SaraMara

Trådstartare
Hur gör man för att få läsa domar, behöver man ta sig till den tingsrätt/hovrätt där domen "utdömts" eller finns de publicerade mer centralt?

Ring till tingsrätten och be att få ta del av den domen som du är intresserad av. Du kan antingen läsa den där eller beställa den, men då kostar det pengar. (Såvida du inte arbetar på någon myndighet för då är det gratis).

Alla hovrättsdomar finns också i databasen rättsbanken som brukar vara tillgänglig på de flesta bibliotek.

Det är bra om du kan numret, men annars kanske du kan personnumret på den dömde? Eller om personen ifråga har ett relativt ovanligt efternamn? Eller datum för beslutet? Beror ju på hur stor tingsrätt/hovrätt det är. Om du ska söka i databas så behöver du nog någon av de uppgifterna.
Jag hade nog ringt till hovrätten ifråga och bett dem leta upp domen, kopiera den och skicka den.

Okej. :) Tack. Ovanligt efternamn är det knappast förstås (hur mycket mer vanligt kan det bli än ett -sson namn :smirk:)... Men jag brukar vara en hejare på att söka i databaser ändå - så det löser sig nog. Får leta upp närmsta bibliotek och kika.

Går de att skriva ut tro - om man betalar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Osäker på hur jag skal lösa det har... Sorry for min dårlig svenska skriving. Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 579
Senast: Sel
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Juridik & Ekonomi Jag var i tingsrätten under hösten där gärningsmannen dömdes, jag var målsägande. Nu fick jag hem en dom från hovrätten som inte ändrar...
Svar
2
· Visningar
769
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka