Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte det finns något förtroende för att anmäla till DiN eftersom flera där samarbetar med och känner CA väl. Sen tävlar inte CA särskilt alls utan rider och visar mest på avelsvisningar. Utöver det lär inte SvRF kunna göra så mycket.

Däremot bör en anmälan inkomma till SWB som ansvarar för visningarna. De hänvisar till TR i sina regler men frågan är hur det kommer fungera i skarpt läge som detta. För hur ska de kunna hänvisa till DiN när det skett en överträdelse-eftersom överträdelsen inte skett inom förbundets verksamhet.
Om det blir fällande dom i domstol måste de ta ställning till det om rim och reson gäller, men blir det inget åtal eller om personen frias så blir det en AA situation igen, och det blir svårt för dem att hävda att de har grunder för åtgärder eftersom det inte är incidenter som skett under deras regi.
 
Det är ju dels vad det ska innebära i praktiken (även om det här fallet väl borde anses som så grovt att det är långt över gränsen), men kanske främst hur man ska ha belägg för det?

Om det finns någon form av styrkt anmälan eller annat sätt att klargöra (fall av tex misstänkt doping har ju sin procedur), men i det här fallet finns inte det utan enbart uppgifter från flera led bort och utan laglig möjlighet för ett förbund att kräva något material av endera parten?

Man kan önska att ögonvittnen lägger in en anmälan med sitt vittnesmål, men man kan inte kräva det.

(Om sen rättsväsendet kommer fram till att det finns belägg för något som faller utanför möjlighet att bli dömd för djurplågeri men ändå klart strider mot code of conduct så borde respektive förbund agera på det. Hoppas verkligen att de förbereder sina processer för det.)
Men det enda de skulle kunna göra är ju att dra in en tävlingslicens, och så här års finns det ju troligen inte ens någon. Som jag ser det är det här ett fall som i första hand bör utredas i andra instanser, precis som görs.
Jag håller med er om att det är komplext och att det finns bättre instanser/vägar att gå än direkt till SvRF, mitt inlägg syftade i huvudsak till att trycka på att SvRF inte står helt utanför det här.
 
Jag håller med er om att det är komplext och att det finns bättre instanser/vägar att gå än direkt till SvRF, mitt inlägg syftade i huvudsak till att trycka på att SvRF inte står helt utanför det här.
Jag lutar nog åt att i en normal värld, skulle ealla upptänkliga hästorganisationer reagera när vi nu har sett både CA och Helgstrand. Ett intensivt policy- och utbildningsarbete samt att utveckla regler och annat som gör att inget liknande kan passera och dessutom vinna priser i framtiden. Men organisationerna är i stort sett helt tysta. Det är anmärkningsvärt.
 
Velat bort och fram om jag ska lägga ut denna. Dels för att detta är en tråd på dressyr och jag vill inte att det ska bli pajkastning mellan grenarna, det finns rötägg överallt. Dels för att det är i USA och det har ju lite andra saker som är högst tveksamma också (t ex större acceptans för smärtstillande) men jag väljer ändå att lägga ut den för att peka på att vi får nog kraftigt börja ta avstånd från sådant här om ridsporten ska få behålla sin SLO.

Det är ett Instagramklipp som har legat på Amerikanska Ridsportförbundets USEF Instagram från en träning med Katie Monahan-Prudent som har vunnit VM i lag och tränat flera elitryttare där hon bland annat pratar om att "Horses need a good licking sometimes". Visar ingen direkt prygling av häst men visar helt klart en inställning från en tränare på elitnivå som lämnar mycket i övrigt att önska. Klippet är borttaget från USEF nu...

Länk till klippet

Folk ha reagerat med avsky och USEF är inkopplade: https://www.chronofhorse.com/article/usef-responds-to-katie-prudent-clinic-controversy/
 
Ja, jag känner ungefär detsamma. Men jag har som tankelek just nu ett tag att testa andra sätt att tänka och motiveras kring just hästar. Spontant känner jag just att gäller det bara ("bara") att pyssla och promenera och sånt med hästen, så kan jag lika gärna ha en inte alltför liten hund. Och det blir billigare och jag slipper åka till stallet etc.

Och jag vill rida. Jag älskar att rida. Men all skiten i sporten grumlar glädjen för mig, så jag grunnar på sätt att rida - och gärna utvecklas - utan att det är så mycket på sportens vis, som det ändå är idag. Tex om jag kunde hitta en annan skala för utveckling än svårare program? Av lathet tävlar jag inte, så den delen går jag alltså inte heller miste om.

(Tyvärr lockar inte frihetsdressyr eller ridning med halsring. Det är ju annars befintliga alternativ.)

Jag funderar på att gå all in på att bli rörelsenörd (biomekanik och sånt) och så ägna ett par år att testa vad hästen och jag kan hitta där. Men jag vet inte riktigt hur man börjar. Alla säger så olika, och alla är lika tvärsäkra.
Jag kör enligt system som har grunden i klassisk dressyr men har influenser av tävlingsdressyr.
Det går att tävla om man vill när man utbildat till en viss nivå.
Ska jag utbilda hästar som man inte måste ut och tävla på ett tag så går jag efter en utbildningstrappa som kanske inte alltid följer tävlingsprogrammens ”stege”.
Jag är biomekaniknörd och psyk-nörd. På det är jag också intresserad av tex dressyr. Men då främst i form av stärkande och förädlande. I det vill jag utvecklas. För jag älskar att lära mig, utvecklas och utmanas.
Sen är det ju så att när det biomekaniskt är rätt för både häst och ryttare så ser det elegant, lätt och korrekt ut även enligt TR.
Jag har en sambo som är leg kiro(även varit lärare på kirohögskolan och tagit fram biomekanikundervisning som förr användes av C-tränare) och jobbar med ekipage. Han jobbar en hel del med rehabcenter med balansplattor, aquatrainer etc. Vi bollar mycket och jobbar en hel del ihop. Vi tycker båda det är himla kul och lärorikt att jobba så tätt ihop på hästar.
Oavsett gren, ras etc så är biomekanik biomekanik.
Viss träning ger lika fin och snabb effekt som tex kombinationen balansplatta innan aquatrainer.
Finns någon med bra utbildning inom biomekanik även om denne är behandlare så kan en del av dem ha bra kurser om biomekanik i hästträning.
Är man biomekanikintresserad kan jag varmt rekommendera att jobba i träns för hand. Många saker blir väldigt mycket tydligare då man inte sitter på hästen och kan råka påverka med sits, skänkel, hand etc på ett vis man inte tänkt. Samma med att man ser en hel del tydligare och även kan inverka på fler och tydligare sätt. Himla roligt jobb också tycker jag!
När man provar nya system/tränare etc bör man rätt fort få tydligt resultat om det funkar.
 
Alltså herregud vad det verkar storma bakom kulisserna kring utbildningsstallet. Den ena efter den andra skriver inlägg om hur synd det är lm utbildaren, att hon utsatts för ett drev, en häxjakt och en massa hat. Får säga att jag mest sett väldigt balanserade kommentarer och diskussioner på ämnet..

Ryktesvis har jag hört att gammal personal därifrån har ringts upp och hotats🙄.

Nu är det åtminstone en polissak och förundersökning mot stallet är påbörjad.
Jag såg inlägget i Facebook-gruppen blacklist... Jag blir helt mörkrädd om allt stöd 😬
Jag har en nära vän som jobbat där vilket gör att jag inte vill skriva i mitt eget namn (på Facebook) eftersom hon redan blivit kontaktad av diverse människor "med inflytande" som säger att all exponering är hennes fel. Vill inte utsätta henne för mer problem men kan väl i alla fall säga att det inte var några överdrifter skrivna i Aftonbladet, snarare att de inte fått med allt 😢

Det de har varit duktiga på är att få hästarna in i båda tyglarna och springa på framåt. En känsla som många ryttare, speciellt proffs uppskattar. Tror att det är därför så många är nöjda. Avspänning får de jobba med själva när hästen kommer hem :angel:
 
Jag såg inlägget i Facebook-gruppen blacklist... Jag blir helt mörkrädd om allt stöd 😬
Jag har en nära vän som jobbat där vilket gör att jag inte vill skriva i mitt eget namn (på Facebook) eftersom hon redan blivit kontaktad av diverse människor "med inflytande" som säger att all exponering är hennes fel. Vill inte utsätta henne för mer problem men kan väl i alla fall säga att det inte var några överdrifter skrivna i Aftonbladet, snarare att de inte fått med allt 😢

Det de har varit duktiga på är att få hästarna in i båda tyglarna och springa på framåt. En känsla som många ryttare, speciellt proffs uppskattar. Tror att det är därför så många är nöjda. Avspänning får de jobba med själva när hästen kommer hem :angel:
Det låter som exakt samma jag hört... Det rimmar dessutom med vad Ponnymamman skrev i våras om samma stall. Att hästarna drivs så hårt att de till slut lägger sig och då börjar misshandeln på riktigt. Även hört hur de reaktiva hästarna drogas ordentligt för att kunna tränsas/sadlas/ridas.
 
Det låter som exakt samma jag hört... Det rimmar dessutom med vad Ponnymamman skrev i våras om samma stall. Att hästarna drivs så hårt att de till slut lägger sig och då börjar misshandeln på riktigt. Även hört hur de reaktiva hästarna drogas ordentligt för att kunna tränsas/sadlas/ridas.

Men vafan liksom... hur kan man ens se sig själv i spegeln? Jag fattar det inte...
 
Jag såg inlägget i Facebook-gruppen blacklist... Jag blir helt mörkrädd om allt stöd 😬
Jag har en nära vän som jobbat där vilket gör att jag inte vill skriva i mitt eget namn (på Facebook) eftersom hon redan blivit kontaktad av diverse människor "med inflytande" som säger att all exponering är hennes fel. Vill inte utsätta henne för mer problem men kan väl i alla fall säga att det inte var några överdrifter skrivna i Aftonbladet, snarare att de inte fått med allt 😢

Det de har varit duktiga på är att få hästarna in i båda tyglarna och springa på framåt. En känsla som många ryttare, speciellt proffs uppskattar. Tror att det är därför så många är nöjda. Avspänning får de jobba med själva när hästen kommer hem :angel:

Jag hoppas ändå hon fattar att hon har ett rejält stöd ute i stugorna!
 
Usch, hoppas att det kommer in tillräckligt så att det blir riktiga konsekvenser.

Halvrelaterat så har jag generellt lite blandade tankar om Björn Svensson men jag uppskattar hans ganska tydliga ställningstaganden när han lägger ut en massa videor om deras unghästträning med texten ”hästfattiglappens hemligheter”🤣
 
Om jag skulle göra jämförelsen häst vs hund skulle jag nog säga att de hundar jag träffat med ett syfte (träning för tävling/utställning/arbete) faktiskt är de mest välskötta och lyckliga. Hundar med ett riktigt syfte verkar växa och ha ett självvärde i det. Mee det inte sagt att en vanlig sällskapshund har ett dåligt liv men fetma är exempelvis ett ganska stort hälsoproblem för gemene sällskapshund.
Man kan göra en massa saker med sin hund, som bidrar till att den håller formen och kondition, utan tydliga prestationsmål. Leka för att det är roligt, gå och springa för stt man gillar det, osv.

På hundsidan finns ju, precis som på hästsidan, många trist hålla kennelhundar där målen är avel och utställning. Hundar som knappt ens får vara ute.
 
Om jag skulle göra jämförelsen häst vs hund skulle jag nog säga att de hundar jag träffat med ett syfte (träning för tävling/utställning/arbete) faktiskt är de mest välskötta och lyckliga. Hundar med ett riktigt syfte verkar växa och ha ett självvärde i det. Mee det inte sagt att en vanlig sällskapshund har ett dåligt liv men fetma är exempelvis ett ganska stort hälsoproblem för gemene sällskapshund.
Och dom jag träffat, för utställning framförallt, är hundar som sällan får gå ut på långa promenader, som det inte alls läggs någon särskild tid på när det gäller någonting som är utanför utställningen. Inte minst så är väldigt många av dom överviktiga för det ger ofta mer poäng. Har vänner som till och med slutat med utställning för att dom inte gillar det dom ser där och hur folk har hundarna.

Det finns massor av vanliga sällskapshundar som är enormt bra skötta och som betyder allt för ägaren även ifall dom inte presterar någonting annat än att gå på långa promenader och vanlig vardagslydnad. Hundar som bara är sällskapshundar lever inte utan mening eller utan att känna att dom har ett egetvärde och en nytta.
 
Kan vi inte bara sluta att tro att ena sidan - icketävlingsfolk - är så jädra mycket bättre än andra sidan? Det finns minst två problemlösare i Sverige som dessutom höjs till skyarna av flera inne på Buke som inte är trevliga alls i sina metoder mot hästar, och de tävlar inte utan kallar sig själv bara för problemlösare. Jag hoppas verkligen att även de åker dit i en sådan här granskning, gräset är inte alltid bättre på andra sidan och där det finns pengar att tjäna på att hjälpa andra hästägare kommer det alltid finnas folk, oberoende om de tävlar eller inte, som gör saker som inte på något sätt kan anses som ok. Båda ovan är fullbokade på kurser. Jag hoppas ni som inte tävlar reagerar på det också.
 
Det som är så trist för de hästar som jag såg på operation-x, Helgstrand är att de unghästarna är så talangfulla att jag tror att om till på köpet en medelgod ryttare rider den omväxlande någon av dem med omväxlande träning i omväxlande miljö och regelbundet på bana så skulle alla bli superfina. De hästarna behövs inte pressas på det sättet utan det är girigheten att de ska säljas. Låt oss slänga ut de extrema månglarna ur ridhusen.
 
Kan vi inte bara sluta att tro att ena sidan - icketävlingsfolk - är så jädra mycket bättre än andra sidan? Det finns minst två problemlösare i Sverige som dessutom höjs till skyarna av flera inne på Buke som inte är trevliga alls i sina metoder mot hästar, och de tävlar inte utan kallar sig själv bara för problemlösare. Jag hoppas verkligen att även de åker dit i en sådan här granskning, gräset är inte alltid bättre på andra sidan och där det finns pengar att tjäna på att hjälpa andra hästägare kommer det alltid finnas folk, oberoende om de tävlar eller inte, som gör saker som inte på något sätt kan anses som ok. Båda ovan är fullbokade på kurser. Jag hoppas ni som inte tävlar reagerar på det också.
:bow:Jag har skrivit samma som du men inte så snyggt uttryckt , nä då är det inte misshandel då är det korrigering. Problemlösare va ett snyggt ord för skitbehandling.
 
:bow:Jag har skrivit samma som du men inte så snyggt uttryckt , nä då är det inte misshandel då är det korrigering. Problemlösare va ett snyggt ord för skitbehandling.
Precis. Ivrigt påhejjat av flera där det även finns folk i denna tråd inkluderat. Var och en lever salig i sin tro, det bevisas ju verkligen i denna tråd.
 
Det som är så trist för de hästar som jag såg på operation-x, Helgstrand är att de unghästarna är så talangfulla att jag tror att om till på köpet en medelgod ryttare rider den omväxlande någon av dem med omväxlande träning i omväxlande miljö och regelbundet på bana så skulle alla bli superfina. De hästarna behövs inte pressas på det sättet utan det är girigheten att de ska säljas. Låt oss slänga ut de extrema månglarna ur ridhusen.
Då får du nog utveckla vad en medelgod ryttare är. Jag försvarar inte sekvenserna av AH beridarridning men min åsikt är att det inte är helt enkelt att rida så här talangfulla hästar att de skulle bli superfina bara med omväxlande ridning, men som sagt: vad är en medelgod ryttare enligt dig?
 
Nu spretar tråden åt alla möjliga håll där många inte har med trådens ämne att göra. Dessutom har flera bett om pm med namn på vilka som olika inlägg handlar om, vilket inte är okej.

Jag har raderat en del inlägg, fler kan komma att raderas, men jag låser tråden nu så att den inte ska börja spreta ännu mer.

/mod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp