Dödar kuvaszer katter?

Bukefalos 30 år!

fejko

Trådstartare
När jag blir pensionär funderar jag på att köpa en Kuvasz som kan få vakta mina getter. Nu undrar jag om det finns en risk att den dödar mina katter?

När jag blir pensionär funderar jag på att köpa en Kuvasz som kan få vakta mina getter. Nu undrar jag om det finns en risk att den dödar mina katter?
De dödar det de anser är ett hot, eller stör. En bekant i USA har boskapsvaktande hundar för att skydda får mot pumor. Hennes ena hund hoppade in till grannen och dödade deras quarterhäst - den sprang och busade så fåren blev rädda...

De dödar det de anser är ett hot, eller stör. En bekant i USA har boskapsvaktande hundar för att skydda får mot pumor. Hennes ena hund hoppade in till grannen och dödade deras quarterhäst - den sprang och busade så fåren blev rädda...
Var det en Kuvasz? Sedan kanske man inte ska ha grannar i närheten om man har herdehundar…

Jag har tyvärr hört om ett par fall där herdehundar tagit mindre hästar.
Jag låter det dock vara osagt om varför osv (i nått fall så jagade hundarna i flock och klippte en av gårdens ponnies).

Jag har haft en komondor. Hon vaktade våra katter mot eventuella faror. Allt som ingick i flocken skyddades av komondoren. Hon var mycket förtjust i katterna (inklusive mycket unga kattungar).

Nu vet jag inte hur kuvasz och komondor skiljer sig i temperamenten, men jag skulle verkligen inte oroa mig för att skaffa en komondor om jag hade katt så länge hunden får klart för sig från början vad som är flocken (vår lärde sig oerhört snabbt vad som var nya flockmedlemmar).

Min uppfattning om den typen av hundar är att dom ofta är enklare att ha med alla typen av djur så länge dom tillhör flocken i och med att dom har sån flockkänsla.
Jag kanske har fel.

Så länge den är införstådd med att katterna hör till flocken så tror jag att det kan gå bra, men jag hade varit orolig för eventuella grannkatter som kan tolkas som inkräktare. Eller grannhundar, eller grannmänniskor... det är ingen hundtyp jag hade valt att ha annat än mitt ute i ödemarken och då med tydliga varningsskyltar. Sättet herdehundar traditionellt arbetar på är inte riktigt förenligt med allemansrätt och strikt hundägaransvar.

Liknande trådar

• Omplacering - hur gör man? Hur klarar man sorgen?
  • Vad kan vi göra mot mäns våld?
  • Vad tänka på vid kattköp?
  • Insektsspray i katthem

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka