Dominant? Eller annat?

Sv: Dominant? Eller annat?

Fast jag kan inte lära honom vad som förväntas av honom när det kommer en bebis i huset, det är en sådan stor omställning för alla att det inte ens går att tänka sig i förhand. Men om han nu skulle vakta bebisen mot mig vore det nog bra om han fick vara hos en hundvakt några dagar så alla hinner landa i situationen.

Detta är egentligen en genomsnäll hund så det har varit så konstigt detta beteendet och jag hoppas det är pga. smärta och inget annat.
Och att det inte skulle falla din hund att inte hoppa ner från sängen har väl att göra med att det är något du har lärt henne eller hur? Jag kan inte förvänta mig att han ska kunna något som vi aldrig har krävt av honom innan. Men det är något jag kommer träna på när han är frisk och på så sätt förhoppningsvis ge oss ett trevligare vardagsliv (och mina fötter mera plats då han helst ska ligga hos mig och inte sambon).
Sen apropå morrningen, min gamla hund skulle aldrig ha morrat åt mig och jag hade inte tillåtit det heller. Men detta tycker jag är en annan situation, han markerar att han har ont där jag rör honom, mer är det inte. Det är ingen farlig morr om man nu skulle säga så, han låter som han morrar när en annan hund antagligen hade pipigt till.
Hur hundar "pratar" tycker jag är väldigt olika från individ till individ och man kan inte endast gå på lätet utan också på kroppspråket.
Och om han nu vill morr-låta så tänker jag låta honom göra det, hunden har ju så ont att han inte ens vill äta så det verkar bli ett veterinärbesök
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Ska det inte vara okay för hunden att visa signaler i situationer den inte är bekväm med? ....

Jag är tacksam för signalerna mina hundar visar, ett morrande betyder ju "backa, jag är inte bekväm med detta" , om man då inte backar så är man ju rätt dum som inte respekterar hundens signal. Eller?
QUOTE]

Svar till Ovan + TS och någon till

I min värld är det ok för hunden att visa att den inte är bekväm med något MEN det är INTE och kommer aldrig att vara OK att MORRA :mad: åt en människa. Det är helt skilda nivåer att visa att hunden inte gillar något till att morra.

Det är inte alls uteslutet att hunden skulle kunna komma att vakta baby. Långt innan jag kan minnas (under mina första månader i livet) fanns en samojed som vaktade mig med allt som fanns men tack och lov inte mot husets folk. Det var på gränsen till accepterat.

Nej TS har en del att ta tag i och det nu, oavsett graviditet eller ej. Utgå från att hunden inte förstår och förklara och belöna önskvärt beteende men gör det nu. Den vaktar sängen mot matte, snart kryper baby och vad kommer hunden att vakta då? Dessutom - eftersom matte backar vet ju hunden att det här fungerar, jag får göra som jag vill. Som andra sagt - hitta en bra tränare - nu.
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Eller ta den till veterinär då den har ont?
Nej, tror inte för fem öre längre att han gör detta för att vakta! Han har ont och därmed basta, att han väljer att visa det med ljudsignaler är något som jag inte stör mig av då han inte visar något aggressivt med kroppen vilket oftast är mycket bättre att läsa än bara ljud.
Jag tror också vi har trasslat in oss i morrningen, det är ingen aggressiv sådan och då ser jag det endast som ett av många läten hundar använder för att försöka få oss förstå vad de menar
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Eller ta den till veterinär då den har ont?
Nej, tror inte för fem öre längre att han gör detta för att vakta! Han har ont och därmed basta, att han väljer att visa det med ljudsignaler är något som jag inte stör mig av då han inte visar något aggressivt med kroppen vilket oftast är mycket bättre att läsa än bara ljud.
Jag tror också vi har trasslat in oss i morrningen, det är ingen aggressiv sådan och då ser jag det endast som ett av många läten hundar använder för att försöka få oss förstå vad de menar

Och om han inte gör det för att vakta och morrningen inte är aggressiv - varför backar du då?????? Dessutom har han gjort det tidigare - hade han ont då också eller? Även om han har ont ska han vara hanterbar - en sårskada och du inte kommer till att ta hand om den kan kosta hunden livet. Hunden jagas med och vad gör ni om den tex kommer i närkontakt med ett vildsvin? Men visst - er hund, ert val.
 
Senast ändrad:
Sv: Dominant? Eller annat?

Jag backade för att det var mörkt och jag inte hade någon aning om varför han morrade då. Nu vet jag att han har ont och tycker då det är en förmildrande omständighet. Jag har lämnat gårdagsnattens händelser helt och så länge han inte visar sådan här tendenser igen så ser jag det som ett avslutat kapitel, Och angående tidigare, ja det kan han mycket väl ha haft då detta kanske inte är något nytt utan en skada/sjukdom som har funnits under en längre tid och det är inget vi kommer få svar om förrän vi har varit iväg till veterinären.

Och han är hanterbar, visst han kanske låter och visar att han tycker det jag gör är obehagligt men så länge jag pratar med honom och tar det lugnt så står han snällt stilla och låter mig ta hand om honom. Nu när han har ont, i vanliga fall så låtar han inget om det inte är av välbehag
Sen har vi inga vildsvin här men säg tex att han får en älgspark (verkligen ingen ovanlig händelse om man låter hunden driva sådana) så beroende på skadan så är det en blandning av skjuta på plats, avlivning hos veterinären, veterinärvård eller bara komma hem och ta det lugnt ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Dominant? Eller annat?

Hur ska man kunna låta vet undersöka hunden om den morrar vid beröring av ömma områden?

Min hund rev sig på en gren igår under magen, jag märkte detta nån timme efter händelsen, lägger henne på rygg i mitt knä och börjar gräva i pälsen för att titta. Hon har ont men tittar bara på mig med en min som säger ajajaj snälla sluta. Skulle aldrig tillåta henne att morra. Min sambos hund däremot morrar om man puttar på han ÄVEN om det inte gör ont men han är extremt bortskämd och ouppfostrad, och som tur e inte heller mitt problem.
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Min piper lite om hon har ont eller ar riktigt obehaglig nar en manniska "pillar, trycker, rycker, klipper, etc" pa henne. Den enda gangen hon har klart morrat till en manniska for att tala om att nagot ar hennes ar pa IPO planen nar en annan hundagare tyckte att han skulle ta kamp kudden fran henne:crazy: utan att saga till henne att slappa dessutom. Jag eller figgen kan ta den direkt ... och med tanke pa var vi var och situationen sa jag inte ens till henne utan sa till personen att be henne komma med kudden och kampa lite innan han bad henne slappa den i stallet.:p

Jag skulle inte kunna tanka mig att ha en hund som morrar at mig ... lika lite som jag skulle kunna tanka mig att mina barn svor at mig. Det handlar om omsedidig respect, vissa saker gjor man bara inte mot varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: Dominant? Eller annat?

Man kan sätta på munkorg om veterinären tycker att hunden är obehaglig att ha att göra med. Enda gången min förra hund visade aggressivitet mot en människa var när hon var riktigt sjuk och skulle då skydda mig och min lillasyster mot veterinären, hon fick då ha munkorg när vi var där men senare när hon blev inlagd så var tydligen veterinären en toppen snubbe.
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Mina hundar piper när dom har ont/känner obegag, aldrig något som kan uppfattas som morrljud.

Sista hunden morrade och tänkte bita vet när hon chipmärktes, det beteendet har hon inte längre. Inget av de skulle jag tillåta.
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Fast jag kan inte lära honom vad som förväntas av honom när det kommer en bebis i huset, det är en sådan stor omställning för alla att det inte ens går att tänka sig i förhand. Men om han nu skulle vakta bebisen mot mig vore det nog bra om han fick vara hos en hundvakt några dagar så alla hinner landa i situationen.

Det absolut största problemet är om hunden ser bebisen som ett hot... Min mamma hade en hund när hon fick mig, när mamma tog upp mig så morrade hunden, när hunden stod och morrade över vaggan så fick den med omedelbar verkan åka hem till min mormor och morfar...

Sen brukar inte problemet vara så länge barnen är små och ligger still, det är när barnen börjar krypa som problemen kan komma, hunden vaktar sina saker och barnen tar dem...
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Lite kl..

Ni som anser att det aldrig är okej att en hund morrar, varför tycker ni så? (Det är ju trots allt ett kommunikationsverktyg.)

Nyfiken fundering från Rogan (ny i hundvärlden).
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Det undrar jag med.

Min hund kan morra på folk om dom kommer fram till henne när hon ligger i sin bädd och vill vara ifred. Det är ju då för henne en signal som talar om för den som närmar sig att hon vill vara ifred. Då tycker jag att man skall respektera det. Nu är det inte så att vi stör henne när hon ligger i sin bädd men hon kan göra det om det har varit många folk på besök och någon sätter sig ned för att klappa henne när hon ligger och sover i bädden.

Och kom inte och säg "tänk om det varit ett barn!" För det var det inte och kommer inte vara heller. När det är barn i närheten håller jag uppsikt över min hund och över barnen så att dom inte är på henne hela tiden. Det är ju mitt ansvar att se till att hunden får vara ifred från barnen när hon tröttnat på dem.

Jag är uppvuxen med hundar och min moster hade en hund som var lite knepig och kunde morra. Min moster var alltid väldigt noggrann med att tala om för oss att vi inte skulle gå fram till den hunden och vi lyssnade. Hennes andra hund var gudasnäll så henne fick vi klappa och hålla i kopplet på promenader osv.
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Lite kl..

Ni som anser att det aldrig är okej att en hund morrar, varför tycker ni så? (Det är ju trots allt ett kommunikationsverktyg.)

Nyfiken fundering från Rogan (ny i hundvärlden).

jag tycker det är ok i vissa situationer, min hund morrar när jag kampar med henne, för mig är det ok.
för mig handlar det mest om vad det är för hund? när morrar den? och varför? en hund som är lite rädd för människor och morrar om en främling kommer fram och vill klappa är inte konstigt men då har man som hundägare lite att jobba på. Hade själv en GD tik som var så, jag jobbade på det hon fick bara träffa folk hon verkade gilla och fick godis av frivilliga orädda främmlingar så det försvann fort (va nog inte så farligt igentligen) eller så kan man ju välja att låta bli dessa situationer alla gör ju som dom vill för det är deras hund ingen annans!

Min sambos hund morrar om man puttar på honom, jag tolkar detta som att han helt enkelt säger "nej jag tänker inte flytta mig" och då säger jag jo du ska flytta på dig för jag tycker inte att han behöver ha hela sängen för sig själv.
När jag träffade min sambo så morrade han om jag la en hand på min sambos ben när han låg på andra sidan, då fick han helt enkelt en lavett för jag accepterar inte att han vaktar sin husse mot mig, risken då fanns såklart att han skulle bita mig men jag kände det som att det va lite nu eller aldrig, biter han ja då gör han väl det. Vi är en familj och han har inte ensamrätt på min sambo vi kan faktiskt dela och det vet han nu :D

lite rörig förklaring kanske, detta är min åsikt, hur andra gör det är ju upp till dom och deras hund!
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Alltså, jag tror att vi är inne lite på samma spår. Jag har fått för mig att det (precis som skall) finns olika typer av morr. Det jag har hängt upp mig på är att vissa inte verkar acceptera någon typ av morr alls?

Vi har en äldre herre här hemma som kommunicerar en del med rösten ;) Situationen styr huruvida detta är okej eller inte.


//Rogan
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Sund hund tycker jag! :D (Det är väl bättre att hon säger till med rösten först än att hon sätter sig i handen direkt när hon vill vara ifred.)
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Ja men precis så tycker jag med! Det är ju sällan det händer för oftast brukar vi ju påpeka att hon vill vara ifred när hon ligger där.
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Lite kl..

Ni som anser att det aldrig är okej att en hund morrar, varför tycker ni så? (Det är ju trots allt ett kommunikationsverktyg.)

Nyfiken fundering från Rogan (ny i hundvärlden).

Jag har en rottis och som sa manga rottisar ar hon valdigt 'vocal'. Hon morrar mycket och gjarna och ofta. Ibland bara for att hora sin egen rost tror jag:p Vad jag aldrig accepterar ar att hon morrar mot mig ... ungefar som att jag aldrig skulle ha accepterat att mina barn svor at mig aven om jag tolerarade att svordommar slank med i spraket har och dar for ovrigt och att de hojde rosten nar de var "passionate" om nagot var sjalvklart.

Hon morrar som skjutton nar vi kampar, hon morrar oavbrutet nar hon leker med andra hundar ... vilket tyvarr leder till att andra raser inte alltid forstar att det ar lek utan blir osakra. Hon morrar ocksa i vissa leksituationer med mig, tillexempel nar vi springer i kapp. Hon 'vaktar' var gard och morrar nar nagon kommer eller om nagon gar pa vagen utanfor (mycket ovanligt, normalt aker alla bil).
Hon har ocksa olika morr och det ar mycket enkelt att hora skillnad. Hon morrar i olika tonarter for att komunicera och nar hon ar en "bossig bitch" som forsoker halla ordning pa katter och andra hundar forandrar hon sin "pitch" i morret som inte ar sa morkt och dovt, medan hon tittar pa dem och antingen knuffar undan dem eller vallar dem dit hon tror manniskan vill ha dem.:angel:
For att varna har hon en mycket djup rost med ett ihallande morr som inte forandrar tonart alls. Det ar faktiskt mycket "impressive" och jag misstanker att det latt kan dra igang andra hundar i forsvars 'mode', sa jag ar glad att hon slutar sa fort jag sager att det ar "enough" ... om hon inte ser nagot som hon tror att jag inte ser, da slutar hon morra men haller koll pa vad hon tittar pa samtidigt som hon sneglar pa mig och vantar pa ovrig instruction. Insisterar jag da att jag kan ta hand om det genom att prata med henne och be henne gjora nagot annat, som att komma, ga fot, sitta eller ligga bryter hon helt och litar pa mig.
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Precis så tycker jag med, mina damer är så:)

Herrn däremot morrar väldigt sällan åt människor, när han väl gör det är det något som inte är bra och då får jag reda upp vad det nu kan vara.
Däremot morrar han åt kattern och de andra hundarna när han vaktar sina saker eller vill vara ifred.
Han skulle dock aldrig göra hans familjemedlemmar något, barnen skulle få göra vad dom ville med honom.

Så jag menade att mina hundar få inte morra åt mej och familjen.
Möjligen säga åt barnen att dom vill va i fred, dom små hundarna blir lätt hanterad som leksaker då dom är små, söta och lätt att bära.
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Jag vill bara fortydliga att min inte morrar at manniskor alls, sa vida jag inte ar jatte nervos. Hon vaktar garden och haller reda pa vem som kommer eller gar, men morrar inte at folk hon kanner eller om jag sager till eller kallar in och nar jag kallar in henne slapper hon "vakt stadiet" sa vem som helst kan komma in pa garden. Hon vaktar inget annat och morrar inte at manniskor alls ... (utom polisen som stoppade mig for fortkorning:o och jag insag hur mycket for fort jag korde nar han stoppade mig och blev jatte nervos. Hon lat som om hon tankte ata upp honom:crazy: Det gjorde honom inte ett dugg gladare kan jag ju saga.:angel:)
Om jag daremot sager ifran till en hast, annan hund, eller katt vill hon gjarna vara "hjalpsam" och rusar gjarna in och "hjalper" mig:angel:
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Jag vill bara fortydliga att min inte morrar at manniskor alls, sa vida jag inte ar jatte nervos. Hon vaktar garden och haller reda pa vem som kommer eller gar, men morrar inte at folk hon kanner eller om jag sager till eller kallar in och nar jag kallar in henne slapper hon "vakt stadiet" sa vem som helst kan komma in pa garden. Hon vaktar inget annat och morrar inte at manniskor alls ... (utom polisen som stoppade mig for fortkorning:o och jag insag hur mycket for fort jag korde nar han stoppade mig och blev jatte nervos. Hon lat som om hon tankte ata upp honom:crazy: Det gjorde honom inte ett dugg gladare kan jag ju saga.:angel:)
Om jag daremot sager ifran till en hast, annan hund, eller katt vill hon gjarna vara "hjalpsam" och rusar gjarna in och "hjalper" mig:angel:

Min herre har morrat åt 4 personer under hans 8½ år:)
En va en dörrknackare, jag bodde då ensam. Den gången kändes det väldigt tryggt att han morrade åt denne skummis.
En annan va en lustig kuf med annorlunda utseende som jag kände och släppte in, då fyade jag honom (hunden).
De två andra gångerna åt barnens kompisar som inte har hundvett. Dom skulle rida på honom:crazy: Han lämnas aldrig ensam med barnen och deras kompisar.

Sen morrar alla åt sånt dom ser på vägen, folk som är ute och går med hundar, cyklar...
Men vem som helst får komma på gården.
Hundarna är lösa, så det är inga betsar:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 930
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp