Djurplågeri-Hästar ute?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare silverblom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 944
S

silverblom

En tant här i närheten har 5 st hästar ute dygnet runt. Dom har fri tillgång på hösilage men tar det slut kan dom vara utan ett par dagar om inte ägaren ser det. vatten är meningen att dom ska dricka ur en liten skitig dam. Hagen är ganska liten, en äng och några träd.

Nu har det snöat idag och igår och det är frost så vattnet är fruset. Tanten är uppe och kollar till sina hästar en gång i veckan om ens det.

Är detta djurplågeri? Borde jag ringa och anmäla?
Vart ringer man i så fall?

Sv: Djurplågeri-Hästar ute?

Har dom vindskydd?? Oavsett vilket så tycker jag absolut du ska anmäla!! Ring till djurskyddsinspektionen hos kommunen, gör det imorn inga hästar ska behöva ha det så... dumma människor det finns.. :mad:

Hästar ska självklart ha mat och vatten DAGLIGEN och även tillsyn minst en gång om dagen - om de inte får det, så ja, det är vanskötsel av djur. Om de så här års är ute dygnet runt så ska de ha tillgång till ligghall.
Det kan dock vara svårt för dig att bevisa att de inte har ständig tillgång till mat och att de verkligen missköts omd et inte syns på dom att de är undernärda eller så.
Du kan ju alltid ringa till djurskyddet o be dom kolla upp stället men inte säkert att de kan göra nåt om bevis inte finns.

Förtydligar: Dom går ute dygnet runt utan ligghall/vindskydd. Det enda skydd som finns är några träd.

Vad är djurskyddsinspektionen? Var hittar man telnr?

e du säker på det ? att dom går ute dygnet runt? har du sett hästarna ute efter 23:00? jag blev nämligen anmäld själv för att ng trodde att jag hade mina hästar ute dygnet runt..(dom gick ut vid 06:30,gick in vid 21:00),blev väldigt ledsen när jag blev anmäld..kände nästan att jag inte ville ha kvar mina hästar om människor ska klaga till djurskyddsmyndigheten först....hade varit bättre om dom hade knackat på dörren och frågat istället....dom kan ju ta reda på fakta innan dom anmäler....

Ring via din kommuns växel o be att få prata med en djurskuddsinspektör

Ring kommunens Miljö- och hälsokontor, det är de som har hand om djurskyddet.

Immer

Trist med en obefogad anmälan, men för inte så länge sedan var det en tolvtimmarsgräns för hur länge hästar fick gå ute utan ligghall. Idag är det utökat till 16 timmar - vilket jag är väldigt tacksam över :)

Heej. Jag tycker du ska anmäla detta snarast . För det är verkligen inte rätt mot hästarna !:mad:

Jag är helsäker på det eftersom tanten inte ens har stall och jag har pratat med grannarna runt omkring varav en sjukskriven som är hemma jämt. Hagen ligger vid hennes hus så hon ser när tanten är där..

Jag är helsäker på det eftersom tanten inte ens har stall och jag har pratat med grannarna runt omkring varav en sjukskriven som är hemma jämt. Hagen ligger vid hennes hus så hon ser när tanten är där..

Bara att hon inte har stall elelr ligghall till dom gör att hon bryter mot lagen. Ring o anmäl!

Hur ser hästarna ut annars då?

Hästarna ser ut att vara i bra skick annars något långa hovar bara. Annars hade jag ringt direkt.

Hästarna ser ut att vara i bra skick annars något långa hovar bara. Annars hade jag ringt direkt.

Långa hovar bara???? Så du menar att bara för att dom ser ut att vara i bra skick så finns ingen anledning att anmäla???

Djurplågeri kanske det inte är men varför startade du tråden??? Man bör faktist göra en anmälan till kommunens djurskydds inspektörer innan det går så långt som till djurplågeri för deras opartiska bedömning. Du vill väl oxå hjälpa till med att alla hästar i vårat land ska må bra eller???

Varför denna arga ton på TS? :confused:

"Lite långa hovar" kan ju betyda just "lite långa" som att de gått ett par veckor över tiden för verkning...

Visst är det bra om TS kan anmäla och att omgivningen reagerar, det ska man som god medmänniska göra, men man behöver väl inte hetsa upp sig?

Lite långa hovar har dom och då menar jag inte jättelånga inte så att dom har jätteont av det men dt skulle ju inte skada att verka heller...

Nu är det iaf ringt och klart. Får se vad som händer.

Lite långa hovar har dom och då menar jag inte jättelånga inte så att dom har jätteont av det men dt skulle ju inte skada att verka heller...

Nu är det iaf ringt och klart. Får se vad som händer.

Ja vad bra - du skriver sen o berättar hur det gick?

Förtydligar: Dom går ute dygnet runt utan ligghall/vindskydd. Det enda skydd som finns är några träd.

Vad är djurskyddsinspektionen? Var hittar man telnr?

Ring till kommunens växel så kopplar dom dig till rätt område och person.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 212
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad... 5 6 7
Svar
128
· Visningar
15 484
Senast: warg
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 332
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en liten fundering Skulle vilja ge min häst fri tillgång på hösilage inne i boxen (hon har haft det innan men då både inne & ute-...
Svar
4
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka