Döljande hårfärg

Exakt, olja/balsam ska vara i längderna och inte i hårbotten (ja, om man inte är jag då med knastertorr hårbotten som älskar balsam/inpackning :cautious:).
Hur vet man om man har torr hårbotten? Jag har nog mjäll, det spelar kanske in? eller är mjäll torr hårbotten?

Det kanske är som på dobermann, stressmjäll?! :D
 
400 kr är billigt :D Ja, om de klipper vitt då (vilket min gör). Annars är säkert priset nere på 200 - 300 kr.

Här är utgångspriset 465:- för en damklippning (beräknad ta 45 minuter med tvätt, klippning och viss styling), men det har som sagt aldrig jag behövt betala. Tvättar alltid håret hemma innan jag går dit och sen tar ju typ 15 minuter för dem att klippa och styla mig :laugh:
 
45 minuter???????????? :nailbiting::eek::eek: Du milde! Det tar mig 5 minuter att tvätta håret och sedan möjligtvis 1 minut att borsta igenom det och klippa det med sax! :o
 
Jag som faktiskt stod i morse och funderade på om jag skulle vara mindre noga med att skölja ur balsamet för att det kanske skulle ge bättre effekt.

Det gör det inte, om man lämnar balsam kvar i håret blir det mer och snabbare flottigt på nått vis, så när du sköljt ur allt, så skölj en liten stund till ;)
 
Det gör det inte, om man lämnar balsam kvar i håret blir det mer och snabbare flottigt på nått vis, så när du sköljt ur allt, så skölj en liten stund till ;)
Det ska jag göra. :) Där jag bodde förut i 11 år var trycket i vattnet väldigt dåligt så det var skitsvårt att få ur schampo, men framför allt balsam! Här kan jag stå i duschen längre, för här är tryck :D Jättebra!

Jag ska ge det lite tid och testa lite olika innan jag ger upp och säger hej till en frisör (när jag fått jobb)!
 
Men då har du ju säkert resultat därefter också.. ;) Att klippa en frisyr är ju inte som att klippa rakt av eller på måfå, det bör få ta sin tid. :)
Men jag har ingen frisyr, har aldrig haft någon direkt. vill ha lågt hår som man inte behöver göra något med alls. Varför då lägga pengar på att gå till frisör för att bara klippa topparna? Frisyr har jag inte just eftersom jag aldrig velat lägga ner mer energi än nödvändigt med tvätt och klipp av topparna, håret har aldrig varit så viktigt och borde väl inte må dåligt av att klippas topparna bara?
 
Men jag har ingen frisyr, har aldrig haft någon direkt. vill ha lågt hår som man inte behöver göra något med alls. Varför då lägga pengar på att gå till frisör för att bara klippa topparna? Frisyr har jag inte just eftersom jag aldrig velat lägga ner mer energi än nödvändigt med tvätt och klipp av topparna, håret har aldrig varit så viktigt och borde väl inte må dåligt av att klippas topparna bara?

Fast långt hår är inte okomplicerat heller. Jag har supertjockt hår (med tunna hårstrån) som är vågigt med en sektion megafriss mitt bak (förmodligen pga hormoner, det var inte så när jag var liten). Jag vill inte ha det rakt avklippt utan lite avrundat.

Eftersom det är tjockt så blir det bättre med en minimal uppklippning, det blir mer luft i det då. Sedan är det viktigt att man inte klipper för mycket mitt bak. Eftersom det knorrar upp sig blir det kortare än sidohåret om man inte är försiktig (det har hänt :().
 
Hur vet man om man har torr hårbotten? Jag har nog mjäll, det spelar kanske in? eller är mjäll torr hårbotten?

Det kanske är som på dobermann, stressmjäll?! :D

Jag har torr hud rent allmänt och när hårbotten är som värst svider och kliar den. Inga mjäll, det har jag aldrig haft.
 
Men jag har ingen frisyr, har aldrig haft någon direkt. vill ha lågt hår som man inte behöver göra något med alls. Varför då lägga pengar på att gå till frisör för att bara klippa topparna? Frisyr har jag inte just eftersom jag aldrig velat lägga ner mer energi än nödvändigt med tvätt och klipp av topparna, håret har aldrig varit så viktigt och borde väl inte må dåligt av att klippas topparna bara?

Ingen säger väl att håret skulle må dåligt av att toppas bara? Det beror ju på hur man vill ha sitt hår. Hos en frisör tar även en vanlig "rak" klippning i långt hår minst 30 minuter eftersom de delar upp håret i sektioner när de klipper så att klippningen ska bli korrekt och håret ska se fylligt ut. Klipper man exakt rakt av bli det inte det.

Vill du inte gå till frisör så är det ju upp till dig, menade endast att det kan vara värt den slanten/tiden när du väl har råd sedan, om du vill.
För var det inte vad du efterfrågade i trådstarten? Nyans/klippning/frisyr som kunde få ditt hår att se bättre ut? Upplevde att du hade "problem" med ditt hår? Är det så får du ju bäst råd hos ett proffs om du har besvärlig hårkvalitet, det är ju i princip omöjligt att avgöra vad ditt hår behöver via nätet.

Men det är ju bra att du fått olja att testa, hoppas det hjälper!
 
Men jag har ingen frisyr, har aldrig haft någon direkt. vill ha lågt hår som man inte behöver göra något med alls. Varför då lägga pengar på att gå till frisör för att bara klippa topparna? Frisyr har jag inte just eftersom jag aldrig velat lägga ner mer energi än nödvändigt med tvätt och klipp av topparna
Men vännen, man kan liksom inte bara slänga i en nyans i håret med det här resonemanget, och tro att det blir bra. Det finns en uppsjö av lättskötta frisyrer som kräver självtorkning plus rufs med gojs. Har en sån frisyr själv. Tvätt-självtorkning- rufs m gojs-klart! Men inte m långt hår som ligger nedkammat från mittbena...

Det är enorm skillnad på riktigt klippt långt hår och hemmaklippning. Och beroende på hur man sköter det så räcker det olika länge. Min dotter klippet sig två ggr per år, o när jag hade långt klarade jag mig på det också.
 
Men vännen, man kan liksom inte bara slänga i en nyans i håret med det här resonemanget, och tro att det blir bra. Det finns en uppsjö av lättskötta frisyrer som kräver självtorkning plus rufs med gojs. Har en sån frisyr själv. Tvätt-självtorkning- rufs m gojs-klart! Men inte m långt hår som ligger nedkammat från mittbena...

Det är enorm skillnad på riktigt klippt långt hår och hemmaklippning. Och beroende på hur man sköter det så räcker det olika länge. Min dotter klippet sig två ggr per år, o när jag hade långt klarade jag mig på det också.

Jag instämmer helt!

Fick lära mig sist av min frisör att det är skillnad på vilken sax man använder också. Det är inga billiga saxar för någon hundralapp utan saxen kostar flertalet tusenlappar. Fick också höra att ju högre kvalité som frisören har på sin sax, desto längre håller frisyren.
 
Skitsnack, rent ut sagt.

Hårstrån har noll koll på hur de kapas av och påverkas på samma vis av en dyr sax som av en billig sax så länge stråna klipps av.

Nu förstår jag inte alls din tankegång.

Menar du att frisörens kunskap och beprövad erfarenhet i ämnet är fel? Är inte det lite väl magstarkt att ta ifrån någon sin erfarenhet? Det handlar om frisörens upplevelse.

Kan hårstrån tänka? För det är det intryck jag får av dina ord "Hårstrån har noll koll..."
 
@Squie Na inte kan harstran tanka ... men jag gissar att de kan fa ett mer eller mindre skarpt brott da de klipps beroende pa kvaliteten av saxen som klipper. Kanske de till och med "fransas" som papper gor nar man klipper med en slo sax. ;)
 
Nu förstår jag inte alls din tankegång.

Menar du att frisörens kunskap och beprövad erfarenhet i ämnet är fel? Är inte det lite väl magstarkt att ta ifrån någon sin erfarenhet? Det handlar om frisörens upplevelse.

Kan hårstrån tänka? För det är det intryck jag får av dina ord "Hårstrån har noll koll..."

Det är ju du och din frisör som verkar tro att hår "vet" om de klipps med en vass 3000 kr-sax eller en vass 300 kr-sax..

Hur dyr saxen är har noll och ingenting att göra med hur länge frisyren håller, det har att göra med 1) vilken frisyr det är och 2) hur den klipps teknikmässigt och 3) hur snabbt ens hår växer och ingen av dessa punkter påverkas av vilken typ av sax stråna klipps av med så länge saxen är vass.

@Squie Na inte kan harstran tanka ... men jag gissar att de kan fa ett mer eller mindre skarpt brott da de klipps beroende pa kvaliteten av saxen som klipper. Kanske de till och med "fransas" som papper gor nar man klipper med en slo sax. ;)

Även dyra saxar blir slöa om de inte lämnas in för slipning och om saxskären är vassa så spelar det ingen roll vilket pris det är på saxen liksom.
 
<snip>
Även dyra saxar blir slöa om de inte lämnas in för slipning och om saxskären är vassa så spelar det ingen roll vilket pris det är på saxen liksom.

Sant ... fast dyra saxar som ar gjorda for sitt andamal brukar dels kunna bli vassare och halla skarpan mycket battre an billigare saxar ... vissa billigare saxar (eller tanger) gar inte ens att vassa.
 
Visst, en hobbysax köpt på rusta/ÖoB är nog inget vidare att klippa hår med, men nu pratar jag om saxar för just hår och dessa kommer i många prisklasser och det är inte priset på saxen som avgör hur länge en frisyr håller. Den som påstår att det är på det viset pratar faktiskt i den där berömda nattmössan.
 
Men jag har ingen frisyr, har aldrig haft någon direkt. vill ha lågt hår som man inte behöver göra något med alls. Varför då lägga pengar på att gå till frisör för att bara klippa topparna? Frisyr har jag inte just eftersom jag aldrig velat lägga ner mer energi än nödvändigt med tvätt och klipp av topparna, håret har aldrig varit så viktigt och borde väl inte må dåligt av att klippas topparna bara?


Jag skulle säga att poängen med en bra frisör och klippning är att det blir lätt.
En bra klippning och det räcker för mig att vakna och borsta lite. Har jag gjort det själv finns inget fall i håret, det trasslar och ser bara platt ut.
 
Egentligen skulle jag bara läsa ett PM jag fick och sedan logga ut, men... ja. :)

Jag uppskattar era svar, även de om frisör. Det ÄR tyvärr dock så att jag inte har råd att gå till frisör just nu. Att betala 5-600 (?) kr för ett frisörbesök för mig just nu är att ta ur matbudgeten. Det gör jag bara inte för en sådan sak. Jag prioriterar annat att lägga de pengarna på just nu (t.ex. äger jag inte ens en dammsugare nu efter min flytt och det kommer ju före frisören). Jag ser fram emot att få ett jobb, men just nu är jag mellan två och inkomsten är därefter ;)

Därför är det bra med billigare tips, som schampon och liknande. Också :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp