Djurägare fråntas häst

(Helsingborgs Dagblad) Länsstyrelsen har beslutat att en djurägare ska fråntas sin häst omedelbart. Skälet är att hästen behandlats av en kvinna som har hästförbud. KLIPPAN. Länsstyrelsen förbjöd i augusti 2009 en kvinna att tills vidare ha hand om eller äga hästar. Beslutet överklagades, men ändrades inte av någon...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurägare fråntas häst

Hmm men visste han om att hon inte fick behandla hästen? Jag visste inte om att personer med hästförbud inte får behandla hästar?

Det är väl rätt självklart att de inte får? Djurförbudet innebär ju (?) att de inte får ta hand om hästar. Behandla=ta hand om.

Vad jag förstår så har Länsstyrelsen upplyst mannen om vad som gäller.
Att han dessutom låtit sin häst gå halt och med svullet bakben i två veckor är ju inte direkt till hans fördel.

Och kvinnan som har häst förbud får behålla sina? Det känns lite ofullständigt.

Ja att han låtit hästen gå halt är ju inte ok, självklart!

Men jag är fortfarande förvånad över att de inte ens får behandla. Det är inte att inte att ta hand om någon annans häst.
Hur behandlades hästen? Laser? Massage? Healing?

Vad jag förstår så har Länsstyrelsen upplyst mannen om vad som gäller.
Att han dessutom låtit sin häst gå halt och med svullet bakben i två veckor är ju inte direkt till hans fördel.

Jag trodde Djurförbud innebar att man inte fick äga djur eller vara ansvarig för dom.
Så var det iallafall på en gård jag jobbade på i min ungdom. Mannen i huset hade djurförbud så alla hästar stod på hans fru. De hade turridningsfirma (ganska känd i området).

Det är väl rätt självklart att de inte får? Djurförbudet innebär ju (?) att de inte får ta hand om hästar. Behandla=ta hand om.

Stämmer, jag vet några som har kor som står på frun för att mannen har djurförbud, men han sköter dom då vad jag vet. Det låter underligt i mina öron detta, men jag antar att dom tar en därför att dom har bevis på att det egentligen är kvinnan som har kvar hästen, och grannen bara är bulvan. De andra hästarna kanske är inhyrda hos grannen av andra, eller så har de inga bevis på att dee hästarna någonsin varit hennes.

Jag trodde Djurförbud innebar att man inte fick äga djur eller vara ansvarig för dom.
Så var det iallafall på en gård jag jobbade på i min ungdom. Mannen i huset hade djurförbud så alla hästar stod på hans fru. De hade turridningsfirma (ganska känd i området).

Med djurförbud får du inte ens rasta grannens hund, du kan få klappa den men där går gränsen.

Klippt från Länsstyrelsen i Västra Götalands hemsida:
Djurförbud
Länsstyrelsen ska fatta beslut om djurförbud för den som dömts för djurplågeri eller på annat sätt visat sig uppenbart olämplig att ha hand om djur.
Vad innebär ett djurförbud?
Man får inte ha hand om djur eller visst slag av djur.
Man får inte heller ha hand om djur som man inte är ägare till.
Om djurförbudet gäller ”tillsvidare” betyder det att förbudet gäller tills behörig myndighet upphäver djurförbudet.
Om man har ålagts att göra sig av med djur inom en viss tidsperiod innebär det att man inte längre får ha djur i sin närhet. En överlåtelse rent ägarmässigt till någon annan är alltså inte tillräckligt.
Ett djurförbud innebär inte något hinder att umgås med någon som har djur. Man får vara i närheten av djur, man får klappa dem och så vidare.

Rent konkret får man alltså inte;
utfodra eller vattna djur
rasta djur
vårda eller sköta djur
arbeta med eller träna djur
transportera djur
äga djur
ha ett faktiskt inflytande över hanteringen av djur.

Övrigt
Om man känner till att någon har djurförbud och ändå låter denna person ha hand om djur kan Länsstyrelsen omhänderta djuret.
Om man har hand om djur trots djurförbud är det ett brott mot djurskyddslagen som kan komma att åtalsanmälas.

Inte för mig eftersom jag aldrig behövt sätta mig in i vad det innebär att ha djurförbud. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästarna på en gård i Tingsryd var magra och hade skavsår som inte behandlats. Vanvård menade länsstyrelsen som beslutade om omedelbart...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: lil-sis
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 2011 förbjöds en kvinna att ha några hästar. 2012 har länsstyrelsen i Jämtlands län ändrat sitt tidigare beslut och tillåter kvinnan att...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen har gett djurförbud. En kvinna i 20-årsåldern, boende i Skellefteå kommun, har fått förbud att ta hand om hov- och...
Svar
1
· Visningar
1 019
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka