Bukefalos 28 år!

Djurskyddskontrollanten: ”Djup lera i hästhagen kan vara lagbrott”

Tycker det är toppen. Vet spec ett stall i närheten där jag ser hästar varje dag med lera upp till knäna. Inte ok. Vet att dom som äger hästarna har mycket mark så i det fallet beror det inte på för lite mark iaf.
 
Med allt regn i år så är det svårt att hålla leran borta :/, mina hagar ser för jäkligt ut nu och drännerings arbetet fick avbrytas då det blev för blött för att köra dit grävaren..
Gården har mer Mark men det är utarrenderat och enda hagen som inte är öppen försöker jag spara så att jag i alla fall har en hage som inte är upptrampad till våren, det är också min ridbanan så vill ha den så platt som möjligt av den anledningen också :(.

Går bara och hoppas på att det ska frysa ordentligt i vinter så man slipper leran tillfälligt i alla fall.
 
Det där är ju jätteknepigt. De allra flesta hästägare vill absolut inte ha lera upp till knäna om de kan slippa men verkligheten är ju som den är med marker och nederbörd. Vi har bra marker men det är bara ren och skär tur och ingenting annat :angel:.
De där inspektörerna verkade ju ha en sund och god inställning till problemet iallafall :)
 
Mina hagar är dränerade närmast grinden, är lerigt i alla fall. Visst är det inte jättedjupt men det blir nog att grusa nästa år. Sen kommer det alltid att vara lerigt på vissa ställen om man har ordentlig storlek på vinterhagarna, det är inte rimligt att som privatperson grusa flera hektar. :meh: Självklart ska inga hästar behöva stå i lera hela dagarna men dom är ju faktiskt fyrhjulsdrivna och klarar av lite lera i vissa delar av hagen utan att det är synd om dom. Då tycker jag mer synd om hästar som hålls inne 21 timmar om dygnet för att "spara på hagarna".
 
Mina hagar är dränerade närmast grinden, är lerigt i alla fall. Visst är det inte jättedjupt men det blir nog att grusa nästa år. Sen kommer det alltid att vara lerigt på vissa ställen om man har ordentlig storlek på vinterhagarna, det är inte rimligt att som privatperson grusa flera hektar. :meh: Självklart ska inga hästar behöva stå i lera hela dagarna men dom är ju faktiskt fyrhjulsdrivna och klarar av lite lera i vissa delar av hagen utan att det är synd om dom. Då tycker jag mer synd om hästar som hålls inne 21 timmar om dygnet för att "spara på hagarna".
Jag tror meningen är att hästarna ska kunna välja att gå där det inte är lera, så man kan grusa ytor och gångar mellan ytorna? Är det fruktansvärt blött går knappt det heller dock..
 
Då ska man inte ha hästar där.

Överlag så är det ju väldigt ofta mycket hästar på liten yta, och så tror man att det ska funka i vårt klimat utan att dränera och hårdgöra. Lämpligt antal hästar på lämplig typ av mark ser man tyvärr sällan.
Instämmer, i vart fall övergripande. Det lär dock leda till kraftigt ökade stallhyror, kortare tid ute för många hästar och tristare hagar om det ska hårddras. Hårdgjorda grusade hagar som bara precis uppfyller kraven på storlek, där hästarna får vara halvdag, är ju redan verklighet på många ställen. Jag är kluven faktiskt, hellre stor hage som är bra 10 månader av året och ett problem i två, än grusad hage året om. För det fall det finns köpkraft bland hästägarna som inackorderar sina hästar att betala för markarbetet för stora hagar är jag övertygad om att stallägarna kommer tillgodose detta behov. Jag är dock tveksam, med tanke på hur dyrt det redan är på många håll att hålla häst.
 
Just dessa kontrollanter verkar ju ha sund inställning till problemet för ett problem är det ju.

Jag tror aldrig jag haft så mycket regn på så lite tid hemma hos mig och mina annars väldränerade hagar är djupa med lera från grinden och in ca 3-5 meter. Man får putta ut hästarna.
Nu har jag sådan tur att resten av hagarna är bara småleriga och de går på ytan eller torra, även om jag personligen inte är så jäkla glad i att mina hästar går i den leran som är så har jag stått i värre stall. Detta är ju mitt eget.

Jag har två små sandhagar som jag i värsta fall kan ställa dem i för att de ska slippa leran (eftersom de står mest vid grinden) och ibland vill de gärna byta hage och ibland inte.

Jag har mer mark och ska sätta fler hagar men det här är det värsta jag sett på de 5 år jag bott här och det kom som en överraskning att hagarna inte klarade detta.
Det är ju inte alltid man vet hur mark ser ut när det är extremt förrän det händer.
 
Då ska man inte ha hästar där.

Överlag så är det ju väldigt ofta mycket hästar på liten yta, och så tror man att det ska funka i vårt klimat utan att dränera och hårdgöra. Lämpligt antal hästar på lämplig typ av mark ser man tyvärr sällan.

Fast du vet ju inte hur stor hagen är? Att det är lerigt t.ex vid grinden betyder inte att det är lerigt i hela hagen.
 
Fast du vet ju inte hur stor hagen är? Att det är lerigt t.ex vid grinden betyder inte att det är lerigt i hela hagen.
Citat från artikeln; "Länsstyrelsen i Västra Götaland har riktmärket att hagen är för lerig om hästen sjunker ner med hela hoven i leran i större delen av hagen."
 
Citat från artikeln; "Länsstyrelsen i Västra Götaland har riktmärket att hagen är för lerig om hästen sjunker ner med hela hoven i leran i större delen av hagen."

Ett annat citat:
Djurskyddsföreskrifterna, som är en del av Djurskyddslagen, kräver att markytor som är hårt belastade av hästar ska vara dränerade. Särskilt utsatta platser är insläppet till hagar, foderplatser och ligghallar.
 
Just dessa kontrollanter verkar ju ha sund inställning till problemet för ett problem är det ju.

Jag tror aldrig jag haft så mycket regn på så lite tid hemma hos mig och mina annars väldränerade hagar är djupa med lera från grinden och in ca 3-5 meter. Man får putta ut hästarna.
Nu har jag sådan tur att resten av hagarna är bara småleriga och de går på ytan eller torra, även om jag personligen inte är så jäkla glad i att mina hästar går i den leran som är så har jag stått i värre stall. Detta är ju mitt eget.

Jag har två små sandhagar som jag i värsta fall kan ställa dem i för att de ska slippa leran (eftersom de står mest vid grinden) och ibland vill de gärna byta hage och ibland inte.

Jag har mer mark och ska sätta fler hagar men det här är det värsta jag sett på de 5 år jag bott här och det kom som en överraskning att hagarna inte klarade detta.
Det är ju inte alltid man vet hur mark ser ut när det är extremt förrän det händer.
Jag håller med dig. I år är det verkligen extremt! Inte ens min dränerade vinterhage, där det aldrig brukar bli geggigt mer än max någon mm strax efter störtregn har klarat sig i år. Vissa partier är hemska och med hemska menar jag ställen där geggan går över eller nästan över hovarna. Nu kan de såklart välja att inte stå där och de gör det inte så ofta heller men allt lär få göras om i vår då lagren har blandats totalt och det har aldrig hänt förut. Jag har haft den hagen dränerad i 11 år och det enda vi har behövt göra är att köra på mer stenmjöl vid två tillfällen så nog är det riktigt illa nu.

Tyvärr handlar det både om pengar och okunskap. Många, även på stora anläggningar ser det som normalt att det ser ut som ett plöje i hagarna och tycker att det största problemet är att deras egna skor/stövlar fastnar och blir förstörda och det är verkligen inte okej alls att släppa ut hästar där man inte ens vill/kan gå själv år efter år. Då får man åtgärda helt enkelt.
 
Jag älskar att vi har snö här i Dalarna just nu och slipper lerproblemet för tillfället..!

Men jag slåss också mot leran i perioder...
Jag har en liten ridbana jag öppnar upp för hästarna att gå i när det är som värst, och det märks att de uppskattar möjligheten att gå in där istället för att stå i leran.

Ingången /utanför ligghallen är ordentlig dräneras, hårdgjord och grusad.

Sen är planen att anlägga grusade stigar utmed sidorna av hagen och på de ställen hästarna oftast står på.
Men det kommer jag få göra i etapper beroende på hur det ekonomiska läget ser ut. Det är så himla dyrt...!
 
Tyvärr handlar det både om pengar och okunskap. Många, även på stora anläggningar ser det som normalt att det ser ut som ett plöje i hagarna och tycker att det största problemet är att deras egna skor/stövlar fastnar och blir förstörda och det är verkligen inte okej alls att släppa ut hästar där man inte ens vill/kan gå själv år efter år. Då får man åtgärda helt enkelt.
Och jag tror att det är det här de vill få ut av artikeln. De vill nå ut till de som inte ser leran som ett problem och inte reflekterar över det. Är man redan medveten om det, planerar och tar aktivt till återgärder för att fixa hagarna så tror jag inte det är några problem. Man kan ju bara göra så mycket, men vissa bryr sig inte alls.
 
Men jag slåss också mot leran i perioder...
Jag har en liten ridbana jag öppnar upp för hästarna att gå i när det är som värst, och det märks att de uppskattar möjligheten att gå in där istället för att stå i leran.

.!

Just i år är det tur att jag har mina små sandhagar. De verkar fungera relativt bra. Någon extremdag har inte ens de kunnat dränera tillfredsställande.

Men, min ridbana!! Alltså.....den skulle jag i år inte kunna släppa ut hästarna i. Det är en väldränerad bana på höjd som i vanliga fall dränerar ut en dags hällregn på ca 2 timmar tillfredställande.
I höst har jag inte ens kunnat rida på den. Den bär inte ens min fyrhjuling med breda däck.

Man har så svårt att förstå när vi hade så torrt i sommar att brunnen sinade! Vilket den tydligen aldrig gjort här på gården. En bra grävd och djup brunn.
 
Och jag tror att det är det här de vill få ut av artikeln. De vill nå ut till de som inte ser leran som ett problem och inte reflekterar över det. Är man redan medveten om det, planerar och tar aktivt till återgärder för att fixa hagarna så tror jag inte det är några problem. Man kan ju bara göra så mycket, men vissa bryr sig inte alls.
Ja precis! Jag har sett folk hälla ut en spånbal för att själva gå torrskodda :crazy: Det är som att hälla bensin på en eld och tro att det ska slockna...
 
Och jag tror att det är det här de vill få ut av artikeln. De vill nå ut till de som inte ser leran som ett problem och inte reflekterar över det. Är man redan medveten om det, planerar och tar aktivt till återgärder för att fixa hagarna så tror jag inte det är några problem. Man kan ju bara göra så mycket, men vissa bryr sig inte alls.
Jag tror snarare problemet är pengar, hos de allra flesta. Man lägger hellre 20 papp på en ny sadel än att åtgärda hagen som ändå torkar upp så småningom.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag läste den här artikeln: https://www.tidningenridsport.se/djurskyddskontrollanten-djup-lera-i-hasthagen-kan-vara-lagbrott/ Vi...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: Anders
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvalen till den prestigefyllda ponnyküren i Friends Arena pågår för fullt i landet. Vid påskhelgens tävlingar hos Hästhagen var det...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Diskrimineringslagen gäller inte åldersgränser inom föreningslivet. "Föreningslivet är normalt inte ett område som lyder under den...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under påskhelgen är det nationella dressyrtävlingar hos Hästhagens Ryttarförening. Flera klasser avgjordes på lördagen och Sandra...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp