Djurplågeri?

Status
Stängd för vidare inlägg.

minponny

Trådstartare
Jag tycker att galopp är rent djurplågeri.
Så många galopphästar lider av magsår, de stressas till att springa för pengarnas skull.
Jag tycker likadant om fälttävlan, att skaderisken är för stor, men nu pratar jag om galoppen.

Hästarna blir ett objekt för att få in pengar. Om man "älskar" sin häst utnyttjar man inte dens flyktinstinkt och låter den gå i en jätteliten hage.
Man stressar den inte och man slaktar den absolut inte bara för att den inte drar in mer pengar. Älskar man en häst, behandlar man den med respekt och låter den leva ett liv där man hela tiden tänker på hästens bästa. Något som galoppmänniskorna verkar har "glömt".

Berätta nu, varför galopp inte är djurplågeri. Berätta vad det är som gynnar hästarna och gör dem lyckliga.

Sv: Djurplågeri?

Det finns något som heter information. Du kanske borde skaffa lite? :idea:

Men vilken tur att du vet allt detta. Berätta DU istället vad du vet om galoppen och var hur och när du sett en galopp häst bli plågad. Nu menar jag inte att du sett ett löp på tv, utan nu vill jag ha en redogörelse för allt du vet.

Jag börjar bli trött på dessa diskussionerna nu.

Höjer ögonbrynen ännu en gång och drar en djup suck

:cool: ... Provicerande?

Men nu är inte jag galopp-människa, så jag är itne så påläst om hur hästarna har det, men tror knappast att det förkommer mer djurplågeri inom galoppen som vilken annan hästsport. Hästarna är ju framavlade för att tåla det, antar jag?

Galoppen är varken mer eller mindre "djurplågeri" än de övriga grenarna. Det är klart att det finns rötägg inom galoppen- men det gör det överallt... det räcker med att kolla på ridskolor eller bland privatryttarna som exempel.

Det finns massor med hästar som far illa- men jag är helt övertygad om att det handlar om den enskilda hästhållningen och inte om vilken gren hästen används till.

Okej... du tycker att fälttävlan är djurplågeri. Min häst + många andra ft hästar älskar att hoppa terräng (för jag antar att det är den delen du tycker är djurplågeri). Han blir fullkomligt överlycklig när han märker att terrängskydden sätts på. När vi rider dressyr eller banhoppar släpar han sig fram och tycker att det är trist. Och visst, min häst är 19 år och har haft två senskador+ gaffelbandsskador och stått i hage i ca två år sammanlagt. Och nu har vi lagt tävlandet på hyllan, men en och annan träning blir det fortfarandde eftersom det är det bästa han vet (utom vattenhinder förståss )

Naturligtvis får man räkna med skador, men hästen kan ju lika gärna bryta benet i hagen eller få kolik och dö i boxen, eller få kotledsinflammationer av för mycket dressyr på för dåligt underlag. De hästar som gillar terräng behöver aldrig (nästan) tvingas över hindrerna utan gillar det som gör. Likadant tror jag att det är med galoppörerna. De som inte gillar sitt jobb, springer inte braoch tas från banan och säljs som ridhästar.

Jag tycker att sånna här disskusioner är fruktansvärt tråkiga. TS, vad har du för häst (antagligen ingen) och vad gör du med den?

Ha en fortsatt trevlig dag ute i solen!

Ja då får vi ta & förbjuda dressyr då.. Det är verkligen inte normalt för en häst att gå i dessa gångarter, gå ner så långt på tygeln och det är absolut inte normalt med 3 tyglar på vardera sida heller. För att inte tala om efter, har ni sett på dressyr på hög nivå? Hästarna är så svettiga så dom löddrar! /Ironi/

Tänkte precis säga det, du skrev ju i travforumet också. Antingen så är det väl dags att stå upp för sina åsikter och svara de som svarat dig, eller så är det lika bra att lägga ner. Tror inte att någon kommer att sluta med varken galopp, trav eller fälttävlan bara för att du vädrar din åsikt.

/Filippa, islandsmänniska.

Konsekvens kanske inte är mitt starkaste signum, men jag tycker att dels så kan man diskutera galoppen i Coaris tråd, dels så kan man nyttja tråden på trav om man finner det lämpligare (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=974377) om man har åsikter om djurhållningen inom hästsporten.

En sak är säker, den här tråden stoppar nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 153
Senast: mackan
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 737
Senast: tgd
·
A
Träning Hallu :) Undrar vad folk har för erfarenhet av utländska ridskolor jämfört med svenska? Själv slutade jag rida för 6 år sedan pga... 2
Svar
30
· Visningar
6 431
Senast: Karma
·
  • Låst
Trav Jag har alltid, alltid tyckt att trav är rent djurplågeri. Hästar stressas till att springa, för pengarnas skull. Visst finns de... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 266
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka