Död häst hittades i smutsigt stall i Västerbotten – ägaren förbjuds att använda stallet

En död häst som börjat förmultna hittades i en box i stallet. På golvet låg ett gödsellager på flera decimeter. Länsstyrelsen förbjuder nu hästägaren i Västerbotten att använda stallet.
 
Djurförbud kräver betydligt längre handläggning än "bara" ett förbud att använda stallet, det kan man meddela samma dag.
Då hoppas jag innerligt att det kommer ett djurförbud. Annars vore det lämpligt att kunna slänga ut ett samma dag precis som förbud att använda stallet.
 
Då hoppas jag innerligt att det kommer ett djurförbud. Annars vore det lämpligt att kunna slänga ut ett samma dag precis som förbud att använda stallet.
Det är ett ganska ingripande beslut, jag tycker att det är bra att det inte meddelas omedelbart. Om det är riktigt illa omhändertas alla djur samma dag däremot, det räcker väldigt långt tycker jag personligen. Så får ett eventuellt djurförbud ta lite längre tid.
 
Det är ett ganska ingripande beslut, jag tycker att det är bra att det inte meddelas omedelbart. Om det är riktigt illa omhändertas alla djur samma dag däremot, det räcker väldigt långt tycker jag personligen. Så får ett eventuellt djurförbud ta lite längre tid.
I ett sånt här läge tycker jag inte att det är rimligt att det tar längre tid även om alla djur omhändertas direkt.
 
I ett sånt här läge tycker jag inte att det är rimligt att det tar längre tid även om alla djur omhändertas direkt.
Det har ju dock med rättssäkerhet att göra. Det är klart det tar tid, och ska ta tid, i ett sånt stort ingrepp som att staten förbjuder en medborgare att göra något som annars är fullt lagligt (att ha djur).

Men för djurens skull, så kan länsstyrelsen omhänderta djuren och stänga anläggningen omedelbart.
 
Men hade de verkligen levande hästar i stallet där det låg en död häst? Har läste texten men tycker inte det framgår. Hemskt är det i alla fall!
Verkar ju helt vrickat att man inte får djurförbud om hästarna vistats i stallet i det skicket. Utöver vad som hänt den döda hästen alltså.
 
Men hade de verkligen levande hästar i stallet där det låg en död häst? Har läste texten men tycker inte det framgår. Hemskt är det i alla fall!
Nej, det framgår väl inte helt tydligt, så jag vet inte säkert.
Men jag tolkade det så eftersom det stod att hästarna tuggat bort inredningen som ersatts med snören. Och att de skriver att det inte längre får användas då det utgör en skaderisk för hästarna. Formuleringen känns som att det handlar om några hästar som finns på gården och nu förbjuds vara där?
Länsstyrelsen brukar väl inte kontrollera och lägga användningsförbud på stall som inte används heller?

Men visst kan jag ha tolkat fel, absolut.
 
Nej, det framgår väl inte helt tydligt, så jag vet inte säkert.
Men jag tolkade det så eftersom det stod att hästarna tuggat bort inredningen som ersatts med snören. Och att de skriver att det inte längre får användas då det utgör en skaderisk för hästarna. Formuleringen känns som att det handlar om några hästar som finns på gården och nu förbjuds vara där?
Länsstyrelsen brukar väl inte kontrollera och lägga användningsförbud på stall som inte används heller?

Men visst kan jag ha tolkat fel, absolut.
Man kan vara rädd för att ägaren skaffar nya hästar :)
 
Men fy fan vad vidrigt! Stackars hästar som varit tvungna att gå i sin egen skit och andas in liklukten från den döda hästen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen kräver att en hästägare i Sölvesborg omedelbart åtgärdar flera brister. Bland annat hade hästarna smutsiga boxar och...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid en kontroll på en gård i Västra Götaland ska länsstyrelsen ha hittat hästar som självdött i sina boxar. Nu får hästägarna inte...
Svar
7
· Visningar
1 441
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp