Du har inte med kontrollrapporten från mars 2012 med där de står att hästarna saknar tjänligt vatten och foder, att det fanns stora skaderisker i hage, att det inte fanns torra och rena liggplatser till de hästar som inte heller inte hade tillgång till ligghall/stall samt att djurhållaren överskred sitt 16 § tillstånd med 41 hästar. För att få ett 16 § tillstånd så ska man sköta sina djur bra, det ska fungera som en kvalitetsstämpel eftersom länsstyrelsen då anser att både anläggningen som hästarna förvaras på och den ansvariga djurhållaren är lämpliga.
Om man har sett bilderna från kontrollen i mars 2012, hästar på ett lerigt fält utan foder och vatten med trasigt staket mitt i hagen, ja då tycker man att det var bättre att hålla dem på en mindre yta med ett partytält som väderskydd och tillgång till foder och vatten i hagen. Den yta de gick på hos djurambulansen var inte lerigare än fältet av de bilder jag sett på fältet, och sedan hade de torr och ren liggplats där. Man KAN omhänderta djur på plats, då sköts de av polisens personal där eftersom de är omhändertagna av en anledning, MEN då måste anläggningen vara lämplig att hålla djuren på, vilken den i detta fall inte bedömdes vara.
Auktionsförfarandet var det polisen som bestämde om, eftersom flera av hästarna inte var ledtama så hur skulle man kunnat visa så många hästar med mycket folk som ville se dem, släppa alla i en flock i ett ridhus? Jag var inte på auktionen, men har bekanta som var där, de beskrev folk med barnvagnar som ville in och klappa hästarna, andra skulle in i boxarna och mäta hästarna-jag kan bara gissa att situationen var stressigt nog för dem. Skulle man tagit ut dem en och en i den miljön med folk runtom så vet ingen hur det slutat. Inget bra ur försäljningssynpunkt, men säkrare för både djur och människor om de stod kvar i sina boxar.