Dominant? Eller annat?

Sv: Dominant? Eller annat?

knapplån

Klart att hundar får morra...jösses. Det är ett uttryck bland många. De ska lyssna vid tillsägelse, men det är inte detsamma som att något ljud skulle vara totalförbjudet. De får lov att säga "jä**a pissapa" - om det är vad de tänker. Det kan de förövrigt säga med en blick också, det behövs inte något morr för att svära. Men de får inte agera på det.

Sedan förstå jag att en person med en pratig hund (har haft sådana själv) måste kontrollera det, om inte annat så blir det väldigt tjatigt. Har dock inga problem alls med att hunden morrar till om något händer, den säger till. Sedan är det upp till mig att bestämma hur vi/den bäst bör agera på situationen, och då ska den lyssna på mig.
 
Sv: Dominant? Eller annat?

I min värld är det ok för hunden att visa att den inte är bekväm med något MEN det är INTE och kommer aldrig att vara OK att MORRA :mad: åt en människa. Det är helt skilda nivåer att visa att hunden inte gillar något till att morra.

Tyvärr är det väl så att få människor vill/kan läsa de där första tysta signalerna, och då kommer morret. Jag ser inte morret i sig som ett problem, utan orsaken till det. Varför morrar hund åt matte/husse? Att förbjuda hunden att morra är väl inte riktigt rätt väg att gå (principen "en hund får ALDRIG morra åt en människa" leder väl dessvärre ofta till att hunden åker på däng = obehaget hunden hade mot husse/matte blir bara värre och så var man inne i en ond spiral), utan man bör väl ta reda på varför hunden morrar och agerar därefter.
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Min vovve morrar när man råkar sparka till honom på nätterna och han sover :angel:

Ja men varför ska du komma och störa honom i hans sömn i hans säng... Jag tror morret betyder att du ska vara nöjd att du överhuvudtaget får sova med honom istället för på golvet :angel:
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Ja men varför ska du komma och störa honom i hans sömn i hans säng... Jag tror morret betyder att du ska vara nöjd att du överhuvudtaget får sova med honom istället för på golvet :angel:

Min hund låter lite från strupen när jag drar åt mig kudden han sover på, men han låter mig snällt ta den ena av kuddarna, ibland blir han förnärmad o förflyttar sig så han kan använda mina knäveck som kudde.
;)
Jag får nog kontakta Stillwell eller CM för att komma till bukt med min dominanta hund.
:rofl::rofl:
 
Sv: Dominant? Eller annat?

*kl*

Kan uppdatera med hur det har gått! Nu är vår herre ohalt igen och sådär äckligt pigg som han blir då det blir avbrott mitt i jaktsäsongen....
MEN!
Vi har nu en mycket bättre relation än innan och han söker sig mer till mig än tidigare, lyssnar dessutom bättre. Ingen aning om hur det går ihop men man får väl vara tacksam för att det har lugnat ner sig. Tror mycket av våra problem nog var relaterat till att vår andra hund plötsligt försvann, nu vet jag inte om jag ger honom mänskliga känslor men jag tror han har känt sig väldigt ensam utan henne.
Så jag tycker hans julklapp kan bli en valp :D
(sambon håller inte med...)
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Hehe - vilken tråkig sambo du har... ;) Roligt att det går bättre med vovve!
 
Sv: Dominant? Eller annat?

Min daghund blev helt vilse när hans äldre "bror" gick bort för ett par år sedan. Kalle som vi alltid sett som tuff och den som bestämde blev jätteynklig när han inte hade Wille som backade upp honom. Det tog ett bra tag för honom att landa och inte bara ligga i en ledsen hög på hallmattan utan att ta egna initiativ. Jag tror absolut att hundar kan sakna varandra rejält!
 
Sv: Dominant? Eller annat?

knapplån

Klart att hundar får morra...jösses. Det är ett uttryck bland många. De ska lyssna vid tillsägelse, men det är inte detsamma som att något ljud skulle vara totalförbjudet. De får lov att säga "jä**a pissapa" - om det är vad de tänker. Det kan de förövrigt säga med en blick också, det behövs inte något morr för att svära. Men de får inte agera på det.

Sedan förstå jag att en person med en pratig hund (har haft sådana själv) måste kontrollera det, om inte annat så blir det väldigt tjatigt. Har dock inga problem alls med att hunden morrar till om något händer, den säger till. Sedan är det upp till mig att bestämma hur vi/den bäst bör agera på situationen, och då ska den lyssna på mig.

Ja verkligen. En del i tråden verkar tro att hundar bara morrar för att de tänker döda typ:crazy::crazy:.
Låt hundarna prata för fasiken!

Min rottweilerhane morrade en gång åt mig mitt i natten när jag sömndrucket beordade honom gå ned. Inte förrens jag tände lampan begrep jag problemet.
Stackaren var inklämde i ett hörn mellan mig och min gammeltik. När jag kommenderade honom att gå ned så skulle han antingen behöva trampa på mig eller den andra hunden och han ville inte göra någotdera eftersom han visste att han inte fick trampa på oss (jag hade i och för sig varit lite mer tolerant än kärringen:angel:)
Alltså morrade han av ren osäkerhet - han blev trängd när jag kommenderade något han visste att han inte "fick" göra...
Jag flyttde på mig och han kunde lättat skutta ned på golvet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp