DNS-servern svarar inte

aiquen

Trådstartare
Jag håller på att bli totalt tokig här. Jag har en dator och en router. De har fungerat bra ihop och jag har helt automatiskt kunnat koppla upp mig trådlöst (även mobil och TV) mot internet. Men så flyttade jag i somras, till en lägenhet med fiber (förut ADSL), och nu fungerar inte mitt Wi-Fi längre.

Datorn hittar routern, men internetåtkomst saknas p.g.a. att "DNS-servern svarar inte". IBLAND hjälper det om jag startar om routern (då bara poff så ansluts allt som ingenting), ibland inte. Just nu INTE. :rage:

Jag har googlat och efter det försökt ändra till Googles server 8.8.8.8 men det hjälper nada. Kopplar jag datorn direkt till hålet i väggen fungerar det dock, så internetanslutningen fungerar ju (och därmed kan inte min internetleverantör hjälpa mig, efter ett samtal dit).

Men vad ska jag göra då? "Konfigurera routern" sa snubben i telefonen och avslutade samtalet. Jaha? Hur gör jag det? Och varför måste jag göra det helt plötsligt när det alltid har fungerat problemfritt tidigare?

Just nu känner jag bara för att skicka ut hela datorn genom fönstret. Det hade väl inte hjälpt mindre i alla fall... Eller är det möjligen något teknikgeni här som sitter på vad som kan tänkas vara en smartare lösning eller åtminstone något jag kan testa att göra först?
 
Jag har råkat ut för liknande när jag flyttade till min lägenhet. Router+dator hade fungerat utan problem förut, men nu fungerade det inte alls. Jag försökte alla möjliga och omöjliga lösningar i ett par månader, men inget fungerade mer än ytterst tillfälligt - var det inte ett problem så var det ett annat. Det slutade med att jag köpte en ny, superbillig router, och problemet har inte återkommit sedan dess.

Så mitt råd är: testa att köpa en ny router. Fungerar den inte så får du troligtvis lämna tillbaka den, men fråga för säkerhets skull i kassan.
 
Så mitt råd är: testa att köpa en ny router. Fungerar den inte så får du troligtvis lämna tillbaka den, men fråga för säkerhets skull i kassan.

Tack för tipset! Fungerar det med en annan router så är det ju åtminstone enkelt fixat (om än lite omständligt, jag hade helst velat fixa problemet från soffan ;)). Antagligen värt att prova.
 
Jag hade nog inte gått så långt som att köpa ny router, utan börjat med att fabriksåterställa den befintliga. Det finns säkert anvisningar i manualen eller på nätet hos tillverkaren; i allmänhet brukar det ju finnas något litet hål i närheten av spänningsanslutningen där det går att sticka in t ex ett gem och hålla kvar 8-10 sekunder.

Fast innan dess - har du provat att rensa DNS-cachen i datorn? Låter litet grekiska, jag vet, men navigera dig fram till kommandotolken (i Win7 skriver du cmd i startmenyns sökfält), den svarta ruta med vit text där du kan skriva DOS-kommandon.
Skriv där ipconfig /flushdns . Prova sedan att ansluta till internet igen via routern.
 
Jag hade nog inte gått så långt som att köpa ny router, utan börjat med att fabriksåterställa den befintliga. Det finns säkert anvisningar i manualen eller på nätet hos tillverkaren; i allmänhet brukar det ju finnas något litet hål i närheten av spänningsanslutningen där det går att sticka in t ex ett gem och hålla kvar 8-10 sekunder.

Fast innan dess - har du provat att rensa DNS-cachen i datorn? Låter litet grekiska, jag vet, men navigera dig fram till kommandotolken (i Win7 skriver du cmd i startmenyns sökfält), den svarta ruta med vit text där du kan skriva DOS-kommandon.
Skriv där ipconfig /flushdns . Prova sedan att ansluta till internet igen via routern.

+1 på detta. :) Här finns en liten guide med fler dns-kommandon, det kan vara bra att göra alla tre i ordning: https://us.battle.net/support/en/article/ip-release-renew-and-flush-dns
 
@Snubbelfot Tack för tipsen! Jag ska komma ihåg dem, samtidigt som jag hoppas att den här tråden snart är död och begraven. Framför allt begraven ... Djupt. :o

Jag googlade lite till, funderade lite och insåg att jag nog bara hade ett ADSL-modem (eller router då, med inbyggt modem). Så jag åkte iväg till affären, köpte en router med lite fler för ändamålet lämpliga portar :idea: och har nu kvarterets stabilaste internet (på både dator, telefon och TV!).

Såatte ... Teknikgeni är då i alla fall inget jag kan bekyllas för att vara.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp! Någon datorkunnig här som kan något knep för att lösa följande: Min dator som använts under dagen påstår nu helt plötsligt att...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Lobelia
·
IT & mobiler Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på...
Svar
6
· Visningar
2 668
Senast: Septicemia
·
Äldre Jag försöker ta steget över i den digitala tidsåldern och har fått fiber-bredband indraget i kåken. Nu öppnar sig möjligheter att lämna...
Svar
5
· Visningar
2 837
Senast: skiesabove
·
IT & mobiler eller så har jag fått nåt jäkla virus eller tja, inte vet jag. varken på telefon eller på PCn funkar det. Allt annat funkar Så...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp