Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför skulle ridning sluta diskuteras och visas i (häst)media? Ridning är ju så mycket mer än bara tävlingsridning, redan idag.

Det är ju oerhört livliga diskussioner i FB-grupperna. Hippson täcker ridning av alla sorter. Instagram innehåller livliga debatter.

Ibland känns det som att de som tävlar inte vet om vilken enorm värld som redan finns utanför tävlingsbubblan.
Hippson är ju sålt och har blivit av med stora delar av redaktionen? eller har jag hört fel? En stor del av deras material är ju för övrigt träning eller övningar för att lära sig saker för att kanske kunna tävla, eller forskning relaterat till ridsport eller intervjuer med kunniga sportpersoner inom olika områden från islandshäst till WE.

En stor del av det Ridsport gör är ju bevakar tävlingar.

De mer livsstilsrelaterade hästmagasinen går ju runt mycket på reklamintäkter för hästtransporter och snygga kläder och fina täcken. Vad ska man med fina kläder till om ingen ser en? och om ridskolorna läggs ned?

Om det fortfarande finns ett forum där ryttare syns och diskuterar, vem har översyn över det om ridsportsförbundet läggs ned? Jag menar de är ju dåliga, men att vara dålig är ju bättre än att inte finnas? De skulle ju kunna göra under för sporten om de ansträngde sig. Om de inte finns kan de inget göra.

Det blir ju antagligen klickar och clinics och som jag skrev karismatiska personligheter som har ett hov med personer runt sig som gynnas eller inte gynnas och kraschar med varandra? Ett gäng tränar R+, ett annat kör med Monty Roberts, några Barock och aldrig mötas de. Hela agendan bestäms av den mest karismatiske centralpersonen för gruppen.

Jag har ju inte ens häst, men om jag hade det skulle jag ju ändå velat ha något mål att sträva mot. Att fundera över om man om tre år skulle kunna dyka upp på en pay and jump eller en lätt B eller WE eller köra lite chukkers eller vad som helst, tillsammans med folk. Det är kul att hoppa klubbhoppning eller fundera på om man vågar visa sig på klubbdressyren med ridskolehäst. Det skulle inte vara tillåtet för ridskolebarnen att göra lite caprillicup ens, eller lufsa runt 30 cm bana med rosett för alla felfria. Inga uppvisningar av islandshästars gångarter, inga körprov för nordsvenskar, ingen ponnygalopp.

Alla är liksom välkomna till en pay and jump eller lite klubbdressyr. Men med klickar och karismatiska personligheter blir ju bara de som är rätt välkomna till träffarna?
 
Senast ändrad:
Vill bara instämma i det sista du skriver. Jag tror att SvRF tror att de organiserar ridningen i Sverige. Men i själva verket finns det väldigt många som rider utan någon koppling till SvRF, och dessutom en hel del som har häst utan att rida/köra särskilt mycket eller alls.

Jag skulle önska att vi slutade tänka att all ridning är sport. Vi tänker ju inte att all cykling har med cykelsport att göra, tex.
Min cykling har ju funktionen att ta mig till jobbet :) tyvärr har hästen inget egentligt jobb i dagens samhälle på det viset.
 
Hippson är ju sålt och har blivit av med stora delar av redaktionen? eller har jag hört fel? En stor del av deras material är ju för övrigt träning eller övningar för att lära sig saker för att kanske kunna tävla, eller forskning relaterat till ridsport eller intervjuer med kunniga sportpersoner inom olika områden från islandshäst till WE.

En stor del av det Ridsport gör är ju bevakar tävlingar.

De mer livsstilsrelaterade hästmagasinen går ju runt mycket på reklamintäkter för hästtransporter och snygga kläder och fina täcken. Vad ska man med fina kläder till om ingen ser en? och om ridskolorna läggs ned?

Om det fortfarande finns ett forum där ryttare syns och diskuterar, vem har översyn över det om ridsportsförbundet läggs ned? Jag menar de är ju dåliga, men att vara dålig är ju bättre än att inte finnas? De skulle ju kunna göra under för sporten om de ansträngde sig. Om de inte finns kan de inget göra.

Det blir ju antagligen klickar och clinics och som jag skrev karismatiska personligheter som har ett hov med personer runt sig som gynnas eller inte gynnas och kraschar med varandra? Ett gäng tränar R+, ett annat kör med Monty Roberts, några Barock och aldrig mötas de. Hela agendan bestäms av den mest karismatiske centralpersonen för gruppen.

Jag har ju inte ens häst, men om jag hade det skulle jag ju ändå velat ha något mål att sträva mot. Att fundera över om man om tre år skulle kunna dyka upp på en pay and jump eller en lätt B eller WE eller köra lite chukkers eller vad som helst, tillsammans med folk. Det är kul att hoppa klubbhoppning eller fundera på om man vågar visa sig på klubbdressyren med ridskolehäst. Det skulle inte vara tillåtet för ridskolebarnen att göra lite caprillicup ens, eller lufsa runt 30 cm bana med rosett för alla felfria. Inga uppvisningar av islandshästars gångarter, inga körprov för nordsvenskar, ingen ponnygalopp.

Alla är liksom välkomna till en pay and jump eller lite klubbdressyr. Men med klickar och karismatiska personligheter blir ju bara de som är rätt välkomna till träffarna?
Nu tror jag som sagt inte att lösningen är att förbjuda tävling.

Men med det sagt: jag tävlar inte. Men oj vad jag tränat trots det. Det har under en massa år varit 3-10 pass i veckan.
Och visst har jag ett berg fina kläder, schabrak, lindor och gud vet vad. Jag blir själv glad av att använda dem.
Där jag står nu är det bara ev gårdsägare eller ev stallpersonal som ser mig till vardags. Och ofta när jag jobbar hästarna är jag själv. Jag kan iaf använda fina saker för min egen skull.

Sen vet jag inte om jag tycker det är så mkt att tävling bidrar till att låta oliksinnade mötas.
Jag har ju jobbat på travet, jag har haft islandskorsning och tränat islänningar, jag har lärt mig en del western, jag har testat en del AR, rider klassisk dressyr med tävlingsinfluenser.
När jag jobbar som problemlösare kommer jag ju in i stallar/grupper på ett annat sätt än om jag är dressyrtränare. För mig är det större schism mellan islandsfolk/AR/wester/trav/klassiskt etc och de som tävlar hopp/dressyr/fälttävla än mellan folk som rider hopp/dressyr/ft.
Om jag kommer till ett islandsstall tex och har på mig dressyrkläder och pratar om mitt halvblod som gör piaff eller vad som bemöts jag som en outsider som måste bevisa sig. Kommer jag utan dressyrstövlar typ och pratar om min luddgubbe jag hade är jag en i gänget.
Det är inte lika stort motstånd och ”vi och dem-tänk” mellan tex hopp och dressyr eller än mer de som är inom samma gren.
Så de mötena och kunskapsutbytena som kunde vara väldigt konstruktiva kommer inte komma av fortsatt tävlan eller upphöra om tävling förbjuds.
 
Alltså herregud vad det verkar storma bakom kulisserna kring utbildningsstallet. Den ena efter den andra skriver inlägg om hur synd det är lm utbildaren, att hon utsatts för ett drev, en häxjakt och en massa hat. Får säga att jag mest sett väldigt balanserade kommentarer och diskussioner på ämnet..

Ryktesvis har jag hört att gammal personal därifrån har ringts upp och hotats🙄.

Nu är det åtminstone en polissak och förundersökning mot stallet är påbörjad.
 
Min cykling har ju funktionen att ta mig till jobbet :) tyvärr har hästen inget egentligt jobb i dagens samhälle på det viset.
Min cykel också. Men jag väljer cykel före alternativen för att det är trevligt. (Promenera är också trevligt, men för tidsödande.)

Min katt har ingen funktion, inte hunden heller. Utom att jag vill leva mitt liv med djur. Varför räcker inte det när det gäller hästar? (Det räcker ju för mänskliga vänner och familj. Jag har inga mål med min familj.)
 
Min cykel också. Men jag väljer cykel före alternativen för att det är trevligt. (Promenera är också trevligt, men för tidsödande.)

Min katt har ingen funktion, inte hunden heller. Utom att jag vill leva mitt liv med djur. Varför räcker inte det när det gäller hästar? (Det räcker ju för mänskliga vänner och familj. Jag har inga mål med min familj.)
Om jag skulle göra jämförelsen häst vs hund skulle jag nog säga att de hundar jag träffat med ett syfte (träning för tävling/utställning/arbete) faktiskt är de mest välskötta och lyckliga. Hundar med ett riktigt syfte verkar växa och ha ett självvärde i det. Mee det inte sagt att en vanlig sällskapshund har ett dåligt liv men fetma är exempelvis ett ganska stort hälsoproblem för gemene sällskapshund.
 
Hittar inte inlägget där @Fiorano skrev att det inte inkommit något anmälan mot ”utbildningsstallet” till SvRF men ser nu att de är anmälda till Länsstyrelsen och de lämnar till polisen (djurplågeri):
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9zRbJp/svenska-stallet-utreds-efter-sportbladets-avslojande

Har ni någon insikt i varför det inte anmälts till SvRF?

Är det svårt att anmäla?
Litar man inte på SvRF?
Finns inte ”djurplågeri i träning” som möjlighet att anmäla?
Eller är det kanske ”bara” hästskötarna som gick till media som kan anmäla och de hästarna det handlade om tävlades inte inom SvRFs område?

Hur var det med SWB?
Anmäldes det på något sätt dit?
Och har de mandat att göra något med en anmälan?
 
Hittar inte inlägget där @Fiorano skrev att det inte inkommit något anmälan mot ”utbildningsstallet” till SvRF men ser nu att de är anmälda till Länsstyrelsen och de lämnar till polisen (djurplågeri):
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9zRbJp/svenska-stallet-utreds-efter-sportbladets-avslojande

Har ni någon insikt i varför det inte anmälts till SvRF?

Är det svårt att anmäla?
Litar man inte på SvRF?
Finns inte ”djurplågeri i träning” som möjlighet att anmäla?
Eller är det kanske ”bara” hästskötarna som gick till media som kan anmäla och de hästarna det handlade om tävlades inte inom SvRFs område?

Hur var det med SWB?
Anmäldes det på något sätt dit?
Och har de mandat att göra något med en anmälan?
Jag tänker att det primärt inte är en SvRF-fråga eftersom utbildningshästarna vad jag förstår inte tävlar i vanliga tävlingssystemet? Sen tävlar ju personen en hel del på vanliga tävlingar med, men jag tror det oftast är som "catchrider" dvs hästarna står inte så ofta där i träning utan hen bara rider dem på tävling. Personen har ju inte heller någon officiell funktion i SvRF utan bara en vanlig tävlingslicens. (som förstås kan dras in, men tror det är svårt ännu att göra för saker som sker på hemmaplan) Dessutom är ju licensen årsvis, så det kanske inte ens finns någon just nu. Det är väl anmält till SWB vad jag förstår.
 
Hittar inte inlägget där @Fiorano skrev att det inte inkommit något anmälan mot ”utbildningsstallet” till SvRF men ser nu att de är anmälda till Länsstyrelsen och de lämnar till polisen (djurplågeri):
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9zRbJp/svenska-stallet-utreds-efter-sportbladets-avslojande

Har ni någon insikt i varför det inte anmälts till SvRF?

Är det svårt att anmäla?
Litar man inte på SvRF?
Finns inte ”djurplågeri i träning” som möjlighet att anmäla?
Eller är det kanske ”bara” hästskötarna som gick till media som kan anmäla och de hästarna det handlade om tävlades inte inom SvRFs område?

Hur var det med SWB?
Anmäldes det på något sätt dit?
Och har de mandat att göra något med en anmälan?
Jag har ingen insikt i detta fall, jag vet bara hur otroligt dåligt ombudsmannen skött anmälan, sekretess etc vid tidigare anmälan av sexuella övergrepp där inte en hel FUP räckt som underlag, så ytterst tveksam om de utreder någonting om inte hästskötarna identifierar sig.
 
Min cykel också. Men jag väljer cykel före alternativen för att det är trevligt. (Promenera är också trevligt, men för tidsödande.)

Min katt har ingen funktion, inte hunden heller. Utom att jag vill leva mitt liv med djur. Varför räcker inte det när det gäller hästar? (Det räcker ju för mänskliga vänner och familj. Jag har inga mål med min familj.)
Det är en intressant fråga. Jag tror att det är för att ridning kan vara en idrott och träning för människan också. Där man har mål och vill utvecklas. Jag skulle nog kunna tänka mig att ha en häst som sällskapsdjur, men den är ju väldigt, stor, dyr och resurskrävande jämfört med en hund och en katt. Och med tanke på hur väldigt roligt det är att rida, så skulle det för mig kännas synd att ha en ridbar häst men inte rida den. Och rider jag, så vill jag ju känna att jag och hästen utvecklas, att vi båda är i form och kommer framåt.

Många som har hund tycker ju det är roligt att lära hunden saker, utveckla samarbetet och se att det går framåt. Inte alla, men många.

Många människor är utvecklingsmotiverade, helt enkelt. ”Bara vara” blir tråkigt och rent av deppigt i ett sammanhang där man skulle kunna ägna sig åt en jätterolig idrott.
 
Det är en intressant fråga. Jag tror att det är för att ridning kan vara en idrott och träning för människan också. Där man har mål och vill utvecklas. Jag skulle nog kunna tänka mig att ha en häst som sällskapsdjur, men den är ju väldigt, stor, dyr och resurskrävande jämfört med en hund och en katt. Och med tanke på hur väldigt roligt det är att rida, så skulle det för mig kännas synd att ha en ridbar häst men inte rida den. Och rider jag, så vill jag ju känna att jag och hästen utvecklas, att vi båda är i form och kommer framåt.

Många som har hund tycker ju det är roligt att lära hunden saker, utveckla samarbetet och se att det går framåt. Inte alla, men många.

Många människor är utvecklingsmotiverade, helt enkelt. ”Bara vara” blir tråkigt och rent av deppigt i ett sammanhang där man skulle kunna ägna sig åt en jätterolig idrott.
Jag har svårt att se mig själv som ryttare som "bara" rider utan mål. I dag har jag inga egentliga tävlingsmål men vill fortfarande utvecklas. Jag vill träna och bli en bättre ryttare. Kanske tävla nör det passar.
Har tidigare velat tävla gör att på något sätt mäta mina framsteg, men nu är det mindre viktigt.
 
Det är en intressant fråga. Jag tror att det är för att ridning kan vara en idrott och träning för människan också. Där man har mål och vill utvecklas. Jag skulle nog kunna tänka mig att ha en häst som sällskapsdjur, men den är ju väldigt, stor, dyr och resurskrävande jämfört med en hund och en katt. Och med tanke på hur väldigt roligt det är att rida, så skulle det för mig kännas synd att ha en ridbar häst men inte rida den. Och rider jag, så vill jag ju känna att jag och hästen utvecklas, att vi båda är i form och kommer framåt.

Många som har hund tycker ju det är roligt att lära hunden saker, utveckla samarbetet och se att det går framåt. Inte alla, men många.

Många människor är utvecklingsmotiverade, helt enkelt. ”Bara vara” blir tråkigt och rent av deppigt i ett sammanhang där man skulle kunna ägna sig åt en jätterolig idrott.
Ja, jag känner ungefär detsamma. Men jag har som tankelek just nu ett tag att testa andra sätt att tänka och motiveras kring just hästar. Spontant känner jag just att gäller det bara ("bara") att pyssla och promenera och sånt med hästen, så kan jag lika gärna ha en inte alltför liten hund. Och det blir billigare och jag slipper åka till stallet etc.

Och jag vill rida. Jag älskar att rida. Men all skiten i sporten grumlar glädjen för mig, så jag grunnar på sätt att rida - och gärna utvecklas - utan att det är så mycket på sportens vis, som det ändå är idag. Tex om jag kunde hitta en annan skala för utveckling än svårare program? Av lathet tävlar jag inte, så den delen går jag alltså inte heller miste om.

(Tyvärr lockar inte frihetsdressyr eller ridning med halsring. Det är ju annars befintliga alternativ.)

Jag funderar på att gå all in på att bli rörelsenörd (biomekanik och sånt) och så ägna ett par år att testa vad hästen och jag kan hitta där. Men jag vet inte riktigt hur man börjar. Alla säger så olika, och alla är lika tvärsäkra.
 
Jag skulle absolut kunna tänka mig ha häst och bara rida ut och utbilda så långt jag kan utan högre ambitioner än så men inte för den kostnaden som det är att äga och ha häst numera.

När jag var aktiv kunde jag ha två hästar på en normal lön, tävla och träna men numera är det helt utopiskt. Även om jag stod I billigt stall/lösdrift och bara skogsluffar skulle det inte vara ekonomiskt möjligt. Bara inköpspriserna på hästar är mer än tredubbla numera.
 
Ja, jag känner ungefär detsamma. Men jag har som tankelek just nu ett tag att testa andra sätt att tänka och motiveras kring just hästar. Spontant känner jag just att gäller det bara ("bara") att pyssla och promenera och sånt med hästen, så kan jag lika gärna ha en inte alltför liten hund. Och det blir billigare och jag slipper åka till stallet etc.

Och jag vill rida. Jag älskar att rida. Men all skiten i sporten grumlar glädjen för mig, så jag grunnar på sätt att rida - och gärna utvecklas - utan att det är så mycket på sportens vis, som det ändå är idag. Tex om jag kunde hitta en annan skala för utveckling än svårare program? Av lathet tävlar jag inte, så den delen går jag alltså inte heller miste om.

(Tyvärr lockar inte frihetsdressyr eller ridning med halsring. Det är ju annars befintliga alternativ.)

Jag funderar på att gå all in på att bli rörelsenörd (biomekanik och sånt) och så ägna ett par år att testa vad hästen och jag kan hitta där. Men jag vet inte riktigt hur man börjar. Alla säger så olika, och alla är lika tvärsäkra.

Det finns många olika skolor och program, välj ett 😅. Science of Motion är dyrt men verkligen klassisk dressyr (Jean-Luc Cornille). Straightness Training har en hel del online. Akademiker finns det många av runt om i landet.
 
Hittar inte inlägget där @Fiorano skrev att det inte inkommit något anmälan mot ”utbildningsstallet” till SvRF men ser nu att de är anmälda till Länsstyrelsen och de lämnar till polisen (djurplågeri):
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9zRbJp/svenska-stallet-utreds-efter-sportbladets-avslojande

Har ni någon insikt i varför det inte anmälts till SvRF?

Är det svårt att anmäla?
Litar man inte på SvRF?
Finns inte ”djurplågeri i träning” som möjlighet att anmäla?
Eller är det kanske ”bara” hästskötarna som gick till media som kan anmäla och de hästarna det handlade om tävlades inte inom SvRFs område?

Hur var det med SWB?
Anmäldes det på något sätt dit?
Och har de mandat att göra något med en anmälan?

Jag har svårt att se vad i det här fallet som skulle ligga under SvRFs mandat? Vad jag förstått är den utpekade inte tränare licensierad inom SvRF eller bedriver någon verksamhet under SvRFs paraply mer än att vara "vanlig" tävlingsryttare? Och det finns inget att anmäla i samband med SvRF-arrangemang eller?

Min tanke är att det är rimligt att licens dras in om vederbörande fälls inom rättsväsendet, men det finns inget direkt som idrottsförbundet kan göra åt att man är en idiot utanför sammanhang inom förbundet, eftersom man inte har någon laglig rätt att kräva material för utredning?
 
Jag har svårt att se vad i det här fallet som skulle ligga under SvRFs mandat? Vad jag förstått är den utpekade inte tränare licensierad inom SvRF eller bedriver någon verksamhet under SvRFs paraply mer än att vara "vanlig" tävlingsryttare? Och det finns inget att anmäla i samband med SvRF-arrangemang eller?

Min tanke är att det är rimligt att licens dras in om vederbörande fälls inom rättsväsendet, men det finns inget direkt som idrottsförbundet kan göra åt att man är en idiot utanför sammanhang inom förbundet, eftersom man inte har någon laglig rätt att kräva material för utredning?
SvRFs code of conduct gällande hästens välfärd gäller även under träning, inte bara tävling. Sen vad det innebär i praktiken vet jag inte, kanske inte förbundet själva ens?
 
SvRFs code of conduct gällande hästens välfärd gäller även under träning, inte bara tävling. Sen vad det innebär i praktiken vet jag inte, kanske inte förbundet själva ens?

Det är ju dels vad det ska innebära i praktiken (även om det här fallet väl borde anses som så grovt att det är långt över gränsen), men kanske främst hur man ska ha belägg för det?

Om det finns någon form av styrkt anmälan eller annat sätt att klargöra (fall av tex misstänkt doping har ju sin procedur), men i det här fallet finns inte det utan enbart uppgifter från flera led bort och utan laglig möjlighet för ett förbund att kräva något material av endera parten?

Man kan önska att ögonvittnen lägger in en anmälan med sitt vittnesmål, men man kan inte kräva det.

(Om sen rättsväsendet kommer fram till att det finns belägg för något som faller utanför möjlighet att bli dömd för djurplågeri men ändå klart strider mot code of conduct så borde respektive förbund agera på det. Hoppas verkligen att de förbereder sina processer för det.)
 
SvRFs code of conduct gällande hästens välfärd gäller även under träning, inte bara tävling. Sen vad det innebär i praktiken vet jag inte, kanske inte förbundet själva ens?
Men det enda de skulle kunna göra är ju att dra in en tävlingslicens, och så här års finns det ju troligen inte ens någon. Som jag ser det är det här ett fall som i första hand bör utredas i andra instanser, precis som görs.
 
Hittar inte inlägget där @Fiorano skrev att det inte inkommit något anmälan mot ”utbildningsstallet” till SvRF men ser nu att de är anmälda till Länsstyrelsen och de lämnar till polisen (djurplågeri):
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9zRbJp/svenska-stallet-utreds-efter-sportbladets-avslojande

Har ni någon insikt i varför det inte anmälts till SvRF?

Är det svårt att anmäla?
Litar man inte på SvRF?
Finns inte ”djurplågeri i träning” som möjlighet att anmäla?
Eller är det kanske ”bara” hästskötarna som gick till media som kan anmäla och de hästarna det handlade om tävlades inte inom SvRFs område?

Hur var det med SWB?
Anmäldes det på något sätt dit?
Och har de mandat att göra något med en anmälan?
Jag tror inte det finns något förtroende för att anmäla till DiN eftersom flera där samarbetar med och känner CA väl. Sen tävlar inte CA särskilt alls utan rider och visar mest på avelsvisningar. Utöver det lär inte SvRF kunna göra så mycket.

Däremot bör en anmälan inkomma till SWB som ansvarar för visningarna. De hänvisar till TR i sina regler men frågan är hur det kommer fungera i skarpt läge som detta. För hur ska de kunna hänvisa till DiN när det skett en överträdelse-eftersom överträdelsen inte skett inom förbundets verksamhet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp