Bukefalos 28 år!

Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Ja, i framtiden kommer kanske GMO vara det sätt vi skapar immunitet mot olika sjukdomar. Barnen kommer födas immuna. Med CRISPR är möjligheterna fantastiska. Om det skulle vara mindre ”barbariskt” vet jag dock inte.
Eller så något helt annat.
 
Vi har "klarat oss" utan fungerande sanitet, utan elektricitet, utan internet, utan demokrati, utan att tvätta händerna i samband med vård, utan Alvedon, utan vetenskapligt skolade läkare utan med kloka gubbar/gummor istället (m.m.).

Vi har alltså "klarat oss" som art. Men på ett mer personligt plan så klarade vi oss inte speciellt bra, innan vi tog till oss ett vetenskapligt synsätt, och organiserade våra samhällen så att folk skulle leva, utan bara slumpmässigt överleva.
Barn dog som flugor och en medellivslängd på sisådär 30 år, låter ju trevligt.

Det du framför i den här tråden är inte bara antivaxxares pseudoargumentation, utan du genomför en förmidabel attack på allt vad vetenskapligt synsätt heter.

Gör du det här för att skapa debatt, eller tycker du att du som lekman ska kunna underkänna vetenskapssamhället i allmänhet, och medicinsk vetenskap i synnerhet?
Oh svepande anklagelser om antivaxares argument. Kan du vänligen citera vad så jag har en chans att veta vad du reagerar på. Och var har attackerat vetenskapligt synsätt?
 
Felskrivning av mig att mässlingvaccinet kommer att utrota mässlingen, allts skrivet som fakta inte som gissning eller förhoppning.

Lite beroende på formuleringen är det dock inget att hänga upp sig på. Mässling står på listan över de fåtal sjukdomar som vi kan utrota, huruvida vi kommer att lyckas med det eller ej beror ju delvis på om antivaxxrörelsen får spridning eller inte.
Polio är nära att utrotas men som jag skrivit tidigare så är det just ryktesspridning om att vaccin skulle vara farligt som gör att man ligger bakom tidsplanen - om den hade följts hade polio redan varit utrotat.
 
Ja, i framtiden kommer kanske GMO vara det sätt vi skapar immunitet mot olika sjukdomar. Barnen kommer födas immuna. Med CRISPR är möjligheterna fantastiska. Om det skulle vara mindre ”barbariskt” vet jag dock inte.

Innan det lyckas kommer nog dagens antivaxxrörelse vara antingen död eller ha tagit alla vaccin som finns helt på egen hand för att slippa den kommande tekniken...
 
Mässling utrotade stora delar av Nord- och mellanamerikas urbefolkning.

Gullig och harmonisk sjukdom det där...
Nja kanske inte mässlingen enbart, västerlänningarna drog med sig en hel del sjukdomar som slog hårt för man inte hade något skydd och dessutom alla blev sjuka i stort sett samtidigt.

Gör detta att mässlingen var allvarligare i Sverige på 60/70-talet? Jag beskrev hur det var historiskt i Sverige då någon som propagerade att det var vetenskaplig fakta att 3% skulle dö om mässlingen drabbade Sverige. Jag påtalade då fakta att vi snarare skulle ha liknade dödstal som Frankrike 0,2% vilket också var ungefär vad vi hade strax innan vi började med massvaccinering.

Tala om att
 
Lite beroende på formuleringen är det dock inget att hänga upp sig på. Mässling står på listan över de fåtal sjukdomar som vi kan utrota, huruvida vi kommer att lyckas med det eller ej beror ju delvis på om antivaxxrörelsen får spridning eller inte.
Polio är nära att utrotas men som jag skrivit tidigare så är det just ryktesspridning om att vaccin skulle vara farligt som gör att man ligger bakom tidsplanen - om den hade följts hade polio redan varit utrotat.
Nja skriver man något som inte är i sikte som fakta för att övertyga någon om vaccins förträfflighet så slår det direkt fel. Man framstår inte direkt som seriös och att man håller knappast till fakta.
 
Nja skriver man något som inte är i sikte som fakta för att övertyga någon om vaccins förträfflighet så slår det direkt fel.

Om det finns en global plan med uppsatta strategier inför de närmsta 10 åren för att åstadkomma något så är det knappast fel att ta upp visionen som dessa strategier strävar mot, även om det kommer att finnas hinder på vägen. (Ett sådant hinder är f ö Covid-19.)
 
Om det finns en global plan med uppsatta strategier inför de närmsta 10 åren för att åstadkomma något så är det knappast fel att ta upp visionen som dessa strategier strävar mot, även om det kommer att finnas hinder på vägen. (Ett sådant hinder är f ö Covid-19.)
Men det togs inte upp som en vision. Självklart hade jag inte reagerat på samma vis om det presenterats som det.
 
Men det togs inte upp som en vision. Självklart hade jag inte reagerat på samma vis om det presenterats som det.

Hur togs det upp då? Och frågade du personen i fråga i det fall det fanns någon oklarhet? Du ogillar ju själv att folk lägger ord i munnen på dig och kallar dig antivaxxare, så jag antar att du inte förutsätter saker om andra.
 
Hur togs det upp då? Och frågade du personen i fråga i det fall det fanns någon oklarhet? Du ogillar ju själv att folk lägger ord i munnen på dig och kallar dig antivaxxare, så jag antar att du inte förutsätter saker om andra.
Det togs upp som argument för att vaccinera, att eftersom man utrotat smittkoppor så skulle man även utrota mässlingen. Inte kanske/förhoppningsvis/om vi lyckas följa planerna etc utan som det var fakta.
 
Det togs upp som argument för att vaccinera, att eftersom man utrotat smittkoppor så skulle man även utrota mässlingen. Inte kanske/förhoppningsvis/om vi lyckas följa planerna etc utan som det var fakta.

Det ÄR ju ett argument för att vaccinera, eftersom det är genom att vaccinera som vi kan utrota mässling.

Jag har sökt på "smittkoppor" i tråden för att se hur formuleringen såg ut men kan faktiskt inte hitta vilket inlägg du tolkar på det viset.
 
Jag har levt i karantän hela året och inte inte sett och hört mer av verkligheten än vad internets sociala medier har kunnat erbjuda. Och jag måste erkänna jag är förvånad. Jag var nog rätt övertygad att när väl ett vaccin kom till denna pandemi som dödat tusentals här i landet( sannolikt 10 000 innan vi fått bukt med den och några miljoner världen runt) skulle det bli en hets debatt om vem som skulle få vaccineras bland de första. Istället så är det bara snack om att man INTE ska vaccinera sig. Är debatten lika ute i verkligheten? Alltså på arbetsplatser osv.
 
Det ÄR ju ett argument för att vaccinera, eftersom det är genom att vaccinera som vi kan utrota mässling.

Jag har sökt på "smittkoppor" i tråden för att se hur formuleringen såg ut men kan faktiskt inte hitta vilket inlägg du tolkar på det viset.
Men argumentet var inte att det kan utrota mässlingen. Det jag reagerade var att det var ett faktum att det kommer att ske. Du vet kristallkula som fakta är inte seriöst.
 
Jag har levt i karantän hela året och inte inte sett och hört mer av verkligheten än vad internets sociala medier har kunnat erbjuda. Och jag måste erkänna jag är förvånad. Jag var nog rätt övertygad att när väl ett vaccin kom till denna pandemi som dödat tusentals här i landet( sannolikt 10 000 innan vi fått bukt med den och några miljoner världen runt) skulle det bli en hets debatt om vem som skulle få vaccineras bland de första. Istället så är det bara snack om att man INTE ska vaccinera sig. Är debatten lika ute i verkligheten? Alltså på arbetsplatser osv.
Ja, på min arbetsplats har jag noterat att 4-5 personer säger att de troligen inte ska göra det, och det är alltså bara de jag pratat med om det här.
 
Ja, på min arbetsplats har jag noterat att 4-5 personer säger att de troligen inte ska göra det, och det är alltså bara de jag pratat med om det här.

Förhoppningsvis är det mindre företeelser som inte spelar någon roll i det stora hela just vad gäller Covid-situationen. Men det är oroande om synen på vaccin i allmänhet är lika skeptisk och om gemene man tror mer på "Big Pharma"-konspirationsteorier än på Läkemedelsverket.
 
Förhoppningsvis är det mindre företeelser som inte spelar någon roll i det stora hela just vad gäller Covid-situationen. Men det är oroande om synen på vaccin i allmänhet är lika skeptisk och om gemene man tror mer på "Big Pharma"-konspirationsteorier än på Läkemedelsverket.
Argumenten är bland andra att de brukar ju inte ta influensavaccinet så varför ta detta vaccin, det är ju inte ens ordentligt testat, det KAN det ju inte hunnit bli, sägs det. Det är rätt tråkigt om många inte vill vaccinera sig för att man inte tror på vaccinets säkerhet, kommer vi ha den hjälp av vaccinet vi hade haft om i stort sett alla hade vaccinerat sig? Kommer covid ens att påverkas?
 
Argumenten är bland andra att de brukar ju inte ta influensavaccinet så varför ta detta vaccin, det är ju inte ens ordentligt testat, det KAN det ju inte hunnit bli, sägs det. Det är rätt tråkigt om många inte vill vaccinera sig för att man inte tror på vaccinets säkerhet, kommer vi ha den hjälp av vaccinet vi hade haft om i stort sett alla hade vaccinerat sig? Kommer covid ens att påverkas?

Tipsa dem om det här poddavsnittet! Passar bra till din avatar också. ;)

MÅNDAG: 192. Vaccinspecial med Farshid (libsyn.com)
 

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
655
Fritid Igår började VM för herrar i Ottawa, Kanada. SVT sänder. Sverige - USA börjar kl 15 så om 6 minuter. :up: Här...
Svar
4
· Visningar
1 106
Senast: Rosett
·
Övr. Hund När jag slog på TV:en idag var det ett intressant program om räddningshundar på SVT 1. Det är ett norskt program som dels följer...
Svar
2
· Visningar
517
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
33
· Visningar
684
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp