Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter lite efterforskningar visar det signat jag vet precis vilka det är, precis som jag trodde. Jag har till och med ridit i det ridhuset, den hästen som ridits in för tvångsdegraderas senare av mig då jag bröt bäckenet. Men jag hade faktiskt ingen aning om att det förekom nåt sånt här där, blev helt chockad.
Tvångade ska det stå, inte tvångsdegraderades 😬
 
Nu kunde jag inte hålla mig utan har skrivit ett mail till Sv Rf 🤬
Tror väl inte på ngt svar men….
Så här skrev jag:
Nu väntar hela hästsverige på att ni gör det rätta, om ni har förmågan till det, ang stall ……. vidriga djurmisshandel. Jag förväntar mig att ni stryker alla resultat hon fått på diverse unghästtester/championat mm, samt att hon för alltid portas från dylika sammanhang.
Ni kanske ska ta en funderare angående dessa årgångstester och tävlingar, vad har det lett till? Facit börjar nu komma fram och inbilla er inte att ni kan sopa detta under mattan, som ni gjort m så mkt annat.
Är det värt allt lidande som, gud vet hur många, hästar har fått utstå för att prestera i allt för unga år?
Jag tycker att om du ska visa en häst eller tävla med häst eller driver ett vinstdrivande företag som involverar hästar, så ska du genomgå en årlig kvalitetsgranskning som visar att hästarna får alla sina grundläggande behov tillgodosedda, samt att träningen grundar sig på vetenskapliga belägg kring hästars utveckling och är helt fri från våld.
Klarar ni detta så kanske ni kan återfå hästsveriges förtroende igen, som jag lovar nu är i botten. Ja, om man inte räknar de ryggdunkande kräk som skyddas och skyddar er och varandra.
Mvh Inka Iversen
 
Känns överlag tycker jag som att det måste saktas ner när det gäller utbildningen, att hästar inte ska kunna skyndas in i 3 årstester och grejer, det får inte vara så bråttom med allt.

När jag växte upp så hörde jag hela tiden att dressyrhästar tex inte var färdiga och inte i sina bästa år fören dom var typ runt 15, nu dyker yngre och yngre hästar upp på höga nivåer hela tiden. Tänker att om man ändå inte får starta och visa upp hästar tidigt så kanske folk slutar med sina snabba utbildningar för att hästen snabbt ska komma ut på tävling och det kan bli en mer kvalitativ utbildning utan stress och våld och frustration.

Finns ingen ursäkt till att sånt händer med folk som misshandlar hästarna osv men antar att dom drivs en hel del av tidspressen och att tjäna snabba pengar på så kort tid som möjligt.
Treårstestet behövs det egentligen knappt någon utbildning alls inför om det inte vore för ridprovet och det är enligt mig helt onödigt/meningslöst för man ser en så ung häst mycket bättre när den visas för hand eller springer fritt. Ridprovet är visserligen frivilligt men krävs för att få diplom. Förr visades alltid treåringarna enbart för hand.
 
Nu kunde jag inte hålla mig utan har skrivit ett mail till Sv Rf 🤬
Tror väl inte på ngt svar men….
Så här skrev jag:
Nu väntar hela hästsverige på att ni gör det rätta, om ni har förmågan till det, ang stall ……. vidriga djurmisshandel. Jag förväntar mig att ni stryker alla resultat hon fått på diverse unghästtester/championat mm, samt att hon för alltid portas från dylika sammanhang.
Ni kanske ska ta en funderare angående dessa årgångstester och tävlingar, vad har det lett till? Facit börjar nu komma fram och inbilla er inte att ni kan sopa detta under mattan, som ni gjort m så mkt annat.
Är det värt allt lidande som, gud vet hur många, hästar har fått utstå för att prestera i allt för unga år?
Jag tycker att om du ska visa en häst eller tävla med häst eller driver ett vinstdrivande företag som involverar hästar, så ska du genomgå en årlig kvalitetsgranskning som visar att hästarna får alla sina grundläggande behov tillgodosedda, samt att träningen grundar sig på vetenskapliga belägg kring hästars utveckling och är helt fri från våld.
Klarar ni detta så kanske ni kan återfå hästsveriges förtroende igen, som jag lovar nu är i botten. Ja, om man inte räknar de ryggdunkande kräk som skyddas och skyddar er och varandra.
Mvh Inka Iversen

För att vara lite petig. Svenska Ridsportförbundet ansvarar inte för unghästtest eller ridhästtest. Det är SWB som arrangerar dessa.

För övrigt håller jag med dig i det du skriver.

/Windy
 
Nu kunde jag inte hålla mig utan har skrivit ett mail till Sv Rf 🤬
Tror väl inte på ngt svar men….
Så här skrev jag:
Nu väntar hela hästsverige på att ni gör det rätta, om ni har förmågan till det, ang stall ……. vidriga djurmisshandel. Jag förväntar mig att ni stryker alla resultat hon fått på diverse unghästtester/championat mm, samt att hon för alltid portas från dylika sammanhang.
Ni kanske ska ta en funderare angående dessa årgångstester och tävlingar, vad har det lett till? Facit börjar nu komma fram och inbilla er inte att ni kan sopa detta under mattan, som ni gjort m så mkt annat.
Är det värt allt lidande som, gud vet hur många, hästar har fått utstå för att prestera i allt för unga år?
Jag tycker att om du ska visa en häst eller tävla med häst eller driver ett vinstdrivande företag som involverar hästar, så ska du genomgå en årlig kvalitetsgranskning som visar att hästarna får alla sina grundläggande behov tillgodosedda, samt att träningen grundar sig på vetenskapliga belägg kring hästars utveckling och är helt fri från våld.
Klarar ni detta så kanske ni kan återfå hästsveriges förtroende igen, som jag lovar nu är i botten. Ja, om man inte räknar de ryggdunkande kräk som skyddas och skyddar er och varandra.
Mvh Inka Iversen
Ridsportförbundet har inget med avelsvisningar att göra. I detta fallet så kan förbundet bara dra in hennes licens, men det påverkar inte unghästvisningar. I detta läget är det SWB som avelsförbund som behöver agera.
 
Jag känner mig så oerhört naiv 😢
Jag förstod att det förekom, men trodde verkligen inte det var standard att misshandla hästar. Det gör mig bottenlöst sorgsen… och får mig att ifrågasätta hela den ridsportsvärld jag tycker mig tillhöra, min identitet.

Jag har ”alltid” varit aktiv i ridsporten, tävlat ffa unga hästar i hoppning, dressyr (och liiite fälttävlan). Håller på med uppfödning, visar ibland på Ridhästtest. Drömmer om att egna uppfödningar ska plocka hem Breeders-placeringar.

Men till vilket pris!?! Att vissa hästar ska misshandlas för att prestera? Genom att jag väljer att delta i dessa sammanhang, betyder inte det att detta kan fortsätta?

Det är svårt att se att det man älskar och har lagt ner hela sitt liv på också indirekt innebär att hästar medvetet och brutalt har brutits ned.

Våra fina, vackra, godhjärtade hästar 💔
 
För att vara lite petig. Svenska Ridsportförbundet ansvarar inte för unghästtest eller ridhästtest. Det är SWB som arrangerar dessa.

För övrigt håller jag med dig i det du skriver.

/Windy
Får väl maila dem oxå, har inte koll på vem som anordnar vad.
 
Jag ska förtydliga att jag inte menar att hästmisshandel bara förekommer inom dressyr, men denna tråd får lov att handla om bara dressyr för annars förvisas vi till forumet Träning istället 🤓
 
Och håller med flera som skriver här att det är ÄNNU MER obegripligt hur en snabb inridning och framgång på unghästtest (som ska mäta avelns framsteg) kan vara så viktigt att det gör att människor beter sig på detta sätt. Något är allvarligt fel!
Helgstrand är också en idiot men där handlade det om stora pengar (miljoner) och tävling på högsta nivå. Det känns rimligare än att misshandla BEBISAR för att de ska få bra poäng som treåringar…
 
Jag måste säga att jag nu förstår mer och mer varför dessa moderna tävlingshästar är så svåra för "vanliga" ryttare. Det är förmodligen mängder med hästar med ett väldig trauma i bagaget. Jag tror tyvärr att det kryllar av sådan här tillridning och snabb "utbildning" för att snabbt sälja hästar för högre pris.
 
Nu kunde jag inte hålla mig utan har skrivit ett mail till Sv Rf 🤬
Tror väl inte på ngt svar men….
Så här skrev jag:
Nu väntar hela hästsverige på att ni gör det rätta, om ni har förmågan till det, ang stall ……. vidriga djurmisshandel. Jag förväntar mig att ni stryker alla resultat hon fått på diverse unghästtester/championat mm, samt att hon för alltid portas från dylika sammanhang.
Ni kanske ska ta en funderare angående dessa årgångstester och tävlingar, vad har det lett till? Facit börjar nu komma fram och inbilla er inte att ni kan sopa detta under mattan, som ni gjort m så mkt annat.
Är det värt allt lidande som, gud vet hur många, hästar har fått utstå för att prestera i allt för unga år?
Jag tycker att om du ska visa en häst eller tävla med häst eller driver ett vinstdrivande företag som involverar hästar, så ska du genomgå en årlig kvalitetsgranskning som visar att hästarna får alla sina grundläggande behov tillgodosedda, samt att träningen grundar sig på vetenskapliga belägg kring hästars utveckling och är helt fri från våld.
Klarar ni detta så kanske ni kan återfå hästsveriges förtroende igen, som jag lovar nu är i botten. Ja, om man inte räknar de ryggdunkande kräk som skyddas och skyddar er och varandra.
Mvh Inka Iversen
Svrf kan inte heller göra granskningar av företag, men jag tycker tanken är bra. Kanske skulle detkunna funka med en frivillig kvalitets- och etisk certifiering där företaget betalar en årsavgift som finansierar oaviserade kontroller och där man skriver på etiska regler och tillåter full insyn. Kanske något för hästnäringens yrkesnämnd? Men den viktigaste förutsättningen för att det funkar är att kunderna lägger så stor vikt vid certifieringen att den genererar bättre affärer.
 
Svrf kan inte heller göra granskningar av företag, men jag tycker tanken är bra. Kanske skulle detkunna funka med en frivillig kvalitets- och etisk certifiering där företaget betalar en årsavgift som finansierar oaviserade kontroller och där man skriver på etiska regler och tillåter full insyn. Kanske något för hästnäringens yrkesnämnd? Men den viktigaste förutsättningen för att det funkar är att kunderna lägger så stor vikt vid certifieringen att den genererar bättre affärer.
Varför skulle de inte kunna göra det? ATG gör ju det, eller om det är travsport, men oavsett så granskas det. Något som jag tror skulle vara mycket positivt. Dels för att länsstyrelsen faktiskt inte har som uppdrag att göra granskningar av hästanläggningar om inte anmälan kommer in. Då måste man reglera det själv. Framförallt när det framkommer att det uppenbarligen finns ett enormt behov av det.
 
Det enda positiva jag ser i det här är att hennes rykte efter det här borde sjunkit som en sten och att hästägarna tar hem sina hästar omedelbart, förhoppningsvis. Om de inte bryr sig om individen borde de iaf se det som kapitalförstöring, för vem vill köpa en häst som "utbildats" så här?
 
Nu kunde jag inte hålla mig utan har skrivit ett mail till Sv Rf 🤬
Tror väl inte på ngt svar men….
Så här skrev jag:
Nu väntar hela hästsverige på att ni gör det rätta, om ni har förmågan till det, ang stall ……. vidriga djurmisshandel. Jag förväntar mig att ni stryker alla resultat hon fått på diverse unghästtester/championat mm, samt att hon för alltid portas från dylika sammanhang.
Ni kanske ska ta en funderare angående dessa årgångstester och tävlingar, vad har det lett till? Facit börjar nu komma fram och inbilla er inte att ni kan sopa detta under mattan, som ni gjort m så mkt annat.
Är det värt allt lidande som, gud vet hur många, hästar har fått utstå för att prestera i allt för unga år?
Jag tycker att om du ska visa en häst eller tävla med häst eller driver ett vinstdrivande företag som involverar hästar, så ska du genomgå en årlig kvalitetsgranskning som visar att hästarna får alla sina grundläggande behov tillgodosedda, samt att träningen grundar sig på vetenskapliga belägg kring hästars utveckling och är helt fri från våld.
Klarar ni detta så kanske ni kan återfå hästsveriges förtroende igen, som jag lovar nu är i botten. Ja, om man inte räknar de ryggdunkande kräk som skyddas och skyddar er och varandra.
Mvh Inka Iversen

Nyfiken på hur du menar med vetenskapliga belägg? För ska vi lyssna på forskningen om hästens skelett så ska hästar inte ridas in förrän 4-5 års ålder beroende på storlek och kön samt att positiv förstärkning ska användas som inlärningsmetod. Det skulle bli en väldig revolution i såna fall?
 
Nyfiken på hur du menar med vetenskapliga belägg? För ska vi lyssna på forskningen om hästens skelett så ska hästar inte ridas in förrän 4-5 års ålder beroende på storlek och kön samt att positiv förstärkning ska användas som inlärningsmetod. Det skulle bli en väldig revolution i såna fall?
Den forskningen vill jag gärna se. Senast jag läste så var det bättre att belasta tidigt, om än väldigt lite. Så som jag tror att de allra flesta privatpersoner gör idag. Men det kan givetvis ha kommit ny forskning sedan dess.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp