Bukefalos 28 år!

Djurskyddskontrollanten: ”Djup lera i hästhagen kan vara lagbrott”

Men att dränera en hage kostar ju mer än så om det ska bli bra.
Behöver man dränera hela hagen tycker jag nog att man ska se sig om efter annan mark. Eller så ris. På vettig mark räcker det att göra vid grindhål och ätplatser och kanske en gångväg genom det kladdiga till den torrare delen.
 
Har själv bara 1 av 3 hagar som håller höst och frostfri vinter.
Lilla hagen blir lera på en dag och åkern (1hektar) ser fin ut utifrån med gräs men gräsvålen bär inte, men lerigt blir det inte.
Andra hagen (1 hektar) har två blöta platser som bara torkat vid torr sommar men resten av hagen ser fin ut, lera vid grinden har det blivit 2 år av dom 12 jag använt den.
 
Vi skrapade av matjordslagret framför ligghallarna i augusti. Hästarna använder den hårdgjorda stigen så den är inte så farligt lerig, men de bägge korna klafsar sönder precis överallt. Tur att de har 35 fina hektar med bra grässvål att röra sig på när de passerat de 20 metrarna som blir leriga...
 
Behöver man dränera hela hagen tycker jag nog att man ska se sig om efter annan mark. Eller så ris. På vettig mark räcker det att göra vid grindhål och ätplatser och kanske en gångväg genom det kladdiga till den torrare delen.

Jo, men jag menade där det var lerigt. Typ grindhålet och in ca 3-6 meter kostar betydligt mer om det ska göras rätt. Att bara kasta in grus eller så är ju ingen idé.
 
Det är svårt när vädret har varit som det varit de två senaste åren...

Vi har haft svår torka under de två senaste somrarna, förra hösten/vintern kom mycket lite regn, sedan extrem torka senaste sommaren, och så 3-4 gånger normal regnmängd från oktober i år...

Den dränering och grusning som gjordes i vinterhagen för 6-7 år sedan har inte fungerat som avsett i höst. Det är först nu som jorden blivit "genomfuktad" hela vägen ner till dräneringen, så det är ytlagret som trampats sönder och vatten har inte kunnat dräneras bort, eftersom det varit snustorrt i djupare jordlager.

Nåväl, det är bara att bita i det sura äpplet, och inse att nästa sommar behöver det grävas ny och mer dränering.
Dessutom funderar jag på att lägga Ecoraster eller liknande vid ingångarna till ligghallen, vid "stora foderhäcken", och där vi behöver köra med traktor vid balbyte samt runt thermobaren, och inte enbart grus...

Frågan är bara hur mycket de där plastplattorna egentligen kostar, och vilket underarbete man behöver göra. Hagen är dessutom inte helt "platt" utan det sluttar lite här och där...
 
Just i år är det tur att jag har mina små sandhagar. De verkar fungera relativt bra. Någon extremdag har inte ens de kunnat dränera tillfredsställande.

Men, min ridbana!! Alltså.....den skulle jag i år inte kunna släppa ut hästarna i. Det är en väldränerad bana på höjd som i vanliga fall dränerar ut en dags hällregn på ca 2 timmar tillfredställande.
I höst har jag inte ens kunnat rida på den. Den bär inte ens min fyrhjuling med breda däck.

Man har så svårt att förstå när vi hade så torrt i sommar att brunnen sinade! Vilket den tydligen aldrig gjort här på gården. En bra grävd och djup brunn.
Så frustrerande! Är ridbanan på gräs?
 
Det är svårt när vädret har varit som det varit de två senaste åren...

Vi har haft svår torka under de två senaste somrarna, förra hösten/vintern kom mycket lite regn, sedan extrem torka senaste sommaren, och så 3-4 gånger normal regnmängd från oktober i år...

Den dränering och grusning som gjordes i vinterhagen för 6-7 år sedan har inte fungerat som avsett i höst. Det är först nu som jorden blivit "genomfuktad" hela vägen ner till dräneringen, så det är ytlagret som trampats sönder och vatten har inte kunnat dräneras bort, eftersom det varit snustorrt i djupare jordlager.

Nåväl, det är bara att bita i det sura äpplet, och inse att nästa sommar behöver det grävas ny och mer dränering.
Dessutom funderar jag på att lägga Ecoraster eller liknande vid ingångarna till ligghallen, vid "stora foderhäcken", och där vi behöver köra med traktor vid balbyte samt runt thermobaren, och inte enbart grus...

Frågan är bara hur mycket de där plastplattorna egentligen kostar, och vilket underarbete man behöver göra. Hagen är dessutom inte helt "platt" utan det sluttar lite här och där...
Jag har också sneglat på ecoraster ett par gånger. Det finns billigare kopior på ebay men jag vet inte hur bra de är.
 
Dessutom funderar jag på att lägga Ecoraster eller liknande vid ingångarna till ligghallen, vid "stora foderhäcken", och där vi behöver köra med traktor vid balbyte samt runt thermobaren, och inte enbart grus...

Frågan är bara hur mycket de där plastplattorna egentligen kostar, och vilket underarbete man behöver göra. Hagen är dessutom inte helt "platt" utan det sluttar lite här och där...
Såna har jag tittat på och insåg att jag skulle bli ruinerad om jag skulle använda det.
 
Vad jag förstått så går inte all mark att dränera. Då är det ju svårt att fixa.

Matta och mängder med grus brukar ge bättre mark att stå på än lera. Men nu menar jag inte nån svacka eller blöt dalgång med vatten utan vanliga hagar.
Så man får torrt vid foderplats och grindöppning. Vi har grusat upp lite mer för varje år i hagarna. Så hästarna kan stå torrt.
 
Senast ändrad:
Matta och mängder med grus brukar ge bättre mark att stå på än lera. Men nu menar jag inte nån svacka eller blöt dalgång med vatten utan vanliga hagar.
Jag har lagt matta och grusat ett område. Det är några år sedan och är numera är det rätt blött eftersom hästarna drar upp lera dit då de rör sig samt att de skiter där. Jag mockade så noggrant det gick men när det hela frös ihop och sedan tinade frampå våren så blev det helt omöjligt eftersom de då trampade runt lera, skit och grus till en salig blandning.
Tyvärr är det ju så att i många stall motsvarar förutsättningarna i år en blöt dalgång. Där jag står brukar det vara blött vintertid men i år är det fasansfullt. Bäcken som avvattnar området står någonstans 30-50 cm högre än normalt för årstiden. Vattenmängden i den kan liknas vid den som uppstår vid snösmältningen. Hela området är väldigt platt så.... Nu är marken vid stallet dåligt dränerad men det kvittar ändå god dränering man har om vattnet inte har någonstans att ta vägen.
 
Jo, men jag menade där det var lerigt. Typ grindhålet och in ca 3-6 meter kostar betydligt mer om det ska göras rätt. Att bara kasta in grus eller så är ju ingen idé.

Nej, det är det ju inte. Vad det kostar varierar ju väldigt mycket, beroende på hur det ser ut, kontakter, vad man gör själv osv. Men faktum kvarstår att väldigt många hellre lägger pengarna på annat och när hästarna klafsar omkring i leran så blundar de och väntar på att det ska frysa eller torka upp. Det är liksom ingen mänsklig rättighet att ha häst, har man inte råd att åtgärda hage/sadel/boxen eller vad det nu är som inte är bra så får man skaffa sig en annan hobby.
 
Nej, det är det ju inte. Vad det kostar varierar ju väldigt mycket, beroende på hur det ser ut, kontakter, vad man gör själv osv. Men faktum kvarstår att väldigt många hellre lägger pengarna på annat och när hästarna klafsar omkring i leran så blundar de och väntar på att det ska frysa eller torka upp. Det är liksom ingen mänsklig rättighet att ha häst, har man inte råd att åtgärda hage/sadel/boxen eller vad det nu är som inte är bra så får man skaffa sig en annan hobby.
Eller så är det så att man måste spara ihop pengar för att fixa till saker på gården precis som med allting annat gällande boende. Det kan ta tid. Det faktiskt betydligt smartare att göra ett ordentligt underarbete och grusa en större yta. Gör man bara lite åt gången försvinner gruset oftast ner i leran på något år.
 
Jag har lagt matta och grusat ett område. Det är några år sedan och är numera är det rätt blött eftersom hästarna drar upp lera dit då de rör sig samt att de skiter där. Jag mockade så noggrant det gick men när det hela frös ihop och sedan tinade frampå våren så blev det helt omöjligt eftersom de då trampade runt lera, skit och grus till en salig blandning.
Tyvärr är det ju så att i många stall motsvarar förutsättningarna i år en blöt dalgång. Där jag står brukar det vara blött vintertid men i år är det fasansfullt. Bäcken som avvattnar området står någonstans 30-50 cm högre än normalt för årstiden. Vattenmängden i den kan liknas vid den som uppstår vid snösmältningen. Hela området är väldigt platt så.... Nu är marken vid stallet dåligt dränerad men det kvittar ändå god dränering man har om vattnet inte har någonstans att ta vägen.

Det går att lägga en kant mot gruset sv ex byggtimmer eller något annat. Våra skiter på gruset men vi mockar dagligen. Fryser det och det inte går att få loss skiten med lite våld mockar vi ut nogrant när det tinat. Har inte problem med att leran blandar sig med gruset. Men grushagen kräver en del omvårnad som mockning och krattning då vi fodrar med grovfoder där.

Det går att höja marknivån i hagen med ex fylle och grus. Då kommer den gryusade ytan ovan för omgivande mark. Men det kostar och det är nog det som är problemet i de flesta fall.
 
Eller så är det så att man måste spara ihop pengar för att fixa till saker på gården precis som med allting annat gällande boende. Det kan ta tid. Det faktiskt betydligt smartare att göra ett ordentligt underarbete och grusa en större yta. Gör man bara lite åt gången försvinner gruset oftast ner i leran på något år.
Att man måste lägga pengar på annat är ingen ursäkt. Är det ett djurskyddsärende (nu refererar jag till artikeln) så kan man inte komma med pengabrist som argument.
 
Här fick ett stort inackorderingsstall förbud att använda sina leriga hagar. Sandkolik varje år, mugg i massor, häst död i sandkolik ungefär vartannat år.

Ja, det blev jätteproblem. De fick använda ridhuset till att lösrasta hästar i omgångar. Nej, det är inte något sug efter de stallplatserna direkt...
 
Men det måste väl finnas enklare sätt att få det att fungera, utan att grusa hela hagar?

Där min mor bor är det diken runt hela hagarna, skulle marken vara mkt vattensjuk så skulle vi börja göra diken mitt i hagen med, för att leda bort vattnet. Det är ju inte så svårt? Borde inte en sådan sak hjälpa en hel del?
 
Men det måste väl finnas enklare sätt att få det att fungera, utan att grusa hela hagar?

Där min mor bor är det diken runt hela hagarna, skulle marken vara mkt vattensjuk så skulle vi börja göra diken mitt i hagen med, för att leda bort vattnet. Det är ju inte så svårt? Borde inte en sådan sak hjälpa en hel del?

"min" vinterhage är långsmal och ligger i en ganska brant lutning. Översta delen ligger på toppen av kullen stallet ligger på och den sluttar nedåt i ca 100m ner mot en bäck. Översta 20m är grusade. I år är det vansinningt lerigt. Även den, vanligtvis, hårda grusdelen är lerig och upptrampad för marken är helt mättad, och i och med att det översta lagret blivit så vattenfyllt verkar det hålla kvar vattnet i stället för att låta det rinna av, neråt.

Diken och naturlig sluttning räcker liksom inte just nu.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag läste den här artikeln: https://www.tidningenridsport.se/djurskyddskontrollanten-djup-lera-i-hasthagen-kan-vara-lagbrott/ Vi...
Svar
2
· Visningar
836
Senast: Anders
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvalen till den prestigefyllda ponnyküren i Friends Arena pågår för fullt i landet. Vid påskhelgens tävlingar hos Hästhagen var det...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Diskrimineringslagen gäller inte åldersgränser inom föreningslivet. "Föreningslivet är normalt inte ett område som lyder under den...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under påskhelgen är det nationella dressyrtävlingar hos Hästhagens Ryttarförening. Flera klasser avgjordes på lördagen och Sandra...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp