Dom kring hästallergi överklagas

Men vafan MEEENAR dem. Ska man inte kunna få kräva att grannbonden håller sina hästar 200 m från min tomtgräns. Det var det överjävligaste! :eek::eek:

Jävla stolpskott, passar det inte med djur vid staketet, se till att flytta bort från landet så folk som gillar det kan få chans att flytta ut!!

Man undrar varför detta blivit så infekterat.

I mina ögon orimlig begäran från den allergiska kvinnans man, som ju alltså är den som enligt ATL driver bråket.

Tänk vilka samhällsresurser som går åt för att någon vill bo granne med en jordbruksfastighet men inte med djur!

Eller möjligen för att visa på makt gentemot sin granne.

Jag vet ett fall där byborna protesterade mot ett stall på en gård i utkanten av byn. Hela byn luktade svin när vinden låg på mot byn och det gör den nio dagar av tio här. Jag är uppvuxen på en gård med djur, äger själv en gård och miljön är klart lantlig men jag kan helt klart förstå bybornas protester.

Allting är inte svart och vitt, i det här fallet har klaganden bott i en villa under flera år och villan ligger i en mindre "by", hästhagen har inte tidigare använts som hästbete utan det är helt nyligen som den arrenderats ut till det. Jag tycker inte det är orimligt att i ett sådant fall ta hänsyn till en boende med dokumenterad hästallergi och ha ett visst skyddsavstånd till hagen, i synnerhet eftersom det vad jag förstod fanns gott om outnyttjad betesmark i området. De 50 m som Mark och miljödomstolen fastställde tycker inte jag är orimliga. 200 m som mannen vill ha kommer inte att gå igenom, praxis i domstolarna är att inte gå på Socialstyrelsens rekommendationer om 200 m.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Samtliga parter har överklagat tingsrättens dom mot hästprofilen som därmed går vidare till Hovrätten över Skåne och Blekinge. ...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kvinnan har kraftig hästallergi och hennes make krävde ett säkerhetsavstånd på 200 meter till grannens djur. Nu avslår Mark- och...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka