Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.

JohannaB

Trådstartare
Fristående fortsättning på tråden ”Operation X dokumentär på Helgstrand Dressage”, om avarter och hemskheter inom dressyrens värld och följder av detta
 
Om det är den jag anar så är detta också ett ställe som haft det ryktet en längre tid. Skönt att det finns bildbevis osv.
 
Så jäkla mycket undanflykter!
”Märkena är från sanden när longeras”
Alltså sämsta undanflykten någonsin :banghead:

Alltså skit i treårstesten! Är hästen inte redo mentalt och i kroppen skit i det för jäkla testet!
Ge hästarna en chans att kunna göra rätt. De är individer. Alla är olika. Man har ett system att gå efter. Detta är våld. Detta är inget system bara våld.
 
Det där var ingen rolig läsning, men ack så viktigt att det kommer fram i ljuset. En del vill gärna naivt tro att djurplågeri inte kan förekomma i stall i Sverige, att det bara händer utomlands. Och händer det i Sverige så kan det inte vara stora stall, kända stall eller de vi ser upp till som sysslar med det. Hmmm. Ibland tycker jag det är riktigt pinsamt hur vi kan vara stolta över vårt djurskydd i det här landet.
 
Jag är inte förvånad över att det förekommer i Sverige.

Jag har också hört om större stall där folk pratat om att hästarna ska in i "systemet", vilket ganska ofta betyder: Det ska gå fort och på samma sätt för alla. En del graman, hjälptyglar och drivning med spöt. Det finns inte tid att ge hästar tid och individanpassa inridningen. Egentligen inte utbildning alls.
 
Känns överlag tycker jag som att det måste saktas ner när det gäller utbildningen, att hästar inte ska kunna skyndas in i 3 årstester och grejer, det får inte vara så bråttom med allt.

När jag växte upp så hörde jag hela tiden att dressyrhästar tex inte var färdiga och inte i sina bästa år fören dom var typ runt 15, nu dyker yngre och yngre hästar upp på höga nivåer hela tiden. Tänker att om man ändå inte får starta och visa upp hästar tidigt så kanske folk slutar med sina snabba utbildningar för att hästen snabbt ska komma ut på tävling och det kan bli en mer kvalitativ utbildning utan stress och våld och frustration.

Finns ingen ursäkt till att sånt händer med folk som misshandlar hästarna osv men antar att dom drivs en hel del av tidspressen och att tjäna snabba pengar på så kort tid som möjligt.
 
Fristående fortsättning på tråden ”Operation X dokumentär på Helgstrand Dressage”, om avarter och hemskheter inom dressyrens värld och följder av detta
Eftersom det var allmänt och inte specifikt. Hade helt missat denna, från Tyskland.
https://www.tidningenridsport.se/mest-last-2023-slog-hastar-med-spade/
Den tyske dressyrryttaren och uppfödaren
(men mest lästa visar ju att de flesta inte hade missat den förhoppningsvis :( )
 
Jag valde att inte visa min andra 3-åring som var på inridning helt enkelt för jag tyckte inte han var mogen och jag var klokare med honom.
Känns överlag tycker jag som att det måste saktas ner när det gäller utbildningen, att hästar inte ska kunna skyndas in i 3 årstester och grejer, det får inte vara så bråttom med allt.

När jag växte upp så hörde jag hela tiden att dressyrhästar tex inte var färdiga och inte i sina bästa år fören dom var typ runt 15, nu dyker yngre och yngre hästar upp på höga nivåer hela tiden. Tänker att om man ändå inte får starta och visa upp hästar tidigt så kanske folk slutar med sina snabba utbildningar för att hästen snabbt ska komma ut på tävling och det kan bli en mer kvalitativ utbildning utan stress och våld och frustration.

Finns ingen ursäkt till att sånt händer med folk som misshandlar hästarna osv men antar att dom drivs en hel del av tidspressen och att tjäna snabba pengar på så kort tid som möjligt.
Jag valde att inte visa min andra 3-åring som var på inridning helt enkelt för jag tyckte inte han var mogen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp