Sv: Dobermann

Hallå Anna!

Jag har inte nämnt något om ljudande i jobb, för det har jag inte hört så ofta. Men däremot under passiva bitar, såsom platsliggning. Platssittning eller bara att vänta ;)

Jag har träffat hundar ifrån många olika kennlar och de få hundar jag sett som jag själv faktiskt tyckt varit bra hundar är ifrån en utmärglad brukskennel. Och jag antar att du kanske vet vilken kennel jag menar!

Dessvärre har jag ingen bra erfarenhet av rasen. De hundar som det finns fräs i har inte varit fullt balanserade. Dom har haft förmågan att bli arga, FÖR arga. Kan inte ens fokusera på att lösa en uppgift för att dom blir förbannade.

Sen finns ju de som är tvärtom.. Mycket spring men ingen hjärna.

Jag tror absolut man ska vara lite speciell som människa för att köra en dobermann. De jag träffat som varit trevliga har också haft en kompetent förare! :bow:

Kollar man runt lite på dobermann så verkar de flesta har problem med att hunden jagar eller bara springer omkring 400 meter ifrån sin ägare. Många verkar missa att nöta inkallningar med den här rasen som ser allt ingen annan ser :D
 
Sv: Dobermann

Aliide har en del poänger i sitt inlägg, men det är lite av det jag gillar med dobermanen. Att det är tempo i dom och att de är krut i dom tills det att de trillar av pinn så att säga. Som Modett säger så brukade folk tro att kärringen var unghund..

Dobermann ÄR tempo! Speciellt de man sett som faktiskt varit bra!

Men jag som gillar hundar med mycket fart i är ändå inte lockad att köpa en dobermann. För att jag anser att det inte är en komplett hund, för mina ändamål!
 
Sv: Dobermann

Hej.

Jag vet inte vad det är för "monster-dobermann" många har träffat här inne?! Självklart finns det massor av bra hundar oxå!! Men precis som i alla raser så finns även de som är mindre bra till olika uppgifter.

Jag tycker det är hemskt synd att man rent dissar vissa raser, i detta fallet dobermann!!

Dobermann är en relativt liten ras med en stor grupp som avlas mot utställningssidan.

Själv tycker jag att det finns mååånga kanonfina brukshundar inom rasen. Är du intresserad av IPO så är detta en gren som verkligen passar rasen.

Men precis som inom alla raser så är det viktigt att man letar hund efter intresse. Är man bruksintresserad så letar man hos kennlar som inriktar sig mot bruks och är det utställning man är intresserad av så är det givetvis dessa kennlar man skall söka sig till.
Även om mååånga påstår sig vilja båda delarna så är det ganska lätt att ändå urskilja grundinställningen hos kennlarna.

Rasen är lättlärd, snabb och outtröttlig. Det är en ras med ett livligt temperament. De bör få stimulera hjärnan för att funka som bäst. Det är en ganska hård hund som är tålig.

Personligen tycker jag att det är en ganska tyst ras under arbete. Det livliga temperamentet kan ibland avspegla sig i problem med passiviteten. Något man bör lära sin hund som ung att hantera.

Du får gärna höra av dig om du har mer frågor angående rasen.

Själv har jag ganska stor erfarenhet av rasen då jag lever, tränar, tävlar och jobbar med dobermann!!! Enligt mig finns ingen bättre ras!!!!

MvH Camilla
 
Sv: Dobermann

Har själv haft rasen, skulle inte skaffa den igen idag då jag anser att dess brister inom flera områden är för stora.

Men när du skriver:
"Själv tycker jag att det finns mååånga kanonfina brukshundar inom rasen. Är du intresserad av IPO så är detta en gren som verkligen passar rasen."

Vad grundar du det på?
Tittar man i resultatlitsor över brukset som helhet och IPO't i synnerhet så visst finns det ett par dobber, men...
Att de skulle vara särklit många eller särkilt duktiga stämmer inte riktigt överens med de uppgifter jag har!
Bevis tack! :)
(Och inte bara enstaka individer - då det finns inom alla raser - utan mååånga hundar ;) )

/Swat
 
Sv: Dobermann

Vill du köra svenskskydd eller IPO och kunna konkurrera då är det inget annat än Schäfer och Malle som gäller. Dobermann har tyvärr ingen chans på mästerskapen.

Jag har inte så stor erfaranhet av dobbisar i brukset, men när det gäller IPO så ska man vara medveten om att man kan få problem med betten. Många, många hundar missar i flykten och de studsar ur i modprovet. De siktar och gapar, men sluter helt enkelt inte munnen fort nog. Något annat du kommer få jobba med är Dobermannens benägenhet att gå i undvikande och lösa konflikter med att springa. Det är därför man ser dobbar som helt plötsligt flippar och springer rundor på planen. De håller inte ihop under press. Förigheten är det också sisådär med.

Räkna med att få jobba hårdare än med exempelvis en schäfer, men det finns bra dobbisar också. Vi har en i min träningsgrupp som biter, inte tar till undvikande och faktiskt är en bra hund. Vill du ha tips på kennlar så kan jag nämna Mezzrows (både bruks och IPO), Dobfanciers (IPO) och Diragos (utställning och IPO).
 
Sv: Dobermann

Hej.

Jag vet inte vad det är för "monster-dobermann" många har träffat här inne?! Självklart finns det massor av bra hundar oxå!! Men precis som i alla raser så finns även de som är mindre bra till olika uppgifter.

Jag tycker det är hemskt synd att man rent dissar vissa raser, i detta fallet dobermann!!

Dobermann är en relativt liten ras med en stor grupp som avlas mot utställningssidan.

Själv tycker jag att det finns mååånga kanonfina brukshundar inom rasen. Är du intresserad av IPO så är detta en gren som verkligen passar rasen.

Men precis som inom alla raser så är det viktigt att man letar hund efter intresse. Är man bruksintresserad så letar man hos kennlar som inriktar sig mot bruks och är det utställning man är intresserad av så är det givetvis dessa kennlar man skall söka sig till.
Även om mååånga påstår sig vilja båda delarna så är det ganska lätt att ändå urskilja grundinställningen hos kennlarna.

Rasen är lättlärd, snabb och outtröttlig. Det är en ras med ett livligt temperament. De bör få stimulera hjärnan för att funka som bäst. Det är en ganska hård hund som är tålig.

Personligen tycker jag att det är en ganska tyst ras under arbete. Det livliga temperamentet kan ibland avspegla sig i problem med passiviteten. Något man bör lära sin hund som ung att hantera.

Du får gärna höra av dig om du har mer frågor angående rasen.

Själv har jag ganska stor erfarenhet av rasen då jag lever, tränar, tävlar och jobbar med dobermann!!! Enligt mig finns ingen bättre ras!!!!

MvH Camilla

IPO må passa rasen bättre än svenskskydd, men det är ändå ingen optimal IPO-hund. Vi var på samma RM och hur många hundar satt egentligen fast i flykt och modprov?
Det var väl din egen, tvåans och någon till om man kollar till IPO III. I lydnaden fick man se en del spring hos hundarna också.

Något jag däremot tycker var ganska fascinerande och skoj är att en hund av utställningslinjer blev rasmästare. Det hade liksom aldrig hänt hos Schäfern.
 
Sv: Dobermann

Inom IPO och svenskskyddd har jag inget större intresse av att konkurrera, utan det är på lydnadsplanen och inom brukset jag vill ha en större chans än vad jag har nu.

Zipper är ju en trevlig, arbetsglad hund, men bruks får jag för det första inte tävla, och inom viltspår går det inte heller eftersom han är skotträdd. Lydnad kommer vi nog kunna ta oss upp en bit, men inte så långt som jag vill ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann

Jag håller med bl.a. escodobe och Combine - dobermannen är explosiv och otroligt snabb i tanken vilket gör att man som förare måste var väldigt uppmärksam på omgivningen. Rottweiler och schäfer tycker jag är lite mer eftertänksamma, även om det bara handlar om nån tiondels sekund, samt något stabilare i psyket. Jag har haft både dobermann och schäfer och kommer troligtvis fortsätta med den senare då den i mitt tycke är något mer lättmanövrerad.

Passivitetsträning och tidig miljöträning är mycket viktig! Mentaliteten kan variera ganska mycket så kolla upp föräldrarna ordentligt och tidigare kullars MH m.m.

Det är en mycket lättlärd hund vilket också innebär att felhantering kan få svåra konsekvenser. Dobermannen kräver mycket av sin förare och vissa är mer benägna att testa sin förare än andra men jag har hört att rottweilern också är ganska testbenägen.

Dobermannen är lite av en klassens clown - hopp, pip, glädjetjut men också oerhörd arbetslust, motor och spårsinne. Det är en härlig hund som tydligen väcker mycket känslor.. På miljöträning i stan fick jag högt och tydligt höra "hur fan man är funtad som kan bo ihop med en sån där..". Jag skulle tro att det är något lättare att nå resultat med en rottweiler än en dobermann men som som ordspråket lyder: "En dobermann är som en Ferrari, svårkörd, men hittar man rätt knappar så sällan omkörd. Kör du dock av vägen så blir kraschen hård".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 337
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 950
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 156
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 429
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp