Djurskyddet måste vara rättssäkert

Sv: Djurskyddet måste vara rättssäkert

Men fick dom det bättre dit dom kom? Med tanke på skicket vid auktionen, 3 mån senare. Borde inte djurskyddet även gälla dom anläggningar som tar hand om sånt här? Om djuren inte får det bättre ska man verkligen omplacera dom då?

Det måste ju gå att få djuren behandlade, verkade, vaccinerade, avmaskade, mm på plats hos djurägaren om det är akut, om nu djurägaren ändå ska betala kalaset? En tvångsförsäljning borde det gå att få till ändå tänker jag.

Bara om djurhållaren samarbetar, vägrar dom finns ju inget annat alternativ än att omhänderta...

Om de gick på bete den 13 mars, vilket ju var det datum de omhändertogs, så tror jag de fick det bättre...

Jag bor i närheten av JF, och jag är säker på att det fanns goda grunder för att omhänderta hästarna. Omhändertagandet föregicks av x antal påtalanden och anmälningar, och det kom sig inte bara hux flux att Länsstyrelsen åkte dit och plockade med sig de övertaliga.

Det enda orsaken var antalet hästar. Jo jag vet mkt väl hela historierna och har faktiskt även haft häst på bete där dock inte när det var så många.

Nej inte bete fel av mig utan vinterhage på 27tunnland.

Dock var ju omhändertagandet dvs behandlingen av ponnyerna efter inte bra och det borde alla inse av de som både var där och ponnyernas skick vid auktionen.

Och vad är det för fel på den lösdriften? Jag tycker den ser stor och ljus ut och uppfyller de krav som finns för en lösdriftshall!

Jisses...
Du tycker säkert att de hade det bra i lerhagarna fulla med löss och verkade under tre månader.

Har du läst alla anmälningar mot djurambulansen?

Och varför inte låta dem gå kvar i de hagar de gick i och sälja dem där. Nu föste man ihop okända grupper av ponnys vilket gjorde att de var fulla av bettsår bla.

Vi var där och skulle köpa några av dem men de var i uselt skick och detta efter 3 månader av omhändertagande. Tycker du inte det är märkligt?

Men fick dom det bättre dit dom kom? Med tanke på skicket vid auktionen, 3 mån senare. Borde inte djurskyddet även gälla dom anläggningar som tar hand om sånt här? Om djuren inte får det bättre ska man verkligen omplacera dom då?

Det måste ju gå att få djuren behandlade, verkade, vaccinerade, avmaskade, mm på plats hos djurägaren om det är akut, om nu djurägaren ändå ska betala kalaset? En tvångsförsäljning borde det gå att få till ändå tänker jag.

Ja jag håller med dig. Förstår inte varför man var tvungen att flytta dem, det hade varit bättre att sälja dem direkt hos ägaren.

Vill bara förtydliga att jag inte försvarar ägaren på något vis men jag anser att skall man anlita någon som skall ta hand om djuren så skall det ske proffesionellt !

Det enda orsaken var antalet hästar. Jo jag vet mkt väl hela historierna och har faktiskt även haft häst på bete där dock inte när det var så många.

Nej inte bete fel av mig utan vinterhage på 27tunnland.

Dock var ju omhändertagandet dvs behandlingen av ponnyerna efter inte bra och det borde alla inse av de som både var där och ponnyernas skick vid auktionen.

Det där stämmer ju inte riktigt...det gick t ex 20 ponnyer/hästar i en hage hos JF utan tillgång till ligghall eller stall under den kalla perioden då betestillväxt inte sker...fast det kanske inte är någon brist i dina ögon?

Det där stämmer ju inte riktigt...det gick t ex 20 ponnyer/hästar i en hage hos JF utan tillgång till ligghall eller stall under den kalla perioden då betestillväxt inte sker...fast det kanske inte är någon brist i dina ögon?

Antar att du läst domen? För det har jag. Och nej jag försvara inte jf om du tror det eller vill ha det till det.

Och nä ligghall behövs kanske inte det beror ju helt på hur vegetationen ser ut anser jag, men så fick ju även Lojsta driva det hur långt som helst innan de fick ett tidsbegränsat tillstånd. Fast antar att du anser att de även borde ha en..

Och jag antar att du anser att ett partytält i en lerig hage är ett bättre alternativ?

Och nä ligghall behövs kanske inte det beror ju helt på hur vegetationen ser ut anser jag, men så fick ju även Lojsta driva det hur långt som helst innan de fick ett tidsbegränsat tillstånd.

Här illustreras nog en del av problemet när det kommer till konflikter gällande bedömningar av djurskydd. Djurhållaren anser att det beror på vegetationen om ligghall är nödvändig eller ej och tycker då att djurskyddsinspektören/handläggaren är dum och har fel när denne kräver ligghall (under den kalla perioden då betestillväxt inte sker). Problemet är ju att det inte spelar någon som helst roll vad man anser i detta fall - föreskrifterna säger klart och tydligt att ligghall ska finnas om hästar går ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla perioden, oavsett vegetation i hagen! Vill man av någon anledning slippa ligghallen kan man ansöka om dispens hos jordbruksverket.

Det är klart att man skall följa lagen men ibland så måste man ju faktiskt få ha rätt i att ifrågasätta den, eller du anser att man inte får ha en åsikt om det?

Jag anser ju tex att russen på lojstahed inte behöver en ligghall eftersom den vegetationen som finns där är så tät och att det är vildhästar som ska vara så nära det naturliga som det går.

Nu fick de bråka rätt länge om detta innan de fick sin dispans och den är inte evig utan det blir nog så att det måste byggas en ändå till slut vilket är rätt onödigt.

Ibland går hysterin över djurskyddet för långt och de som är fanatiker får mer vatten på sin kvarn.

Antar att du läst domen? För det har jag. Och nej jag försvara inte jf om du tror det eller vill ha det till det.

Och nä ligghall behövs kanske inte det beror ju helt på hur vegetationen ser ut anser jag, men så fick ju även Lojsta driva det hur långt som helst innan de fick ett tidsbegränsat tillstånd. Fast antar att du anser att de även borde ha en..

Och jag antar att du anser att ett partytält i en lerig hage är ett bättre alternativ?

Om du har läst domen så vet du detta som står i domen; länsstyrelsen beslutade den 12 juli 2011 att vid vite förelägga JF att se till att endast hålla, förvara eller äga 66 hästar totalt i enlighet med sitt tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen samt att vidta ett antal åtgärder b la avseende stallar och ligghallar senast den 30 september 2011.

Nu vet du att det krävs ligghall eller stall oavsett skog eller inte, oavsett vad man tycker. Bara för att du ska se så fanns det ingen skog på det fält där de flera hästar gick hos JF. I kontrollrapporten från kontrollen den den 2 mars 2012 anges b la följande; det kan konstateras att JF håller 107 hästar och ett antal av dessa hålls på beten med väsentliga brister.

Och ja, partytält i lerig hage med tillgång till foder och vatten är bättre än det som står i kontrollrapporten från kontrollen den den 2 mars 2012 när hästarna omhändertogs, citat ur kontrollrapporten; Du höll en flock hästar, 16 stycken, på ett upptrampat fält utan ligghall. Fältet saknade helt växttäcke, och Länsstyrelsen kunde konstatera att hela fältet var vattensjukt. Fältet var delvis inhägnat med taggtråd vilket är förbjudet att använda till häst, resterande var eltråd. Det fanns ett gammalt elstaket som gick rakt igenom hela hagen men detta var till stor del nerrivet och låg på marken och i ett dike. Bitvis satt tråden kvar på stolparna, vilket utgör en stor skaderisk för hästarna. Hästarna var tvungna att gå över den nerriva eltråden för att komma åt att dricka i diket. Jorden från det uppgrävda diket låg som en vall vid sidan om diket, där stod hästarna eftersom det var det enda stället i hagen som var torrt. Vattnet i diket kom från en avgrävd dräneringsledning som kom kom från skogen och närliggande åkrar. Dräneringsvatten är inget tjänligt vatten för hästar. Hästarna hade lite rester kvar av en ensilagebal, där resterna var förorenade av avföring från hästarna. Inget tjänligt foder fanns till hästarna. Vid tidigare kontroll har du haft 87 hästar och då överskridit ditt tillstånd, du har då uppgivit att länsstyrelsen sett alla hästar du har. Vid denna kontroll fanns det ytterligare 16 hästar i beskriven hage samt 4 hästar i en annan hage, även den sistnämnda utan ligghall, i denna hage fanns dock en del skog. Det kan konstateras att du håller 41 hästar för mycket i förhållande till ditt tillstånd.

Nu kanske du börjar tveka till att hela tiden skriva att det var fel att omhänderta JFs hästar. Tar men reda på fakta så står det ganska klart att det var rätt gjort.

Fortsättning följer, hans 16 § tillstånd gick ut den 31/12 2013, söker han nytt är i alla fall jag tvekam till att det kan förnyas med den historik som finns med hans djurhållning.

Nu kanske du börjar tveka till att hela tiden skriva att det var fel att omhänderta JFs hästar. Tar men reda på fakta så står det ganska klart att det var rätt gjort.

Du läser som fan läser bibeln!! Var har jag skrivit att det var fel? Var har jag tagit honom i försvar?

Jag har skrivit att hästarna for VÄLDIGT illa hos djurambulansen och hästarna blev vare sig verkade eller omhändertagna på rätt sätt. De magrade och man slängde in hästar från olika flockar vilket ledde till att de slogs och hästarna hade mycket bitmärken.

Jag vänder mig mot att de under tre månader blev magra och betydligt sämre skick än de var vid omhändertagandet.

Är det så svårt att läsa?

Och vad du än skriver så fick hästarna inga anmärkningar vid den bes som gjordes vid omhändertagandet.

Du tycker det är bättre att omhändertagna hästar blir magra och instängda i en hage i flockar de inte varit i innan?

Kan du inte se problematiken i detta? Att fösa ihop ett stort antal hästar på en anläggning som inte hade kapacitet för det. Är det bättre att 35 hästar går på en lerig plätt i ett tält än 16?

Jo det var rätt att omhänderta hästarna MEN vilket du tydligen vägrar inse så skall de inte flyttas till ett ställe där de far sämre rent fysiskt! JF hade för många hästar, JA han hade en del brister i sitt stall JA. Var hästarna misskötta, NEJ! Det framgår av alla inspektioner.

Mina egna åsikter, skall man ha så många hästar? Nej!

Hade man kunnat göra det på ett betydligt bättre sätt? JA! Man hade kunnat sälja dem på plats och låtit folk inspektera dem mer än titta in genom boxdörrar.

Fortsättning följer, hans 16 § tillstånd gick ut den 31/12 2013, söker han nytt är i alla fall jag tvekam till att det kan förnyas med den historik som finns med hans djurhållning.

Som sagt hästarna mådde inte dåligt och det som skulle rättas till ska ju rättas till, men det borde de ju mkt väl kunnat inspektera först. Han är inte någon dålig hästmänniska och är kunnig vilket många andra inte är!

Här kan man läsa de förelägganden som föranledde till detta:

http://uploads.ifokus.se/uploads/5e0/5e0167a25f86fca0a669b0c4a1552b61/forelaggande-vite.pdf

http://uploads.ifokus.se/uploads/c0e/c0e36e8988aaf1be56f99958654fac20/forelaggande-vite2.pdf

http://uploads.ifokus.se/uploads/5c3/5c3f1bd44d7c82a4c3c241dcee46976e/forelaggande-vite3.pdf

http://uploads.ifokus.se/uploads/5b9/5b9693a89cf585b083783f7572cbb75d/uffkontroll.pdf

http://uploads.ifokus.se/uploads/894/894b1a3144fc7614c9e3f8d553cb518f/uffkontroll2.pdf

http://uploads.ifokus.se/uploads/6ff/6ff8d6083bc3d2f679561cf59d700eb7/uffkontroll3.pdf

http://uploads.ifokus.se/uploads/77f/77fc08b7ec5b938eb58345c60c8c4b49/uffkontroll4.pdf

Du har inte med kontrollrapporten från mars 2012 med där de står att hästarna saknar tjänligt vatten och foder, att det fanns stora skaderisker i hage, att det inte fanns torra och rena liggplatser till de hästar som inte heller inte hade tillgång till ligghall/stall samt att djurhållaren överskred sitt 16 § tillstånd med 41 hästar. För att få ett 16 § tillstånd så ska man sköta sina djur bra, det ska fungera som en kvalitetsstämpel eftersom länsstyrelsen då anser att både anläggningen som hästarna förvaras på och den ansvariga djurhållaren är lämpliga.

Om man har sett bilderna från kontrollen i mars 2012, hästar på ett lerigt fält utan foder och vatten med trasigt staket mitt i hagen, ja då tycker man att det var bättre att hålla dem på en mindre yta med ett partytält som väderskydd och tillgång till foder och vatten i hagen. Den yta de gick på hos djurambulansen var inte lerigare än fältet av de bilder jag sett på fältet, och sedan hade de torr och ren liggplats där. Man KAN omhänderta djur på plats, då sköts de av polisens personal där eftersom de är omhändertagna av en anledning, MEN då måste anläggningen vara lämplig att hålla djuren på, vilken den i detta fall inte bedömdes vara.

Auktionsförfarandet var det polisen som bestämde om, eftersom flera av hästarna inte var ledtama så hur skulle man kunnat visa så många hästar med mycket folk som ville se dem, släppa alla i en flock i ett ridhus? Jag var inte på auktionen, men har bekanta som var där, de beskrev folk med barnvagnar som ville in och klappa hästarna, andra skulle in i boxarna och mäta hästarna-jag kan bara gissa att situationen var stressigt nog för dem. Skulle man tagit ut dem en och en i den miljön med folk runtom så vet ingen hur det slutat. Inget bra ur försäljningssynpunkt, men säkrare för både djur och människor om de stod kvar i sina boxar.

Du har inte med kontrollrapporten från mars 2012 med där de står att hästarna saknar tjänligt vatten och foder, att det fanns stora skaderisker i hage, att det inte fanns torra och rena liggplatser till de hästar som inte heller inte hade tillgång till ligghall/stall samt att djurhållaren överskred sitt 16 § tillstånd med 41 hästar. För att få ett 16 § tillstånd så ska man sköta sina djur bra, det ska fungera som en kvalitetsstämpel eftersom länsstyrelsen då anser att både anläggningen som hästarna förvaras på och den ansvariga djurhållaren är lämpliga.

Om man har sett bilderna från kontrollen i mars 2012, hästar på ett lerigt fält utan foder och vatten med trasigt staket mitt i hagen, ja då tycker man att det var bättre att hålla dem på en mindre yta med ett partytält som väderskydd och tillgång till foder och vatten i hagen. Den yta de gick på hos djurambulansen var inte lerigare än fältet av de bilder jag sett på fältet, och sedan hade de torr och ren liggplats där. Man KAN omhänderta djur på plats, då sköts de av polisens personal där eftersom de är omhändertagna av en anledning, MEN då måste anläggningen vara lämplig att hålla djuren på, vilken den i detta fall inte bedömdes vara.

Auktionsförfarandet var det polisen som bestämde om, eftersom flera av hästarna inte var ledtama så hur skulle man kunnat visa så många hästar med mycket folk som ville se dem, släppa alla i en flock i ett ridhus? Jag var inte på auktionen, men har bekanta som var där, de beskrev folk med barnvagnar som ville in och klappa hästarna, andra skulle in i boxarna och mäta hästarna-jag kan bara gissa att situationen var stressigt nog för dem. Skulle man tagit ut dem en och en i den miljön med folk runtom så vet ingen hur det slutat. Inget bra ur försäljningssynpunkt, men säkrare för både djur och människor om de stod kvar i sina boxar.

Jo de flesta var faktiskt ledtama, det vet jag eftersom några av dem som auktionerades bort var min systers uppfödningar i grunden.

Du har tidigare kommenterat denna auktion men då har du inte skrivit ett dugg om att du haft vänner där, märkligt att det kommer fram nu två år senare i princip

På de flesta andra auktioner där man sålt liknande hästar fast då från uppfödare som inte ens haft grimma på dem så har samtliga visats för hand. Många av dessa som nu såldes hade ju faktiskt varit på utställningar.

Men du tycker det vara ok att hästarna blev magra och eftersatta i underhåll under de tre månader de var hos djurambulansen?

Bor man i Skåne och har häst så är det väl inte konstigt att man känner folk som var på den auktionen? Om jag förstått det rätt så var det väldigt mycket folk där.

Nu valde polisen det säkra före det osäkra vid denna auktion. Jag var på en annan auktion som polisen hade (islandshästar) för några år sedan. Jag såg kaoset då när folk ryckte och slet i de hästar de skulle ta hem, hästar som aldrig lämnat sin flock, vilket jag misstänker att en hel del av de unghästar som såldes på denna auktion heller inte gjort.

Jag har själv inte sett bilder på alla hästar från auktionen 2012, däremot har jag sett bilder när hästarna hämtades från djurhållaren. Jag vet att JO har granskat både länsstyrelsen och djurambulansen i detta ärende, och denne framförde ingen kritik mot hur det hanterats av dessa. Hade hästarna varit i så dåligt skick som du påstår när de auktionerades ut så borde väl JO ha kritiserat dem?

Tråden har annars spårat ur på ett enda ärende, som både har varit uppe i domstol och hos JO. Artikeln som startade tråden handlade om rättssäkerhet, och detta ärende har prövats, men vi har inte sett slutet på ärendet ännu eftersom 16 § tillståndet gått ut. Fortsättning följer när länsstyrelsen tar tag i detta.

Jisses...
Du tycker säkert att de hade det bra i lerhagarna fulla med löss och verkade under tre månader.

Har du läst alla anmälningar mot djurambulansen?

Och varför inte låta dem gå kvar i de hagar de gick i och sälja dem där. Nu föste man ihop okända grupper av ponnys vilket gjorde att de var fulla av bettsår bla.

Vi var där och skulle köpa några av dem men de var i uselt skick och detta efter 3 månader av omhändertagande. Tycker du inte det är märkligt?

Jo för det syns ju jättebra på bilden du visade! :banghead:

Jag har ingen aning om hur de har haft det hos "Djurambulansen" som du kallar det eller hos tidigare ägare.. Men en sak vet jag och det är att alla dessa anmälningar oftast är från folk som blivit av med sina djur, folk som absolut inte borde ta hand om djur! Bara för att media skriver om det behöver det inte vara den sanna sidan av historien..

Varför är det så svårt att förstå att det krävs en hel del innan djur blir omhändertagna och länsstyrelsen utfärdar djurförbud!? Kan man sen inte hålla sig ifrån djur och trotsar sitt djurförbud så ska djuren tas med omedelbar verkan även om de kanske för stunden inte har det så illa.. Ett djurförbud finns där av en anledning! :rage:

Det är klart att man skall följa lagen men ibland så måste man ju faktiskt få ha rätt i att ifrågasätta den, eller du anser att man inte får ha en åsikt om det?

Jag anser ju tex att russen på lojstahed inte behöver en ligghall eftersom den vegetationen som finns där är så tät och att det är vildhästar som ska vara så nära det naturliga som det går.

Nu fick de bråka rätt länge om detta innan de fick sin dispans och den är inte evig utan det blir nog så att det måste byggas en ändå till slut vilket är rätt onödigt.

Ibland går hysterin över djurskyddet för långt och de som är fanatiker får mer vatten på sin kvarn.

Jag tycker nog du har rätt, de regler och föreskrifter som tas fram är i mycket skrivbordsprodukter utan riktig verklighetsförankring. Utgångspunkten borde vara konditionen på djuren och inte detaljföreskrifter på allt mellan himmel och jord. Lojsta hed och Revingefältet är två exempel på hur synen är, djurhälsan är inte det primära utan det är att djurägaren uppfyller föreskrifterna.

Jag håller även med om att det ekonomiska missköts när det gäller omhändertaganden av djur som i fallet som diskuteras, och att en del aktörer passar på att sko sig på den affärsmöjlighet som uppstått. Vem som helst kan gå in kolla årsredovisningen för dessa bolag och se att det är stora pengar det handlar om och mycket bra vinst.

Jo för det syns ju jättebra på bilden du visade! :banghead:

Så du ser inte hur hagen ser ut?

Jag har ingen aning om hur de har haft det hos "Djurambulansen" som du kallar det eller hos tidigare ägare.. Men en sak vet jag och det är att alla dessa anmälningar oftast är från folk som blivit av med sina djur, folk som absolut inte borde ta hand om djur! Bara för att media skriver om det behöver det inte vara den sanna sidan av historien..

Nej anmälningarna kom från de som köpte ponnyerna på auktionen och de som var där och tittade. Ägaren till ponnyerna lämnade inte in någon anmälan. Så nope du har fel!

Varför är det så svårt att förstå att det krävs en hel del innan djur blir omhändertagna och länsstyrelsen utfärdar djurförbud!? Kan man sen inte hålla sig ifrån djur och trotsar sitt djurförbud så ska djuren tas med omedelbar verkan även om de kanske för stunden inte har det så illa.. Ett djurförbud finns där av en anledning! :rage:

Tja här i detta fallet handlade det om att det var för många hästar och alla bes ua. Var kommer djurförbud in i det hela? Ägaren har ingen djurförbud i detta fallet.

Nu valde polisen det säkra före det osäkra vid denna auktion. Jag var på en annan auktion som polisen hade (islandshästar) för några år sedan. Jag såg kaoset då när folk ryckte och slet i de hästar de skulle ta hem, hästar som aldrig lämnat sin flock, vilket jag misstänker att en hel del av de unghästar som såldes på denna auktion heller inte gjort.

Nä det var inte värst många unghästar som såldes på denna auktionen faktiskt.

Jag har själv inte sett bilder på alla hästar från auktionen 2012, däremot har jag sett bilder när hästarna hämtades från djurhållaren. Jag vet att JO har granskat både länsstyrelsen och djurambulansen i detta ärende, och denne framförde ingen kritik mot hur det hanterats av dessa. Hade hästarna varit i så dåligt skick som du påstår när de auktionerades ut så borde väl JO ha kritiserat dem?

Tror du på det själv?

Tråden har annars spårat ur på ett enda ärende, som både har varit uppe i domstol och hos JO. Artikeln som startade tråden handlade om rättssäkerhet, och detta ärende har prövats, men vi har inte sett slutet på ärendet ännu eftersom 16 § tillståndet gått ut. Fortsättning följer när länsstyrelsen tar tag i detta.

Med tanke på att JF inte fått några anmärkningar på sina djur och har åtgärdat de anmärkningar han hade så tror jag inte det blir det minsta problem. Och återigen så fick hästarna ingen anmärkning vid hämtningen och jo jag har sett både bilder före och efter

Så du ser inte hur hagen ser ut?

Eh...?? Alltså jag vet inte om vi ens tittar på samma bild? Jag ser ett tält längst in med hästar som står i klunga, det är inte möjligt för mig att avgöra hur marken ser ut just där eller att avgöra hagen överhuvudtaget!
Och är det i Mars (som jag tyckte någon skrev) är det kanske inte så konstigt om det skulle vara lerigt? Jag har själv en hage på 2 hektar till mina två hästar och även den blir väldigt lerig på vissa ställen där de är ofta under de blötaste perioderna, det går liksom inte att komma ifrån om jag inte grusar upp och dränerar men det har jag inte möjlighet att göra just nu. Jag ser faktiskt inget på den bilden som tyder på vanvård, sen kan jag inte svara för hur det såg ut i verkligheten men jag tror fortfarande inte att det är för att jävlas med ägaren som de har blivit omhändertagna!

Senast ändrad:

Eh...?? Alltså jag vet inte om vi ens tittar på samma bild? Jag ser ett tält längst in med hästar som står i klunga, det är inte möjligt för mig att avgöra hur marken ser ut just där eller att avgöra hagen överhuvudtaget!

Du ser väl längst ner i bilden att det är nästan bara lera!?

Och är det i Mars (som jag tyckte någon skrev) är det kanske inte så konstigt om det skulle vara lerigt? Jag har själv en hage på 2 hektar till mina två hästar och även den blir väldigt lerig på vissa ställen där de är ofta under de blötaste perioderna, det går liksom inte att komma ifrån om jag inte grusar upp och dränerar men det har jag inte möjlighet att göra just nu. Jag ser faktiskt inget på den bilden som tyder på vanvård, sen kan jag inte svara för hur det såg ut i verkligheten men jag tror fortfarande inte att det är för att jävlas med ägaren som de har blivit omhändertagna!

Antar att du inte har 35st hästar i din hage? Dessa hästar gick i samma hage i 3månader och nu är det frågan om att detta är ett ställe som man anlitar för att ta hand om omhändertagna hästar och kostar ca 5000kr/månad per häst. Tycker inte du att ett ställe dit man tar hästar skall vara bättre än det ställe man tar hästarna ifrån?

Vanvården låg i att hästarna vare sig verkades eller fick tillräckligt med mat då de rasade i vikt under omhändertagandet. Dessutom släppte man ihop hästar från olika flockar tillsammans vilket gjorde att de slogs och hade många bettskador på kropparna.

Jag tycker liksom att omhändertar man hästar så skall de komma till stall där de får omvårdnad och dessutom går upp i vikt, nu var ju iof dessa hästar inte vanvårdade men de blev det under dessa månader.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden
  • Födda 2022
Tillbaka