Bukefalos 28 år!

Dörröppnare

L

lenizen

Är det någon som har en bra metod till att få katten att sluta hoppa på dörren så att den går upp? Är dörren låst (vilket den oftast är) så går det ju bra, då hör man ju när han vill gå ut för att det smäller i dörren av hans "knackningar" men om man har glömt att låsa eller lämnat olåst av någon anledning så kan man ge sig 17 på att katten är där och öppnar.. Jag har inte brytt mig så mycket tidigare men nu har han börjat med detta mitt i nätterna och jättetidigt på morgonen... (Är han ute så gör han samma sak för då ska han in).
Kanske att det skulle fungera med en kattlucka, men ökar inte inbrottsrisken med en sådan???
Eller är det bara att bita i hop och vänja sig?
 
Jag skulle nog satsa på en kattlucka. Om katten ändå får vara ute på nätterna, så är det väl inte mycket att fundera på? Hur det är med inbrottsrisken kan jag inte svara på...... tyvärr.
 
Vet du om det är dragrisk i dom då? Så att man får in kalluft eller om det "viner" i dom då det blåser? (har hört sådana rykten men vet ju inte om det var självgjord eller köpt lucka)
 
De köpta luckorna har ju (några sorter) gummilist, så där ska det ju inte dra. Gör man en själv kan man ju sätta dit en list. Tror det i så fall är minimalt drag, inte mer än i en vanlig dörr eller fönster. Det finns ju ett par sorter som man kan låsa med en plastspärr oxå, om det skulle vara ordentlig orkan ute ;) eller om man vill ha katten kvar inne av någon anledning.

Kolla på de lokala djuraffärerna och fråga dem, de har säkert kataloger du kan titta i.

Lycka till!
 
tills du skaffat en kattlucka så kan du ju skruva loss handtaget och sätta det lodrätt istället för vågrätt. funkar iaf på ungar. :) :) :)
 
Som ovanstående skrev - skruva loss handtaget och vänd det så det sitter lodrätt. Gammal klassiker för att få barn att inte öppna dörrar själv och funkar på katter och hundar med. Ser lite avigt ut och känns mycket avigt i början men man vänjer sig snabbt.

Vill du katten ska kunna gå in och ut själv så sätt i kattlucka. Gör du det och har ett låsvredpå insidan av dörren skulle jag sätta en skyddskåpa på det för att minska inbrottsrisken dock.
 
Jag ska nog ta och testa det med dörrhandtaget för att se vad han tycker om det. Krashar det (dvs han utnyttjar sina röstresurser)så får det väl bli kattlucka efter sommaren. Under den varma perioden kan vi ha öppet ut på vår inglasade altan och där finns det ett hål (om inte husse varit ambitiös och spikat igen det och inte sagt något?) som är tillräckligt stort för envis katt att gå in och ut igenom, men han måste under huset och dona och greja så det är ju lite besvärligt.. Han är lat också ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver köpa en kattlucka men det är ju värsta djungeln. Vill ha en bra pålitlig lucka, som öppnar och stänger som den ska, håller tätt...
Svar
16
· Visningar
858
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 467
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 419
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp