Mitt wi-fi fungerar inte på datorn

aiquen

Trådstartare
Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på stadsnätets portal och kunde så koppla upp mig på nätet (skaffa internetleverantör etc.).

Det gick smidigt och enkelt, men jag märkte att jag ibland fick starta om min router (samma som jag hade i föregående lägenhet och som alltid har fungerat problemfritt) för att både dator och mobil skulle hitta nätet (bägge hade hela tiden "kontakt" med routern men "internetåtkomst saknas") genom att dra ur alla sladdar några sekunder. Sedan fungerade det.

Men - sedan i går kommer jag inte längre ut på nätet på min dator. Både min mobil och smart-TV är anslutna utan problem, men just datorn har "begränsad anslutning" och "internetåtkomst saknas". Den har full täckning till själva routern men kommer alltså inte ut på nätet. Jag har kopplat från, startat om både dator och router, stängt av TV och wifi på mobilen och försökt med bara datorn, provat att ansluta datorn direkt till hålet i väggen men det hjälper inte. Inget internet.

Jag blir snart tokig! Vad är problemet?
 
Prova uppdatera programvaran i routern. (Googla din routers namn så brukar det komma upp manualer för hur man gör.)
Alternativt prova starta om nätverkskortet i datorn.
Funkar Wi-Fi på datorn om du tar med den till någon annan?
 
Har du provat att ta väck den trådlösa nätverksprofilen från datorn, så att du får upp routerns nätverk som ett nytt nätverk?
 
Jag hade det här problemet när jag flyttade till min lägenhet. Oavsett hur jag gjorde så gick det helt enkelt inte att komma ut på nätet på datorn, varken över Wi-Fi eller när jag kopplade in datorn direkt in i väggen. Till slut kunde datorn inte ens koppla upp till telefonens nät. Jag blev TOKIG och testade alla möjliga knep och knåp och uppdaterade till och med datorn till Windows 10 (:cry:), men ingenting fungerade mer än ytterst tillfälligt.

Jag testade att köpa en ny router, den allra billigaste som gick att få tag på. Och helt plötsligt fungerade det helt utan problem! Och det har fungerat sedan dess. Varför det inte fungerade trots att jag kopplade in datorn rätt in i väggen förstår jag inte. Min dator ska också ha fungerat på den förra routern förut.

Så mitt tips är att köpa en riktigt billig ny router (finns för 200, max 300 kronor) och testa om det fungerar. Skulle det inte göra det så får du lämna tillbaka den.
 
Du har inte nån knapp som gör att man inaktiverar trådlöst?
Jag har en touchknapp på en dator som är alldeles för lätt att komma åt. :cautious:
På en annan har jag en "fysisk knapp" som man kan klicka åt sidan, som var gång jag har en katt i knät lyckas stänga av det trådlösa.
 
Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på stadsnätets portal och kunde så koppla upp mig på nätet (skaffa internetleverantör etc.).

Det gick smidigt och enkelt, men jag märkte att jag ibland fick starta om min router (samma som jag hade i föregående lägenhet och som alltid har fungerat problemfritt) för att både dator och mobil skulle hitta nätet (bägge hade hela tiden "kontakt" med routern men "internetåtkomst saknas") genom att dra ur alla sladdar några sekunder. Sedan fungerade det.

Men - sedan i går kommer jag inte längre ut på nätet på min dator. Både min mobil och smart-TV är anslutna utan problem, men just datorn har "begränsad anslutning" och "internetåtkomst saknas". Den har full täckning till själva routern men kommer alltså inte ut på nätet. Jag har kopplat från, startat om både dator och router, stängt av TV och wifi på mobilen och försökt med bara datorn, provat att ansluta datorn direkt till hålet i väggen men det hjälper inte. Inget internet.

Jag blir snart tokig! Vad är problemet?

Jag har en liten HP här hemma som ständigt kopplar ifrån nätverket och/eller tappar anslutning (mjukvarufel som inte tycks avhjälpas av uppdateringar). Alla andra datorer/prylar fungerar felfritt.
Jag/datorn behöver inaktivera wifi och automatisk anslutning, sedan starta upp det på nytt.

Vad säger datorn om du kopplar nätverkskabeln direkt in i den och inte kör över wifi?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Fideli
·
IT & mobiler Hjälp! Någon datorkunnig här som kan något knep för att lösa följande: Min dator som använts under dagen påstår nu helt plötsligt att...
Svar
5
· Visningar
531
Senast: Lobelia
·
IT & mobiler Jag håller på att bli totalt tokig här. Jag har en dator och en router. De har fungerat bra ihop och jag har helt automatiskt kunnat...
Svar
8
· Visningar
2 567
Senast: aiquen
·
IT & mobiler En typ ny dator, max 2 månader. Fungerade felfritt tills idag. Det blev strömavbrott och efter det så funkar den inte som den ska...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp