B

bonefish

DOMARE OCH BEDÖMMNINGAR HAR VÄL I ALLA TIDER VARIT ETT HETT SAMTALSÄMNE INOM WESTERN OCH TYDLIGEN INTE MINST EFTER "ÖPPNA" SM PÅ BULLERSTA.

BESVIKELSEN ÄR SJÄLVKLART STOR NÄR MAN KÄNNER SIG BORTDÖMD MEN VAD ÄR LÖSNINGEN FÖR ATT FÅ EN BÄTTRE OCH RÄTTVISARE BEDÖMMNING ? ANLITA EN UTLÄNDSK DOMARE ? TJA HAN/HON KÄNNER IALLAFALL INTE EKIPAGEN OCH KAN INTE ANKLAGAS FÖR ATT FAVORISERA NÅGON MEN EN UTLÄNDSK DOMARE ÄR FORTFARANDE INGEN SOM HELST GARANTI FÖR EN BÄTTRE/SÄKRARE BEDÖMNING.

VI HAR GENOM ÅREN SETT MÅNGA EXEMPEL PÅ DÅLIGA UTLÄNDSKA DOMARE BÅDE PÅ WRAS SM OCH PÅ AQHA/APHA SHOWER. DOMARE SOM T.E.X. INTE HÄNGT MED I UTVECKLINGEN OCH INTE DÖMT EFTER SIN EGEN REGLBOK UTAN EXEMPLEVIS I PLEASURE SLÄPPT IGENOM OCH PLACERAT HÖGT S.K. PEANUT ROLLERS OCH HÄSTAR MED OREN GALOPP. PÅ AQHA/APHA DUBBELSHOWER HAR VI IBLAND SETT PINSAMT STORA SKILLNADER I PLACERING AV ETT OCH SAMMA EKIPAGE UTAV DE TVÅ DÖMMANDE DOMARNA.

NEJ, LÖSNINGEN ÄR DEN GAMLA SANNINGEN ATT FLER PAR ÖGON SER BÄTTRE ÄN ETT PAR ! LÅT OSS ARBETA FÖR ATT ÅTMINSTÅENDE WRAS SM SKALL DÖMMAS AV MINST TRE DOMARE DÄR DEN SAMMANLAGDA POÄNGSUMMAN SKALL LIGGA TILL GRUND FÖR SLUTPLACERINGEN.

DE AMERIKANSKA RASFÖRBUNDEN OCH DERAS REGLER LÄR VÄL VI I LILLA SVERIGE INTE KUNNA PÅVERKA ÄVEN OM DE SJÄLVA KÖR MED HELA 5 DOMARE I SINA WORLD SHOWS. MEN WRAS KAN OCH BÖR VI ALLA SOM ÄR MEDLEMMAR I WRAS ANSLUTNA KLUBBAR PÅVERKA FÖR ATT FÅ FLER DOMARE PÅ SM FÖR EN SÄKRARE OCH RÄTTVISARE BEDÖMMNING. BE DIN KLUBB ATT MOTIONERA I FRÅGAN.
 
lugn snälla.. :crazy:
det blir då så otroligt jobbigt läsa när det är med stora bokstäver..
 
HEJ, JAG FATTAR INTE HELLER HUR MAN STÄNGER AV CAPS LOCK.
 
Med tanke på vad det kostar att anlita en domare så är det väl tyvärr inte realistiskt för arrangörerna att anlita tre domare? Onekligen vore det ju en utomordentlig lösning på "domarproblemet" men frågan är om det är genomförbart inom det närmaste i Sverige?
 
Det var enbart ironi, med tanke på hur extremt jobbigt det är att läsa en text med bara versaler... ;)
 
En influgen domare ifrån Amerika kostar betydligt mer än tre svenska domare. Tre svenska domare är säkert också billigare än en domare ifrån England eller Tyskland. Möjligen kan man för priset av en domare ifrån USA få en kombination av en utländsk domare ifrån Europa och två svenska domare. Ekonomiskt måste det vara genomförbart för en klubb som arrangerar SM, om inte annat får väl Wras bidra med lite mer pengar.
 
Jag kan inte annat än hålla med om att det vore en bra idé, men vi har ju inte så värst många domare på högre nivå som inte själva tävlar, eller? Jag vet inte om jag har fel men så har jag uppfattat det. Vet inte heller vad svenska domare tar för ersättning jämfört med utländska. Hade WRAS kunnat hjälpa till för att få det ekonomiskt genomförbart så är det strålande och skulle nog ge folk mer hopp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp