Dokumentnummer pass?

Philosophia

Trådstartare
Jag har fått nytt pass och behöver uppdatera min reseprofil på jobbet.

Var i hela fridens namn hittar jag dokumentnumret? Det jag gissar att det är föregås av två bokstäver ”AA” och sedan siffror, men då är det ju, om man ska vara korrekt inte ett nummer.
 
Jag har fått nytt pass och behöver uppdatera min reseprofil på jobbet.

Var i hela fridens namn hittar jag dokumentnumret? Det jag gissar att det är föregås av två bokstäver ”AA” och sedan siffror, men då är det ju, om man ska vara korrekt inte ett nummer.
Jo det ät ett nummer. Om det inte är ett nummer vad är då reg skyltarna på fordon?
 
Tack :). Då ska jag påpeka det för SAOL att dom har sktivit fel

De känner så klart redan till detta. SO säger implicit att det egentligen inte är frågan om ett nummer genom att precisera att det för bil handlar om en nummer- och bokstavskod. Tidigare var det ju ett nummer som följde på länsbokstaven.

Ordet registreringsnummer (för bil) är så vedertaget att det inte finns skäl att ändra på det. Vi fattar vad det är även om det per definition inte är ett nummer. Dock gör t.ex. Transportstyrelsen små försök att ändra på språkbruket och använder då och då den mer generella termen ”registreringsbeteckning” istället. Det är den term som används för för att bokstavs- och siffersekvensen för t.ex. flygfarkoster.
 
De känner så klart redan till detta. SO säger implicit att det egentligen inte är frågan om ett nummer genom att precisera att det för bil handlar om en nummer- och bokstavskod. Tidigare var det ju ett nummer som följde på länsbokstaven.

Ordet registreringsnummer (för bil) är så vedertaget att det inte finns skäl att ändra på det. Vi fattar vad det är även om det per definition inte är ett nummer. Dock gör t.ex. Transportstyrelsen små försök att ändra på språkbruket och använder då och då den mer generella termen ”registreringsbeteckning” istället. Det är den term som används för för att bokstavs- och siffersekvensen för t.ex. flygfarkoster.
Det är bara militären som har registreringsnummer på sina fordon ;)
 
Tack :). Då ska jag påpeka det för SAOL att dom har sktivit fel
När jag söker på registreringsskylt (jag antar att det är det du avser med ”reg skylt”) i SAOL finns ingen förklaring mer än ”t.ex på bil”.
I SO förklaras ordet med ”liten, rektangulär skylt med registreringsnummer på motorfordon”

Vad menar du är felskrivet i SAOL?
 
När jag söker på registreringsskylt (jag antar att det är det du avser med ”reg skylt”) i SAOL finns ingen förklaring mer än ”t.ex på bil”.
I SO förklaras ordet med ”liten, rektangulär skylt med registreringsnummer på motorfordon”

Vad menar du är felskrivet i SAOL?
Jag sökte på registreringsnummer
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 364
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 266
Senast: Rugge
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: MML
·
Skola & Jobb Behöver hjälp med att förklara hur jag ska räkna ut följande: Det är en övningstenta så ingen tenta så sett. Talet...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp