Dk och Schleese

Först, för sakens skull - Schleese heter numera JES.

Jag har haft (har) en JES som jag köpte då jag hade problem med att sadlarna åkte fram på min häst + behövde en sadel med kort anläggningsyta. Min sadel var jag nöjd med -den låg kvar där jag lagt den och jag satt bra i den. Enda som inte jag var lika nöjd över var att jag inte vill sitta riktigt så högt som man gör i dem.

Dock har jag inte längre någon ridbar häst och ska därför sälja sadeln -alldeles för mycket pengar för att bara hänga...

Vilken sort har du? För om jag förstod rätt så var tyngdpunkten lite olika i de olika dressyrsorterna. Den som min vän har får jag väldig värk i av att rida men det tror jag mest beror på att jag har mycket längre ben än henne och sadeln är anpassad efter hennes längd, men jag fick inte känslan av att jag satt högt över hästen. Hur var återförsäljaren tyckte du, var det lätt att få kontakt via mail och telefon?

Vilken sort har du? För om jag förstod rätt så var tyngdpunkten lite olika i de olika dressyrsorterna. Den som min vän har får jag väldig värk i av att rida men det tror jag mest beror på att jag har mycket längre ben än henne och sadeln är anpassad efter hennes längd, men jag fick inte känslan av att jag satt högt över hästen. Hur var återförsäljaren tyckte du, var det lätt att få kontakt via mail och telefon?

Jag har en Mambo.
Jag köpte min beg (fast i det närmaste oanvänd) av min dåvarande stallägare, och återförsäljaren (generalagenten i detta fallet) kom och passade in den efter min häst. För min del var det lätt att få till utprovningen och så då återförsäljaren håller till 5 min ifrån stallet jag stod i då. H*n är ganska upptagen men har svarat på sms och samtal vid behov.

Jag har kommit i kontakt med dessa sadlar och det låter ju otroligt bra att kunna ha kvar sadeln hela hästens liv och bara pressa om den när hästen muskler sig och utvecklas. Men samtidigt är det väldigt mycket pengar så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa sadlar och hur de fungerar? Är de värda sina pengar?

Jag har kommit i kontakt med dessa sadlar och det låter ju otroligt bra att kunna ha kvar sadeln hela hästens liv och bara pressa om den när hästen muskler sig och utvecklas. Men samtidigt är det väldigt mycket pengar så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa sadlar och hur de fungerar? Är de värda sina pengar?
Absolut värda sina pengar! Kanonbra sadlar och jag har fått 2 hästar som rör sig helt annorlunda och blivit både bättre i ryggen och starkare över lag. Jag slipper oxå ha ont i ryggen....;-)
Köpte 2 JES men har provridit dk och den är bannemej snäppet bättre. Hoppas på inköp av 2 dk innan året är slut!

De
det finns flera modeller beroende på hur häst och ryttare ser ut. Hittar du rätt så sitter du som en gud!

Skönt att du är nöjd! Jag tror säkert att dessa sadlar passar många hästar men anledningen till att jag startade tråden var att jag blev skeptisk för den saluförs som om den kan anpassas till alla hästar. Jag har kommit i kontakt med dessa sadlarna eftersom en nära vän köpt en Jes till sin häst, hon är jättenöjd och hästen med. Men när jag kontaktade återförsäljaren så ville hen istället sälja en DK och eftersom priset är väldigt högt så ville jag höra mig om vad det fanns för olika erfarenheter ute i landet.

Jag tycker att sadeletande är en syssla som jag gärna betalar för att slippa. Men jag tror att det landar i att jag tar ut en vanlig sadelprovare istället.
Dk sadlarna går att anpassa till alla hästar ja. Anledningen till att du blivit rekommenderad att köpa dk framför jes är för att den är bättre och går att justera oändligt många gånger. Jes sadeln går att justera ca 25 gånger. Tillverkaren av dk sadeln är långt mer mån om kunden och du har långt fler val i hur du vill att sadeln ska se ut. Tillverkaren av jes har visat sig vara både trög och kanske inte lika bra kundbemötande. Jag har haft tur med en fantastiskt engagerad återförsäljare som hjälper i vått o torrt. Provred dk för skojs skull och ja... Fick resultat jag längtat efter. Dk är fantastiskt bra sadlar! Det kommer även en billigare modell! :-) finns inga andra sadlar än jes o dk som är så anpassningsbara eller har den ergonomiska tekniken. // trött på skadad häst pga dålig oreglerbar sadel!

Hmmm, @jamAnna, det där är väl ändå inte riktigt med sanningen överenstämmande? Dvs de flesta måttade sadlar med ullstoppning kan du justera på alla håll o kanter så de passar hästen o de flesta märkena har flera olika bommar o modeller som man får prova. Jag har också sett annonserna om dessa märkens outstanding anpassningsbarhet men tror nog att det är en mindre överdrift.

Jag har en Mambo.
Jag köpte min beg (fast i det närmaste oanvänd) av min dåvarande stallägare, och återförsäljaren (generalagenten i detta fallet) kom och passade in den efter min häst. För min del var det lätt att få till utprovningen och så då återförsäljaren håller till 5 min ifrån stallet jag stod i då. H*n är ganska upptagen men har svarat på sms och samtal vid behov.

Ja, det var en sådan som jag oxå red i men jag fick fruktansvärt ont i mitt bäcken, jag tror dock detta berodde på att sadeln var måttat till en ryttare med kortare ben än mina.

Dk sadlarna går att anpassa till alla hästar ja. Anledningen till att du blivit rekommenderad att köpa dk framför jes är för att den är bättre och går att justera oändligt många gånger. Jes sadeln går att justera ca 25 gånger. Tillverkaren av dk sadeln är långt mer mån om kunden och du har långt fler val i hur du vill att sadeln ska se ut. Tillverkaren av jes har visat sig vara både trög och kanske inte lika bra kundbemötande. Jag har haft tur med en fantastiskt engagerad återförsäljare som hjälper i vått o torrt. Provred dk för skojs skull och ja... Fick resultat jag längtat efter. Dk är fantastiskt bra sadlar! Det kommer även en billigare modell! :-) finns inga andra sadlar än jes o dk som är så anpassningsbara eller har den ergonomiska tekniken. // trött på skadad häst pga dålig oreglerbar sadel!

Nu blir jag lite rädd, jag har inte någonstans sett att det finns ett begränsat antal gånger som Jes sadeln går att ändra. Om man köper en begagnad sadel vill det ju verkligen till att säljaren är helt ärlig med hur många gånger den är ändrad. Jag är glad över att du är nöjd och det finns säkert många andra med dig men själv känner jag att det får vänta. För mycket pengar och för osäkert.

Den generalagent som sålde JES/Schleese får inte göra det längre.... Att tillverkaren har dålig kundservice är fullständigt fel då jag varit i kontakt med dem personligen och de är både trevliga och snabba och väldigt mån om sitt varumärke. Vid tveksamahet ang kvalitet, garantier eller falska rykten om brister el annat -kontakta dem direkt så får ni svar ! Schleese är värd varenda krona, olika modeller gillas av olika ryttare varför någon ibland kan ha valt "fel" eller byter häst och då känns den annorlunda pga hästens exteriör/rörelser, men alla är fullt justerbara för att passa hästen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 233
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka