Dödstädning boken

alazzi

Trådstartare
Någon som läst boken? Eller någon som ändå är duktig på att rensa? Jag är hamster och jag måste helt enkelt rensa. Tänkte få lite gjort nu under påsken.

Det är en sån jobbig process. Att bestämma vad som ska bort. Jag vill ju spara allt.

Rensade enorma mängder för 3 år sen när jag flyttade från 135 kvm till 55 kvm. Men det är mycket kvar. Har gett bort, sålt och kastat.

Tittade lite på Marie Kondo men det blev för brutalt.
 
Någon som läst boken? Eller någon som ändå är duktig på att rensa? Jag är hamster och jag måste helt enkelt rensa. Tänkte få lite gjort nu under påsken.

Det är en sån jobbig process. Att bestämma vad som ska bort. Jag vill ju spara allt.

Rensade enorma mängder för 3 år sen när jag flyttade från 135 kvm till 55 kvm. Men det är mycket kvar. Har gett bort, sålt och kastat.

Tittade lite på Marie Kondo men det blev för brutalt.


Lägg saker som du inte använder i lådor. Skriv dagens datum på dem. Kolla om ett år vad du inte använt. Det kan du rensa ut genom att ge bort, sälja eller slänga. Du får bort det som du inte behöver ha framme men behöver inte göra dig av med något direkt det är en bra ventil för att våga packa ner lite fler saker. Om du tycker det är jobbigt.
 
Sparar du även på trasiga saker? Tänker att en start kan ju vara att börja rensa ut sånt uppenbarligen är trasigt/förstört? Hål i strumpan = släng, glas som har nagg = släng, mat där bäst före har passerat = släng. Och så vidare.
 
Sparar du även på trasiga saker? Tänker att en start kan ju vara att börja rensa ut sånt uppenbarligen är trasigt/förstört? Hål i strumpan = släng, glas som har nagg = släng, mat där bäst före har passerat = släng. Och så vidare.
Trasigt slängs med tillfredsställelse. Yes! Ett par strumpor mindre. Mat har jag svårt för att kasta. Luktar och smakar om det är ok.
 
En gång om året får jag lite feeling och använder mig av ett råd jag såg på Oprah. Det var en professional organizer som gav tipset att hänga alla galgar i garderoben åt fel håll. När man använder ett plagg vänder man galgen tillbaka som vanligt. Efter 3 månader, eller vilken deadline man nu bestämmer, så rensar man ut alla plagg som fortfarande hänger åt fel håll.

Någonting som jag också tagit till mig var att man använder 20% av garderoben 80% av tiden. Det stämmer väldigt bra på mig och jag arbetar hela tiden för att använda alla plagg i garderoben. Annars rensa ut dem och sälja eller sänka. Eller slänga.
 
En gång om året får jag lite feeling och använder mig av ett råd jag såg på Oprah. Det var en professional organizer som gav tipset att hänga alla galgar i garderoben åt fel håll. När man använder ett plagg vänder man galgen tillbaka som vanligt. Efter 3 månader, eller vilken deadline man nu bestämmer, så rensar man ut alla plagg som fortfarande hänger åt fel håll.

Någonting som jag också tagit till mig var att man använder 20% av garderoben 80% av tiden. Det stämmer väldigt bra på mig och jag arbetar hela tiden för att använda alla plagg i garderoben. Annars rensa ut dem och sälja eller sänka. Eller slänga.
Det är ju ett superbra tips som jag också gör regelbundet. Dock så ger jag vissa plagg dispens från att sorteras ut i de tycken. Det är tex en klänning av modell finare än vanlig finklänning som bara används vid extrema tillfällen, den ytterst propra kavajen som i princip bara används vid begravningar och liknande plagg. Dock är det bara 6 plagg som får just den dispensen just för att faktiskt kunna rensa.
 
Någon som läst boken? Eller någon som ändå är duktig på att rensa? Jag är hamster och jag måste helt enkelt rensa. Tänkte få lite gjort nu under påsken.

Det är en sån jobbig process. Att bestämma vad som ska bort. Jag vill ju spara allt.

Rensade enorma mängder för 3 år sen när jag flyttade från 135 kvm till 55 kvm. Men det är mycket kvar. Har gett bort, sålt och kastat.

Tittade lite på Marie Kondo men det blev för brutalt.

Jag slänger/ger bort allt jag inte använder. Rensar typ en gång i veckan. Får panik av att ha massa saker.
 
Jag slänger/ger bort allt jag inte använder. Rensar typ en gång i veckan. Får panik av att ha massa saker.
Inte särskilt konstruktivt råd till någon som säger sig vara en hoarder. Det är inte "bara" att slänga och dom har heller inte panik på det sättet av att ha en massa saker.

TS, finns det något som inte är lika svårt att rensa? Kläder, papper/tidningar, osv? Någon kategori som det inte tar emot lika mycket, eller en kategori där du vet att det kan komma till användning för någon annan? Om det kan kännas bättre/lättare att rensa ut och skänka än att kasta?
 
Jag har också svårt att slänga hela saker men jag gör så att det jag tänkt rensa ut kommer i en kartong som ställs i källaren. Har jag inte efter 6-12 månader (beror på vad det är för sak) saknat det slängs/skänks det bort.

Böcker har jag svårt att slänga men här finns i vissa varuhus bokhyllor där man kan ställa in böcker och tom mina svenska böcker försvinner så tydligen handlar andra svenskar på samma ställe. Där lämnar jag också DVDs jag inte gillar och alltså inte kommer se mer än 1 gång.

Vissa saker har dispens och slängs aldrig, tex mina pysselsaker. Det går i vågor vad jag för stunden pysslar med så, garn, tyger, diamondpaintings, målarsaker, osv får alltid sparas.

Köper jag tex en ny t-shirt måste en annan slängas men även där finns undantag. Jag har några plagg som inte passar men då jag nu långsamt går ner i vikt är de mina motivationsplagg, jag provar de ibland och gläds över att de mer och mer passar (jag har slutat vägar mig då jag tappade motivation när vågen stod still eller visade uppgång, mitt klädesmått trick passar bättre).
 
Böcker har jag lärt mig att slänga. Nu har jag rensat från att ha många hyllmeter till att bara ha en fylld bokhylla. Det finns ju ljudböcker och poddar.

Trasiga kläder slängs. Jag har nog bara kanske 5 % som används i dagsläget eftersom jag vill gå ner i vikt. De minsta kläderna har jag dock rensat ut. Lite realistisk måste man ju vara.Men det är alla andra "bra att ha säkert som är så svårt.

Väskor. Prydnadssaker. Jag har samlat på mig fleecefiltar t.ex. det känns svårt att kasta. För att inte tala om handdukar. Av någon anledning har folk tyckt att det är en bra present så jag har massor.
 
Jag dödstädar i omgångar.

Jag kommer inte att leva i evighet - det gör ingen. Och jag tänker på stackars avkomman. Hen kommer att behöva skotta ur allt ur det här huset. Så jag tittat på mina pappershögar, på mina klädhögar etc etc och tänker vad avkomman skulle tänkt om dem. Sen hivar jag iväg.

Jag köper inga nya saker eftersom min ekonomi inte ens tillåter nya kläder mer än nån enstaka gång varje år. (halleluja för allt jag "ärver") Men man blir hemmablind. Tittar jag noga i mitt hem är det absolut fullt av saker som verkligen inte behövs.
Ta bara trosor och tshirts... När de är för slitna för att visas upp i tex vården köper jag några nya. Men slänger jag de gamla...näe :o
Drömmen vore att avkomman bara skulle behöva ta hit en container och slänga det mesta...

Så ja, dödstädning pågår hela tiden. Men inte så effektivt. :cry:
 
För att inte tala om handdukar. Av någon anledning har folk tyckt att det är en bra present så jag har massor.
Jag har mängder av udda kökshanddukar. Ofta från nåt "fint" märke. En vänfamilj brukade köpa sånt i present åt mig. Jag har väl aldrig nånsin torkat saker, jag ställde i diskställ och sen skaffade jag diskmaskin.

Ska ta tag i det hela och tvätta, stryka och skänka till återbruket. Vilken vecka som helst.
 
Någon som läst boken? Eller någon som ändå är duktig på att rensa? Jag är hamster och jag måste helt enkelt rensa. Tänkte få lite gjort nu under påsken.

Det är en sån jobbig process. Att bestämma vad som ska bort. Jag vill ju spara allt.

Rensade enorma mängder för 3 år sen när jag flyttade från 135 kvm till 55 kvm. Men det är mycket kvar. Har gett bort, sålt och kastat.

Tittade lite på Marie Kondo men det blev för brutalt.
Du får mycket inspiration från boken Prylbanta.
De har många argument för varför du ska ha mindre prylar.

Du kan t e x börja med att göra dig av med dubletter av olika slag.
Efter att jag läst den boken har jag rensat bort mycket, och det är så skönt.
Du hittar en hel del på deras hemsida prylbanta.se.
 
Senast ändrad:
Du får mycket inspiration från boken Prylbanta.
De har många argument för varför du ska ha mindre prylar.

Du kan t e x börja med att göra dig av med dubletter av olika slag.
Efter att jag läst den boken har jag rensat bort mycket, och det är så skönt.
Du hittar en hel del på deras hemsida prylbanta.se.
Tack för tipset! Jag kollar.
 
Jag hoppas att du kommer igång med att rensa ur lite! Det är en skön känsla när man faktiskt lyckas med det. Drar ner på antalet prylar och bara har vad man behöver och önskar liksom.

Samtidigt som det är en skön känsla att vara klar liksom så kan jag sakna känslan som jag fick när jag själv rensade... eh! :D
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 899
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 574
Senast: kma
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp