Djurskyddsregler för kaniner

O

Osis

Denna lag är ju som rena rama rotmosen :confused:

Den motsäger sig själv faktiskt. :eek:(http://dsmweb.sjv.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf, sidan 18-19)

Det står såhär:
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare (observera att de inte verkar som om kanin är en gnagare då de står kaniner _och_ gnagare)
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par
eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra
omständigheter, så att risken för osämja minimeras.

Sen finns det dessutom allmänna råd under lagen:
Allmänna råd till 8 kap. 1 §
<b>Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.</b>
Så står de lite om hur man kan tänka sig att gruppera djuren och sätta samman utan att det ska bli stökigt för dem.


MEN menar de då att kaniner inte är gnagare? för de står ju som rubrik kaniner_OCH_ gnagare.. Så är det bara en rekomendation att vi håller de tillsammans med sina artfrendar?

Så har jag fel eller är det bara att man _bör_ ha sällskap till sin kanin? Eller är det LAG på det?

Har själv 4 kaniner men ingen går tillsammans då de är 3hanar (de slåss så fort se ser varann) och en hona (vill ju inte ha nå ungar, inte änn iaf).
 
Sv: Djurskyddsregler för kaniner

ahh är de så de ligger till :)

Då klarnar det för mig :P

Trodde de var gnagare då de ser ut som andra gnagare typ.
 
Sv: Djurskyddsregler för kaniner

Jag tolkar det så att du ska ha sällskap till dina kaniner om så är möjligt. Att hanarna slåss är en bra anledning men du kan få trubbel för att du inte ha sällskap till honan. Att du inte vill ha ungar är inte en tillräcklig ursäkt då du kan skaffa en hona till som sällskap till henne

L80 är oftast högst knepigt utformat. Av människor som dessutom inte har tilläcklig kunskap enligt mig
 
Sv: Djurskyddsregler för kaniner

Bör ska tolkas som skall, dvs du ska egentligen ha en till hona till din hona(alt kastrerad hane om du inte vill ha ungar).
Men ska man se det ur en annan synvinkel är inte kaniner flockdjur på samma sätt som t.ex. marsvin.
 
Sv: Djurskyddsregler för kaniner

Räcker det inte att dom ser varandra? burarna finns bredvid varandra så de är ju inte helt isolerade för allt och alla.

Jag tycker inte att någon av kaninerna speciellt inte honon lider av att vara ensam, jag har alltid haft kaniner ensam ingen har informerat mig om annat har läst i böcker att de intebehöver sällskap också.

Så om de nu ska ha sällskap så tycker jag det är väldigt dåligt informerat av dem som bestämmer det.

Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Alltså det uppfattar jag som om det inte är nått krav på att man ska ha en till. Men är det möjligt att ha en till så är de bra.

Är jag en väldig djurplågare nu när jag inte har sällskap till kaninerna?
 
Sv: Djurskyddsregler för kaniner

Nej, man måste inta ha kaniner ihop. Endel trivs med sällskap, andra inte.

Jag har kaniner som sitter ensamma, två "flockar" och två par.
 
Sv: Djurskyddsregler för kaniner

Tack för snabbt och bra svar :)
 
Sv: Djurskyddsregler för kaniner

Okej lite knapplån av mig själv, inom djuraffärsbranschen ska bör tolkas som skall, dvs har du fått in flera honor ska de sitta tillsammans (förutsatt att de är från sama ställe) men hanar ska sitta ensamma. Dessa regler gäller ju inte till 100% för alla ännu (utom burmåtten från och med 1 sep).

Men som sagt att de kan se varandra är helt okej enligt mig, vi fick lära oss att man helst ska ha en ganska stor bur om man har flera kaniner då de inte är flockdjur på samma sätt som t.ex. marsvin.
 
Sv: Djurskyddsregler för kaniner

Själva måtten har inte ändrats, men innan var det okej för husdjursägarna att ha mindre burar om djuret fick komma ut varje dag. Men nu (1 sep) så måste man köpa burar som är lagliga, vilket är ett problem att hitta till kanin, då de flesta fattas nån cm på höjden :/ Burmåtten i L80 är förlegade och baserade på en påbyggnadsbar bur som inte tillverkas längre.
 
Sv: Djurskyddsregler för kaniner

Det är alltså inte lag på att kaniner ska ha sällskap? Har själv en okastrerad hankanin ensam, inte på grund av att han är elak, tvärtom är det absolut världens snällaste som accepterar alla andra djur. Han har bott med andra okastrerade hankaniner flera gånger, och han har blivit jätteledsen när dom har försvunnit.

Så jag VILL att han ska få ha sällskap, för att han är så pass social. Men vi har haft 5 kaninkompisar till honom, 4 av dom har dött av olika orsaker och 1 rymde, så det känns inte alls så roligt att köpa nya... Och det här är på loppet av dom 4 år vi har haft min kanin. Visst kan man chansa och skaffa en till liten kanin, men det är så trist när man har haft sån otur :(
 

Liknande trådar

H
Däggdjur Jag var inne och läste ett tråd här och jag blev länkad till Djurbruksverkets hemsida där jag kunde läsa om deras lagar angåenede och...
Svar
6
· Visningar
1 796
Senast: Felicia
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 585
Senast: IngelaH
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Stollan
·
O
Övr. Djur Denna lag har stötts och blötts ett tag nu...olika bud från alla möjliga håll. Gäller lagen även för privatpersoner eller gör den det...
Svar
10
· Visningar
3 404
Senast: Vargdotter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp