Kul betraktelse från annat håll på temat fuck around, and find out.
Apropå tullar och annat kul har det varit intressant att följa containertrafik i världen de senaste veckorna. Det är inte bara priserna som väntas stiga i USA, utan produkter håller på att försvinna i sin helhet. Containerfartygstrafiken från Kina till USA går mot noll. Det brukar tex vara runt 70 containerskepp om dagen som kommer från Kina som lägger an i Seattle. Från 29e april och framåt är det inga (!) skepp planerade att komma till en hamn på västkusten. Det är redan nere på bara en handfull om dagen. Det är samma sak i hamnarna i Long Beach och LA som ligger bredvid varandra och som tillsammans hanterar mest importgods i USA, där det gapar tomt, och egentligen alla andra hamnar i USA (något fördröjt på östkusten pga längre resväg via Panama).
Det kommer alltså nästan inga kinesiska produkter till USA längre och det kommer att ta slut helt. Det här kommer att slå stenhårt på logistikkedjorna dvs framförallt trucking (de har inget att transportera) men också hamnarbetare och alla kringverksamhet där, affärsverksamheter runt om i landet (de har inget att sälja eller material att använda för att tillverka sina produkter), och för slutkunder (det kommer att gapa tomt i hyllorna). För tydlighets skull så handlar det här inte framförallt om plastskräp från Temu eller AliBaba, utan tex runt 80% av alla ingredienser som USA använder för att tillverka antibiotika kommer från Kina. Nästan 25% av all hund- och kattmat kommer från Kina. Skor – en tredjedel. Osv osv. Det är nästan ingen industri som inte kommer att drabbas. Och det här kommer inte kunna lösas med att bara ta bort tullarna. Det tar tid att planera sån här trafik, och den stora frågan är om Xi Jinping ens är intresserad av att återta handeln med USA på samma sätt som tidigare även om nu Trump skulle krypa till korset och helt stryka alla tullar.