv: Djur/parfymallergier?

kanske lite udda, men starka parfymdofter (vissa men inte alla) ger mig migrän...
Huruvida det är allergi eller något annat låter jag vara osagt, för jag vet inte.

Intressant. Det får jag också, men jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara allergi. Jag reagerar t ex på lök också.

Jag är pollenallergisk och får rinnsnuva och kliande ögon (vid högre halter)
 
Sv: Djur/parfymallergier?

Parfym: Hostig, rosslig, tung andning

Jag är allergisk mot vissa djur, såsom råttor, hamster och kanin tex. Och då är det hostig, klåda, tung andning och utslag på kroppen, framför allt i ansiktet.
Vilda råttor är värst, då är det stora utslag i ansiktet och astmaanfall ganska fort.
 
Sv: Djur/parfymallergier?

Jag håller på att bli tokig!

Det kliar precis vid näsborrarna, ibland mer och ibland mindre. För någon vecka sen när jag hade hand om en annan tjejs häst i stallet så trodde jag att jag skulle klia sönder näsan när jag kom hem. Kom då på att jag använt hästens pälsglans och det var en ny sort jag aldrig använt tidigare. Tog klådstillande men det hjälpte sådär. Kliet fanns kvar lite på morgonen efter.
Sedan så blir näsan täppt när jag mockar hos hästen och så nyser jag minst en gång. Han står på spån.
Och Idag när jag tvättade händerna så stack det till något ordentligt av den nya tvålen i näsan.
Sedan storstädade jag hos kaninerna idag och då blev jag lite täppt i näsan och sen dess har halsen känts konstig.

Börjar bli knäpp på det här :(
 
Sv: Djur/parfymallergier?

Svårt att andas, hostar, tät i halsen, snorar.
stygga utslag på huden där den är tunn vid parfymkontakt på huden.
 
Sv: Djur/parfymallergier?

kanske lite udda, men starka parfymdofter (vissa men inte alla) ger mig migrän...
Huruvida det är allergi eller något annat låter jag vara osagt, för jag vet inte.

Så får jag med! :cautious:
Jag vet dock inte om det är allergi heller..

Lite halvt trådkap, men ni som får så, kan ni använda parfym på er själva?
 
Sv: Djur/parfymallergier?

Testade en Clarityn den gången med pälsglansen men vet inte om det hjälpte så mycket. Det kliade dock något enormt mycket den gången.
 
Sv: Djur/parfymallergier?

Min lilla mor hänger inte här men hennes parfymallergi yttrar sig i migränliknande huvudvärk. Tänker alltid på att inte parfyma mig (eller hårspraya) när jag åker till henne. Oftast kommer jag ju dit i stallkläder och den "parfymen" tål lyckligtvis.
 
Sv: Djur/parfymallergier?

Så får jag med! :cautious:
Jag vet dock inte om det är allergi heller..

Lite halvt trådkap, men ni som får så, kan ni använda parfym på er själva?
Det är bara vissa parfymer/dofter jag reagerar på och då främst när de överdoserats.
Så jodå, jag kan använda vissa parfymer och även doftande schampo/duschcreme/tvål etc om de doftar "rätt".
 
Sv: Djur/parfymallergier?

Jag är sedan de senaste testerna som är tagna :p, allergisk mot katt, hund, gräs och min vanliga pollenallergi.
Har katt och hund hemma och även häst (jättenöjd läkare verkligen, speciellt när hon var hästintresserad och visste att man hanterar hö och det är dammigt osv). Har även blivit känslig för starka parfymlukter.

Med mina djur går det bra, går jag över till någon annan med hund/katt måste jag ta allergimedicin.

Blir snorig, kliar i ansiktet, kliar i näsan och i/på halsen, ögonen rinner eller med t.ex hö på armarna kliar det om det kommit åt där och jag var lite känslig den dagen. Kan bli tung/trött i huvudet också.

Om jag vore du skulle jag gå och ta ett pricktest iallafall, så kan du utesluta allergi om det är det och kan du ju få allergimedicin.
 
Sv: Djur/parfymallergier?

Det du beskriver låter som klockren allergisk rinit = hösnuva. Allergisk rinit brukar kännetecknas av nysattacker, kliande, rinnande och senare täppt näsa och kliande, rinnade ögon. Så länge man exponerad av sitt allergen fortsätter det så. Oftast rör det sig om katt, dam/kvalsterallergi typ. Allergisk konjunktivit, sker när ögonen reagerar mot allergen med röda, kliande, rinnande och svullna ögon som följd. Då kanske inte näsans slemhinna är högaktiverad.

Jag har en klockren rinit mot mina två katter, och mot damm/kvalser. Det är _hopplöst_ vissa dagar och jag borde göra mig av med mina katter eftersom detta kan förvärra min stora allergi som är av den anafylaktiska sorten då luftvägarna svullnar igen okontrollerat och jag får nässelutslag. Men men, det är inte lätt att göra sig av med mina älskade katter. Då lever jag hellre farligt.
 
Sv: Djur/parfymallergier?

Jag har doftöverkänslighet eller sensorisk hyperreaktivitet (SHR) som det korrekta namnet är.

Jag reagerar med astmaliknande symtom på starka dofter, parfymer, cigarettrök etc. Det är inte alla parfymer jag reagerar på - men de flesta. :(

Nedanstående info finns på Astma och allergiförbundets hemsida.
"Vilka besvär får man?

Symtomen vid sensorisk hyperreaktivitet påminner om astma, men orsakerna till reaktionen är inte desamma. Doftöverkänslighet har inte med luktsinnet att göra utan beror på reaktioner i det s k kemiska sinnet (sensoriska nerver i luftvägar och ögon). Några vanliga symtom är luftvägsbesvär och besvär från slemhinnor i ögon, näsa och hals (t ex heshet). Dofter kan dock även utlösa astmaanfall hos personer med astma.

Vad kan utlösa besvär?

Mycket låga halter av dofter och kemikalier kan utlösa besvär. Olika typer av parfymerade produkter som parfym och rakvatten, tvätt- och sköljmedel, hygienprodukter som deodorant, tvål, schampo, hårspray och lotion och rengöringsmedel kan ge reaktioner. Även blommor/ växter och kemikalier från produkter eller inredning och material kan ge problem.

Vad kan underlätta för doftöverkänsliga?

För personer med sensorisk hyperreaktivitet (SHR) är det ofta viktigt med en korrekt diagnos som visar att man har en överretbarhet i slemhinnorna och inte en allergi med reaktion i immunförsvaret. Annars kan man få felaktig medicinering. Ett sätt att diagnosticera SHR är ett inandningstest med capsaicin. Idag finns inte någon medicinering eller behandling för personer med doftöverkänslighet. Istället blir man helt hänvisad till att undvika det man inte tål."

/Lizzie
 
Sv: Djur/parfymallergier?

Det du beskriver låter som klockren allergisk rinit = hösnuva. Allergisk rinit brukar kännetecknas av nysattacker, kliande, rinnande och senare täppt näsa och kliande, rinnade ögon. Så länge man exponerad av sitt allergen fortsätter det så. Oftast rör det sig om katt, dam/kvalsterallergi typ. Allergisk konjunktivit, sker när ögonen reagerar mot allergen med röda, kliande, rinnande och svullna ögon som följd. Då kanske inte näsans slemhinna är högaktiverad.

Jag har en klockren rinit mot mina två katter, och mot damm/kvalser. Det är _hopplöst_ vissa dagar och jag borde göra mig av med mina katter eftersom detta kan förvärra min stora allergi som är av den anafylaktiska sorten då luftvägarna svullnar igen okontrollerat och jag får nässelutslag. Men men, det är inte lätt att göra sig av med mina älskade katter. Då lever jag hellre farligt.

Det verkar nog inte bättre än att det är så :(
Kom på nu med att jag på sista tiden har fått rinnande ögon ibland som svidit lite. Har tänkt att det måste bero på min mascara, men då borde det ju vara så hela tiden när jag har på den och det är det inte.

Tänker inte göra mig av med djuren!
Kaninerna bor utomhus så det är bara hunden inne här hemma, men så har jag hästen med.

Jävla jävla skit :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! En psykolog kan ju inte skriva ut medicin det är jag medveten om. Imorgon har jag tid hos psykolog på vc, ej med läkare. Om...
Svar
1
· Visningar
282
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
665
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Amha
·
Fritid Här kan vi dela med oss av våra serietips. Berätta även var man kan se serien.
2 3
Svar
42
· Visningar
1 683
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp