Djurskyddet måste vara rättssäkert

Sv: Djurskyddet måste vara rättssäkert

*kl*

Fast är detta sant:

Hämtningen av hundarna tar 5 timmar (fyra timmar restid?) - för det faktureras Charles 7.200:- ex moms.
Tre av hundarna ”uppstallas” i 27 dagar till en kostnad av 16.200:- ex moms.
Sedan blir dessa tre ”överlåtna”.
En av hundarna står ”uppstallad” i inte mindre än 98 dagar dvs i över tre månader innan den ”överlåts”. Kostnad 19.800:- ex moms.
En hund står ”uppstallad" i 28 dagar innan den avlivas efter beslut av länsstyrelsen den 10 juni. Kostnad 6.040:- ex moms. Vilken det är vet vi inte.
Sex hundar står ”uppstallade” i 15, 19, 20, 20, 43 respektive 54 dagar innan de ”överlåts”. Kostnad 34.200:- ex moms.
Den tik som föder sina valpar på Djurambulansen får sina fyra nyfödda destruerade till en kostnad av 900:- ex moms.
Därtill kommer ”medicin”, för vad och till vilken/vilka hund/ar framgår inte, 1.640:- ex moms.
Den totala summan för uppstallningen på Djurambulansen inklusive moms stannar på 107.225:-.
Fem veterinärbesök kostar sammanlagt 12.259:- inklusive moms. Förutom det första där alla hundar besiktigas och befinns vara sociala och omplaceringsbara vet vi inte vad de övriga avser.
Tio av hundarna säljs eller skänks bort. Antagligen är det valparna som inbringar en slant, närmare bestämt sammanlagt 16.000:- som räknas av. På försäljningssumman har inte räknats moms.
Kvar att betala polisen med pensionen har alltså Charles, nyss fyllda 76, en nätt liten faktura på 103.479:-. Det är väl vad alla pensionärer kan förväntas ha undanstoppat i byrålådan i händelse av ”oväntat besök”.

Så känns det som jag känner sedan tidigare att denna redan fått oerhörd kritik för sina kostnader.

Jag tycker inte att det är rimligt på några vis över huvudtaget! Tycker det är hutlöst! Men det är ju klart det är ju en bra affärsidé..

Då finns det offentliga handlingar på detta ? Skulle vara intressant att läsa , Och inte på en blogg då ;)

Tesora

Det finns så klart två sidor i detta, måste säga att jag tycker det är bra att djurskyddsinspektörerna finns, de fick gärna bli fler MEN de måste också få bättre djurkunskap, de borde egentligen vara tvång att ha arbetat som djurskötare eller liknande för att få jobba med detta då programmet i sig tycker jag visar på tydligt där det brister. Att som inspektör stå i tv och gråta över en lammunge som blir trampad eller en annan som "släpar" sin egen häst med sig när han ska visa hur duktig han är osv tycker jag ger mer prov på både osaklighet och okunskap. Jag har flera exempel på när vänner/bekanta får besök och får konstiga nedslag så nog råder en kunskapsbrist om hur olika djurslag fungerar och har för behov i vissa delar av landet. LST själva har ju gått ut och sagt att de har problem vid nyrekrytering för att så många djurrättsaktivister söker dessa jobb. Jag måste dock få tillstyrka att de vi har här i Östergötland har varit väldigt vettiga även om jag än så länge inte behövt ha besök på gården så har jag själv kontaktat dem vid flera tillfällen då jag undrat över saker men eftersom jag kommer från ett annat län där de fanns två yngre tjejjer då inom komun som inte var fullt så trevliga och sakliga så var man nästan rädd för att ringa dem i början sen vi flyttat hit. Men jag kan garantera att det finns inspektörer som är jättebra liksom det finns de som borde göra ngt annat...Jag som både arbetar som avbytare och har egen gård hade gärna sett flera inspektörer och att de fungerade mer som en service dvs att de kan gå in tidigare och hjälpa till istället för som idag när många djurägare är rädda för dom och att de ska komma med pekpinnar. Jag vet att det tom har varit det avgörande vid beslut om nedläggning då rädsla för inspektörer och tex lågt mjölkpris blir för mycket. Även djurägare är människor och under en hel livstid med djur hade det varit konstigt om man inte ngn gång hade hamnat i en svacka av ngt slag...

Då finns det offentliga handlingar på detta ? Skulle vara intressant att läsa , Och inte på en blogg då ;)

Tesora

Jag vet vad kostnaden var på de connemaror som omhändertogs av djurambulansen och inte hade de bättre där än på betet.... Summan var i vart fall hutlös per häst i månaden. Har för mig att kostnaden för lösdriften Och pyttehagar gick på över 5000kr/ponny och månad

Fast om summorna stämmer på bloggen är det hutlöst! Äckligt rent ut sagt.

Här finns lite att läsa om djurambulansens tidigare agerande http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1153032&highlight=Connemaror+omh%E4ndertagna

Senast ändrad:

Ja, jag vet inte vilka du syftar på? Djurambulansen/transportören? Pensionaten där djuren hålls efter omhändertagandet? Veterinärerna?

Eller menar du att polisen och/eller länsstyrelsen skulle tjäna på kalaset?

Fast om summorna stämmer på bloggen är det hutlöst! Äckligt rent ut sagt.

Menar du att du slänger ur dig påstående som du inte vet om de är sanna?:banghead:
Det minsta du kunde göra är i alla fall hänvisa till källan så andra kan avgöra relevansen i påståendet.

Rolle
IpL

Menar du att du slänger ur dig påstående som du inte vet om de är sanna?:banghead:
Det minsta du kunde göra är i alla fall hänvisa till källan så andra kan avgöra relevansen i påståendet.

Rolle
IpL

Eh ja det gjorde jag väl! Det är saxat ur den länk som är inlagd vilket jag kommenterade på.

Och jag skrev ATT om det är sant så är det hutlöst. Jag vet vilka priser de tar annars..

Ja, jag vet inte vilka du syftar på? Djurambulansen/transportören? Pensionaten där djuren hålls efter omhändertagandet? Veterinärerna?

Eller menar du att polisen och/eller länsstyrelsen skulle tjäna på kalaset?

Jag skriver djurambulansen och antagligen är det de jag menar..

Kl

Jag vågar inte uttala mig hurvida kostnaderna är realistiska då jag saknar en bra källa.

Däremot så tänker jag - vem annars förutom djurägaren ska betala?
Jag tycker inte att det är ok att skattemedel ska gå till att andra ska kunna ha djur faktiskt, utan har man djur får man se till att betala deras vård och det räknas då givetvis också om de blir omhändertagna det är inte orimligt alls. Djur är ingen rättighet och jag vägrar betala för att andra ska kunna ha djur eftersom att jag får jobba ekonomiskt för att jag ska ha den möjligheten och detsamma ska gälla alla

Är man orolig för den kostnaden är ett billigare sätt att välja avlivning direkt i stället, tyvärr. Hemskt? Tja..inte lika hemskt som om man kunde se till att ge djuren rätt vård från början..det blir ju oavsett på djurens bekostnad

Jag vet hur det var med connemarorna och njä inte speciellt realistiskt att det skall kosta över 5000kr per månad på en lösdrift som var sämre än den de kom ifrån (sommarbete)

Det var mycket rabalder om detta och jag tror tom att djurambulansen blev anmälda eftersom de inte hade skött om hovar och sår och det gick för många hästar på samma yta. Dessutom hästar som inte gått med varandra innan.

Jag känner inte till fallet eller läst utredning etc så jag kan inte uttala mig.

Däremot ifall det är en ok stallplats/plats i ok lösdrift som jämförelse med helinackordering så är inte 5000:-/mån per häst orimligt faktiskt i många fall

Så för om man lägger till all övriga kostnader för arbetet runt ett omhändertaget djur, så tror jag faktiskt att kostnaderna kan bli rätt saftiga

Och vem ska betala - djurägaren eller samhället?

På vilket sätt är djurambulansen ansvarig över hovar eller att det gick för många hästar på samma yta?

Okay, jag menar bara att man ska vara försiktig med vad man vidarebefordrar. Säger man en lögn hundra gånger så är risken stor att lögnen blir sann ;)

Rolle
IpL

att folk är rädda för dessa Mini-Hitlers - som de till och med kallar sig själva efter SS-gefolge.

Det är först och främst på grund av den olagliga djurrättsaktivistiska "djurskyddsverksamheten" som djur far illa i dag, Det är dessa som är de stora djurplågarna!

TROLOLOLOLOL

Eller så är Destrier samma person som ringde mig på supporten igår och gaggade om att hens telefon måste vara avlyssnad, för det var ju Angela Merkels.

Disneyfierad okunskap , faktoider , okunskap och faktoider är det som kommit att utmärka Sveriges olagliga djurskydd.

Tala om att kasta den berömda stenen i det berömda glashuset! Vem är det som utmärks av okunskap, faktorier och liknande i ovanstående inlägg?

Snälla rara, använd vanligt sunt förstånd, vanlig enkel hänsyn till dina medmänniskor och vanlig hyfs! Om du anser att djurskyddsinspektörerna är sådana okunniga, hatiska, psykopater så är det inte rätt forum ett ställe som Bukefalos, utan då ska du vända dig till högre instans som kan se över deras verksamhet.

Ditt beteende gör mig beklämd, eftersom ditt yttrande innebär att du antingen råkat ut för ett i dina ögon orättfärdigt besök/djurskyddshandläggande eller att du mår så pass dåligt själv att jag blir orolig för din egen skull. Mår man så dåligt bör man nog hitta någon att tala med som kan hjälpa en och bearbeta det som hänt.
Om Gud förbjude att du verkligen menar allvar, mår bra och är fullt medveten om vad du skriver behöver du nog söka hjälp ändå.

Ditt inlägg ska trianglas! Precis som Rolle skrev ovan...

Jag känner inte till fallet eller läst utredning etc så jag kan inte uttala mig.

Däremot ifall det är en ok stallplats/plats i ok lösdrift som jämförelse med helinackordering så är inte 5000:-/mån per häst orimligt faktiskt i många fall

Så för om man lägger till all övriga kostnader för arbetet runt ett omhändertaget djur, så tror jag faktiskt att kostnaderna kan bli rätt saftiga

Och vem ska betala - djurägaren eller samhället?

På vilket sätt är djurambulansen ansvarig över hovar eller att det gick för många hästar på samma yta?

Du måste skämta! Tycker du på fullt allvar att 5000kr plus moms är ett ok pris för en lösdrift för en ponny? :eek:

De var uppstaplade på djurambulansens gård trodde du förstod det att de inte bara hämtar de har stallar och förvaring av djur..

Okay, jag menar bara att man ska vara försiktig med vad man vidarebefordrar. Säger man en lögn hundra gånger så är risken stor att lögnen blir sann ;)

Rolle
IpL

Nu är ju just djurambulansen friskt ifrågasatt som uppsamlingsplats och kostnaderna är skyhöga. Inget rykte utan det finns specat speciellt i fallet med ponnyerna

Jag vet ju inte vars de stallades upp, jag skrev att jag inte tagit del av vare sig fallet eller utredning

En stallplats kan kosta så mycket därför anser jag inte att summan i sig är oskälig och gör man dessutom vissa påslag för det arbete som tillkommer, så nej då kanske det inte alls är så orealistiskt mer än att bara stirra sig blind på summan..Vad vet vi exakt det är för omkostnader vid omhändertagandet?

Och för min del får det gärna kosta och svida för den som skött sina djur så dåligt att omhändertagande sker

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka