Djurtillsyn?

K

Kerplunk

Vad kollar egentligen djurskyddsinspektören när dom gör en djurtillsyn?

Bara nyfiken eftersom jag fått reda på att detta är något som görs med några års mellanrum.

Det är ju jättebra att alla stall kollas upp!
Men vad kollar dom? Gödselstad? Stallmiljö? Hästarnas hälsa? Hagar?
 
Svar JA, på alla dina frågor...

Vi kollar så att lagar följs, att alla mått stämmer, att djuren mår bra etc. Här kollar vi dessutom gödselstackar och oljecisterner, det är ju ingen djurskyddsfråga utan en miljöfråga men man sparar ju ett besök på det s.a.s.
 
Det verkar var lite olika beroende på vilken kommun det är och vilken inspektör det är, samt hur mycket denne kan om djur. Där jag bor finns t ex ett ställe där en kvinna har ett gäng shettisar. För något år sedan köpte en kompis till mig två av dem, veterinären som tittade på dem vid köpet sa att de troligtvis inte skulle överleva eftesom de var så vanvårdade. Då hade djurskyddsinspektören varit ute veckan innan och sagt att: -"Du måste skaffa någonstans där hästarna kan gå in...." Men inte ett ord om att de var magra och helt utsvultna.

Sen verkar djurskyddsmänniskorna på kommunen göra lite som de vill, iaf här. Förra sommaren var det 7 (har för mig att det var7) varmblod som stod instängda och inte fick någon mat som fick nödslaktas... Men miljö och hälsa gjorde ingenting åt djurägaren, eftersom:
-"Stackarn har ju fått cancer, så han har fått sitt straff"
Att han sedemera tillfrisknat bryr dom sig inte så mycket om.
MEN, det är som sagt olika. På många ställen finns det jättebra inspektörer som verkligen både kan och bryr sig om djuren.
 
Okej. Tack så mycket för svaret! :)

Tycker det är jättebra att det görs. :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: mily
·
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 459
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 072
Senast: Nikan
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp