Bukefalos 28 år!

Djurskyddskontrollanten: ”Djup lera i hästhagen kan vara lagbrott”

"min" vinterhage är långsmal och ligger i en ganska brant lutning. Översta delen ligger på toppen av kullen stallet ligger på och den sluttar nedåt i ca 100m ner mot en bäck. Översta 20m är grusade. I år är det vansinningt lerigt. Även den, vanligtvis, hårda grusdelen är lerig och upptrampad för marken är helt mättad, och i och med att det översta lagret blivit så vattenfyllt verkar det hålla kvar vattnet i stället för att låta det rinna av, neråt.

Diken och naturlig sluttning räcker liksom inte just nu.

Ja blir det översvämning i området så spelar det ju ingen roll vad man gör, såklart.
Det är lerigt vid grinden hos min mor, i övrigt inte, trots att det står vatten på några ställen. Men hennes vinterhage är stor med.

En dag utan regn hos henne så brukar hagen vara typ torr. Så dikena hjälper nog väldigt mkt.
 
Ja blir det översvämning i området så spelar det ju ingen roll vad man gör, såklart.
Det är lerigt vid grinden hos min mor, i övrigt inte, trots att det står vatten på några ställen. Men hennes vinterhage är stor med.

En dag utan regn hos henne så brukar hagen vara typ torr. Så dikena hjälper nog väldigt mkt.

Nja. Översvämmning är det ju inte. Men extremt mycket vatten i marken.
 
Kanske ska tillägga att jag bor i götaälvdalen så våra marker är ca 7m djup blålera. Det blir lerigt bara man tittar på det. Men 'vanlig' lera är ok, i år är det, som sagt var, vansinne.
 
"min" vinterhage är långsmal och ligger i en ganska brant lutning. Översta delen ligger på toppen av kullen stallet ligger på och den sluttar nedåt i ca 100m ner mot en bäck. Översta 20m är grusade. I år är det vansinningt lerigt. Även den, vanligtvis, hårda grusdelen är lerig och upptrampad för marken är helt mättad, och i och med att det översta lagret blivit så vattenfyllt verkar det hålla kvar vattnet i stället för att låta det rinna av, neråt.

Diken och naturlig sluttning räcker liksom inte just nu.
Ja, precis så är det även hos mig i år!

Delar av hagen som brukar vara helt opåverkade av höstregnen är definitivt leriga, och där det brukar finnas "lite" lera, är helt hemska...
 
En dag utan regn hos henne så brukar hagen vara typ torr. Så dikena hjälper nog väldigt mkt.
Fast marktypen spelar ju extremt stor roll. Här där jag bor är det rödlera om den är lika djup som hos @Elo vill jag låta vara osagt men den är tillräckligt tät för att dräneringen genom leran ska vara mycket låg.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag läste den här artikeln: https://www.tidningenridsport.se/djurskyddskontrollanten-djup-lera-i-hasthagen-kan-vara-lagbrott/ Vi...
Svar
2
· Visningar
836
Senast: Anders
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvalen till den prestigefyllda ponnyküren i Friends Arena pågår för fullt i landet. Vid påskhelgens tävlingar hos Hästhagen var det...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Diskrimineringslagen gäller inte åldersgränser inom föreningslivet. "Föreningslivet är normalt inte ett område som lyder under den...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under påskhelgen är det nationella dressyrtävlingar hos Hästhagens Ryttarförening. Flera klasser avgjordes på lördagen och Sandra...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp