Djursjukhusets journaler!

K

kitty

Om en häst behandlas för en skada, hur länge efter avslutad behandling ligger hästen kvar i djursjukhusets journaler?
Kan vara intressant och veta när man ska köpa häst om man kan kolla upp hästen.
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Du kan inte kolla upp hästen ändå om inte (tidigare) ägare ger klartecken för det.
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Kan en häst få reservation på en skada utan att det står på försäkringsbeskedet?
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

har hästen reservation så framgår det via försäkringsbrevet!

Veterinärer har tystnadsplikt därför får du inte se några journaler.
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Journalerna lagras, och finns oftast kvar så länge hästen är vid liv. Man kan ej få tillgång till dem utan medgivande från fd. ägare.
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

har hästen reservation så framgår det via försäkringsbrevet!

Om igen, "en reservation behöver inte vara skriftlig" (det har jag fått höra när jag ringde försäkringsbolaget angående min häst). Jag uppgav, vid nyförsäkran, att jag visste att min häst haft fång som ung. Ingen sa något, det stod inget konstigt i försäkringsbrevet, och ändå försökte de krångla när min häst blev sjuk hos mig. Det fanns i deras anteckningar att hästen haft fång förut...
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

medgivande från den ägare som ägde hästen när en skada/sjukdom journalfördes måste det väl vara?
för även om man har en häst och vill visa alla journaler för en köpare så har man inte rätt till det om det inte är just jag som var ägare när journalerna skrevs..

själv tycker jag att det är idiotiskt att ha stängda journaler, en häst har väl inget som helst behov att behålla sin integritet såsom vi människor.. jornalerna skall vara öppna!..
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Det är precis som Bettysmatte skriver, en reservation behöver inte vara skriftlig. Kolla vad det står i dina fullständiga försäkringsvillkor...
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

kl

Jag bad ett djursjukhus skicka över alla journaler på min häst till en annan klinik (jag har ägt hästen hela tiden, då är det inget problem)
och då hade de bara sparat röntgenbilder i 5 år tror jag det var. Journalerna fanns dock kvar.
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Vilken typ av skador brukar det bli reservationer för?
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Vilken typ av skador brukar det bli reservationer för?

I stort sett alla, har hästen haft kolik så blir det reservation för det likaså hälta, fång osv. det blir reservation på allt som kan bero på den första skadan/sjukdomen.
En häst som tidigare haft fång kan ju få det igen, en häst om haft kolik kan få det igen.
Man kan säga att om hästen någonsin varit sjuk eller skadad och försäkringsbolaget vet det och man sedan tar en ny, höjer belopp på befintlig försäkring, eller på annat vis ändrar i hästens försäkring så blir det reservationer.

Det är därför man ska försöka få ta över befintlig försäkring från förra ägaren så slipper man förhoppningsvis reservationer.
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Men många skador/sjukdomar är ju återkommande så då står man där kanske helt utan ersättning, eller hur fungerar det?
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Just så. Därför man ska ta över befintlig försäkring, och helst bara köpa en häst som varit försäkrad sen föl.
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Men många skador/sjukdomar är ju återkommande så då står man där kanske helt utan ersättning, eller hur fungerar det?

Om du ändrar i en befintlig försäkring så får du begränsningar i försäkringen för det som hästen råkat ut för innan.

Därför ska man försöka undvika att ändra/byta försäkring på en häst som tidigare har haft skador/sjukdomar.

Det är ju just för att de är återkommande som försäkringsbolagen tar bort dem ur försäkringen.

De vill ju inte behöva betala för kända skador heller.
Om inte restrektionerna fanns så hade försäkringarna blivit väldigt dyra.

Tänk bara vad en buköppning pg.a kolik kostar, det är ju inget försäkringsbolag som betalar det för att det är kul precis.
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Hästen i fråga har behandlats för hälta i frambenet men är nu ohalt. När jag ringde och kollde med försäkringsbolaget om det fanns några reservationer på hästen så sa dom att det inte fanns några. Det står inget heller i försäkingsbrevet. Kan jag ändå få problem om hästen blir halt på de benet?
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Inte om ingenting är ändrat i försäkringen sen den var halt förra gången. Då blir det inga problem.
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Jag höjde upp veterinärvårds kostnader från 50 000 till 100 000. Frågade ändå om det fanns reservationer för hästen. Hon svarar att det står inget där hos dom. Kan jag ändå få framtida problem då eftersom jag har ändrat försäkringen?
Har försäkringsbolagen tillgång till journalerna?
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Ja f-bolagen har full tillgång till journalerna.

Ja du kan få problem på den HÖJDA delen, du får aldrig problem inom 50 000 kr i vetvård. Du BORDE inte få det då de inte skrivit dit en skriftlig reservation, men helt hundra kan du inte vara. Vad har hästen haft för problem innan?
 
Sv: Djursjukhusets journaler!

Jag har behandlat min för hälta och därefter höjt till dubbel vetvård. Fick då en skriftlig reservation på försäkringsbrevet, för hältor på över den enkla vetvården. Så för hältor har jag "bara" den enkla vetvården.
 

Liknande trådar

Samhälle Någon här som vet hur länge avlidna personers journaler och ev vävnadsprov brukar finnas kvar i vårdens arkiv?
Svar
3
· Visningar
504
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 206
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Hästnyheter En tvist om en skadad dressyrhäst mellan säljare och köpare i Kungsbacka kommun ska avgöras i tingsrätten, men fallet försvåras av att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 472
Senast: MiaMia
·
Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
461
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp