Döv jycke

mimmipigg

Trådstartare
Är det nån här som har erfarenhet av en hund som blivit tvärt döv?
Vår hund har under hösten helt plötsligt blivit jättedöv, han hör tex inte om vi pratar till honom i vanlig samtalston.
Han är 9½ år och frisk och pigg, vi har varit till veterinären och gjort en "storrengöring" av öronen, veterinären tyckte inte att det var speciellt skitigt han var lite röd i hörselgången och blev ordinerad Fucidinörondroppar. Men det verkar inte hjälpa.
Kan en hörselnedsättning komma så här snabbt?
Hur mycket lider en i övrigt frisk hund av att inte höra?
 
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, däremot skattar jag mig lycklig den dag ( om den kommer)
då min hund får nedsatt hörsel, att jag tränat honom med tecken också. :)
 
min hund blev tvärdöv på ena örat, men det berodde på en hjärnpropp. Hon återhämtade sig helt efter den, med dövheten som enda men. eftersom hon hörde på ena örat kunde man kommunicera till viss del med rösten, men största delen av kommunikationen skedde genom "teckenspråk".

Dövheten påverkade inte hennes aktiva liv på något sätt: Hon har t.ex. alltid gått lös, både före och efter proppen -den enda skillnaden var att vi som hundägare var tvungna att vara mer uppmärksamma.

Så,ja, jag tror absolut att en frisk men döv hund kan leva ett bra liv.
 
Nu spinner jag loss från tråden,
men hur diagnostiserade de propp
i hjärnan?
 
hunden föll ihop tidigt en morgon vid frukosten, helt förlamad i höger sida. Vi kastade oss i bilen, slog tidrekord på sträckan till veterinären.

Vi bar in hunden, storgråtande eftersom vi trodde att det inte skulle gå att göra något. Det första veterinären gjorde var att titta på dess ögon, och konstanterade att eftersom de rörde sig fram och tillbaka och inte kunde fästa blicken rörde det sig om någon påfrestning/ skada i hjärnan. Eftersom förlamningen hade kommit så blixtsnabbt sa de att det antingen var en hjärnblödning eller en propp i hjärnan.

Samtidigt när veterinären såg att hunden endast var förlamad i en sida sa hon att chansen var störst för att det var en propp. Hunden fick kortison, lugnande och B-vitamin. Vi tog hunden hem med instruktioner att ge den aspirin och komma tillbaka för avlivning nästa dag om det inte blev någon förbättring.

Hunden fick aspirin (som är blodförtunnande). Dagen efter på morgonen kunde hon lyfta huvudet, på kvällen kunde hon stödja på det förlamade frambenet. Ytterligare 24 timmar senare kunde hon med stöd stå på alla fyra benen. Ett dygn senare kunde hon gå ut (vi stödde henne med hjälp av en sele).

Efter tre veckor kunde ingen se vad hon varit med om - veterinären kunde inte tro sina ögon.
 
Vår f.d hund blev döv efter en öroninflammation. Men det var på gång då hon var 13 år :D
 
Min gammelvovve råkade ut för samma sak. Inte tvärt döv utan över en lite längre tid. Fungerade annars kanonbra. Men jag är glad att vi kört med handtecken på honom i alla år. Annars hade det varit större svårigheter och risk för missförstånd. Vi var tvugna att vara extra tydliga mot honom eftersom han vart mycket osäker annars. Han sov också extra bra då han hörde sämre. Man fick väcka honom i bland när man skulle ut.
 
Inte tvärt döv, men vår gammelhund blev döv på runt 3 månader. Hon lyssnade fint på handtecken och gester, men då måste hon ju titta på oss.

Vi löste det med ett halsband och fjärrkontroll. När vi tryckte på fjärrkontrollen så vibrerade en liten dosa på halsbandet. Det tog bara några gånger så lärde vi henne att titta på oss när dosan vibrerade och kunde då ge tecken åt henne. Har inte hunden lärt sig tecken kan man ju istället få hunden att ta vibrationerna i halsbandet som inkallning t.ex.

Det här halsbandet har inget att göra med sk el-halsband. Det vi använde ger endast vibrationer som hunden inte upplever obehagligt.
 
Min hund funkar ypperligt på handtecken han har gått HKL i sök, men problemet är ju att få kontakt, på träningsplan är ju jycken på det klara med vad som ska ske men inte när jag går i skog och mark eller efter en väg.
Vi har aldrig haft hunden kopplad tidigare men i trafiken nu är man ju tvungen eftersom man inte har full kontroll.
Jycken tycker vi är helkonstiga som börjat tjafsa med koppel när vi går kisserunda.
Var fick du tag på halsbandet, kan du tipsa om inköpsställe vore jag jätteglad.

Mvh//mimmipigg
 
Ja, snälla skriv vart du fått tag på halbandet!

Har även jag två hundar som hör mkt(!) dåligt. De är 15 resp 17 år gamla och hörseln har gradvis blivit sämre och sämre. De är tränade även med tecken. Men tycker precis som någon ovan nämnde att det är jättekonstigt att matte tjatar om koppel hit och dit. Vore ju jättesmart med ett halsband som fångar deras uppmärksamhet så man kan teckna åt dem! Jag visste inte ens att det fanns..

Veterinären sa till mig att när hundar, som mina, får sämre och sämre hörsel över en lång period förstärks deras andra sinnen. Och om det pga ålder inte gör det så lär de sig att leva utan hörsel.
 
Jaa, min kille på 9 månader verkar inte höra nåt av vad vi säger :angel:

Nejmen seriöst, jag har ingen erfarenhet alls. Hoppas det löser sej.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 940
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hur ser era erfarenheter ut vad gäller könsmognad hos framför allt hanhundar? Vid vilken ålder kan de anses vuxna, när drar könsdriften...
Svar
17
· Visningar
1 740
Senast: em-pirre
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 560
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp