Döende katt

Y

YvonneL

I natt kanske min katt går bort. :cry: :cry: :cry:
Han är 18 år till våren och är en vanlig bondkatt som jag har haft sedan jag var 12 år.
Jag har övervakat honom sedan ca kl. 17 idag men han har inte ont någonstans. Han hade jämna andetag och jämna hjärtslag innan jag åkte för att jobba.
Jag slutar kl. 07 i morgon och då får jag se om han fortfarande lever.
Min katt ska få gå bort hemma och han ska inte behöva vara ensam. Han ska sova med min sambo inatt så om han går bort inatt så gör han inte det ensam.
 
Stackars dig.
Det är alltid jobbigt att missta ett djur. Tycker att du gör helt rätt som låter honom somna in hemma när han nu inte har ont.
Skickar några tröstkramar
HD
 
Tack för att du tycker likadant.
Jag var orolig att en del skulle kalla mig för djurmisshandlare.
 
Ursch, jag fasar inför den dagen då katten blir gammal och måste gå bort. :(
Tyvärr är det ju något som man måste gå igenom när man skaffar djur, men det gör inte saken lättare. :(
Som tur är så är det fortfarande ett bra tag kvar för mig, min katter är ara 2,5, 2 och 1 år gamla. Fast det är jobbigt att de är så jämngamla, för risken är att det blir många tragedier i en följd när tiden är inne.
 
Absolut inte.
Sålnge katten inte har ont så anser i allafall jag att den har det bättre hemma hos sina nära och kära.
 
Jag håller med. Jag skulle också helst vilja att mina katter fick somna in lugnt och stilla här hemma, hellre än på ett djursjukhus.
 
Ja visst är det så.
Gissa hur dåligt jag mådde när jag var tvungen att åka in akut med gammelkatten 13 år som hatade både att åka bil och var paniskt rädd för främmande människor. Jag mår än idag dåligt när jag tänker på vilket slut min älskade katt fick, men jag hade ju inget val :cry:
 
Jag hoppas det blir lika dant som för min S:t Bernhardshund, han fick också gå bort hemma.
Han somnade lugnt in på natten, klockan var väl ungefär tre-halvfyra. Då var jag själv med hela natten, jag låg vid hans säng på golvet. Han blev 9 1/2 år.
 
Oj är inte det ganska gammalt för en sån hund.
Jag hoppas jag får en sån fin avslutning när det är så dax här hemma.
 
Jo, en sådan stor hund lever oftast inte över 10-årsåldern.
De brukar då få promlem med lederna och orken att förflytta sig men även hjärtat får ta mycket stryk pga deras kroppstorlek.

Hur gammal brukar normalt vanliga bondkatter bli?

Min har ju varit utekatt/ stallkatt tills han blev gammal och pensionerad, då blev han mer eller mindre innekatt.
 
Jag tror att är samma som för de flesta katter. Så länge ingen olycka sker eller att katten blr sjuk så är väl normal livslängd ca 12-15 år, ibland uppemot 20, men det är inte så vanligt.
 
Tack, jag har alltid undrat sedan Rasmus passerade 15 år, om hur länge till han skulle få vara med.
 
jag tycker du gör helt rätt. Det är klart att katten ska få somna in hos sina nära. Det är alltid svårt att mista sina bästa vänner (jag förlorade tre stycken förra året - det var jävligt jobbigt....), men tyvärr är det något vi måste gå igenom. Det enda vi kan göra är att ge dem ett värdefullt och rikt liv.
 
Det känns ju lite extra när jag har haft honom i 17 år, jag var 12 år. Det var min granne som hade kattungarna och Rasmus var nog ca 5 veckor när jag hade hem honom från början och han var nog 7 veckor när jag fick honom på heltid.
 
Det förstår jag... Min lille Isac togs ifrån mig alldeles för tidigt, han var bara 4 år när jag förra sommaren var tvungen att ta bort honom... Hans hade fel på sina njurar, så efter tre försök med diverse mediciner beslöt jag mig för att ta bort honom. Veterinärerna ville försöka igen, men för hans skull tog jag bort honom. Köpte en ny katt som sällskap till den andra som nu blev ensam.. Hade besök av en hund här hemma (till saken hör att de är väldigt vana vid hundar - jag har själv hund), och hon skulle bara gå fram o hälsa... klapp henne rakt över ryggen och hon dog i mina armar... :cry: det var, och är fortfarande, det värsta jag varit med om.... jag får än i dag tårar i ögonen när jag tänker på det... lilla Ta Set Nefuru (Tassi) blev bara 3½ månad... :cry:
 
Det lät jätte otäckt det där med den lilla katten.
När nu Rasmus dör så ska han få en liten begravningsplats, har en på en skogkant mot en lägda. Jag bor på landet så det har kommit dit lite av varje av djurens arter, t ex hundar, katter, getter ( killingar ), får ( lamm ), höns och även nån kanin.
 
Jaaa... det var ingen rolig upplevelse direkt... :(
behöver jag skriva att jag inte pratar med varken hundägare eller hund sen dess...?
Jodå, jag bor också på landet, så förra året blev det tre begravningar i min "trädgård" (på en fin solig kulle i utkanten på trädgården), med tre fina vita kors. Där ligger de alla bra, och jag ska aldrig flytta härifrån. Det har jag lovat dem alla tre.
 
Dessutom har jag ju fortfarande lilla Saga kvar, hon har varit med hela vägen, både med Isac och Tassi. Nu har vi ett nytt oväder att ta hand om, lilla Sheritra som nu är 10 månader. Jag sa till mig själv att inte skaffa fler djur efter Tassi gick bort, men då matvägrade Saga i två veckor. Sen ringde en kompis och sa att en katt skulle avlivas för att hon som ägde den inte ville ha den, det var för jobbigt med kattunge. Så jag satte mig i bilen och hämtade Sheritra. :)
 
Jag har gjort en beställning med min granne om en ny röd katt, hon har nyss fått kattungar och en av dessa var röd.
Den nya katten ska få heta Tvåan.
Det passar väl för en hankatt, eller är det ett namn för en honkatt?
Jag vill inte kalla den för Rasmus eller Rasmus den andre, men Tvåan lät bättre.
Vad tycker du?
 
Om jag ska säga vad jag tycker, så skulle jag ge den nya katten et helt eget namn. Annars kan de bli så att du hela tiden kommer jämföra den nya kissen mot den gamla, och det är ju inte rättvist.
Ge den nya kissen ett namn som passar DEN katten, som känns rätt.
Så tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
792
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp