Sv: Dop
Som tidigare talare, ring pastorexpeditionen och hör vad de har för "regler" runt dopet i eran församling. Här är det väldigt valfritt...
Elin döpte vi under en vanlig familjegudstjänst, bra så till vida att det var mycket folk i kyrkan så det inte kändes ödsligt, sämre för det tog lång tid och det fanns inte så mycket tid att göra det "personligt"...
Fredrik döpte vi hemma, jag bad en präst som hade haft som vikarie i våran församling komma för jag tyckter väldigt mycket om denna. Men då får man fixa "allt" själv, jag bad en kompis spela piano och vi lånade svägerskans elpiano, sen hade vi samma dopskål som jag döptes i, en fin gammal linneservett från släkten och bara ett litet bord där dopskålen, glaskanna med vatten, dopljuset och elins dopljus stod. De som var bjudna stod och satt i restän av rummet. Fördelen var att det blev en ganska så kort cermoni, men mycket mera personligt och väldigt nära. Elin hjälpte till och hällde i vatten och vi sjöng två psalmer, jag läste lite texter osv.
Så till vilka vi bjöd...

Till Elins dop bjöd vi enbart närmsta släkten, mest beroende på att min mormor var så pass förvirrad att det var det vi klarade av... Så då var vi nio personer totalt, och vi åt smörgås och sedan fika bröd och tårta. Den gången hade jag bakat allt själv...
Till Fredriks dop bjöd vi desto flera... Tyvärr blev elin sjuk med höstblåsor så några tackade nej i sista minuten, men de som var bjudna var 20 stycken. Och en stor del av dem var vänner...
Då gav jag upp mina ambitioner att vara duktig mamma och beställde allt... Så då bjöd vi på mat och sedan tårta och det blev väldigt lyckat! Och eftersom en del inte kom så hade vi mat för ytterligare en dag och några vänner... Så dagen efter hade vi fyra kompisar här och åt igen...
Det var relativt billigt att ta hem catering, 100 kr p/p och då ingick hembakt bröd med olika färskostar och en stor sallad. Sen var det potatisgratäng och marinerad fläskfilé med sås.
Tårta kostade 13 kr per bit...
Så hur mycket det kostar beror helt och hållet på festen efteråt...

Kyrkan och församlingslokal är gratis om det är i eran hemförsamling och ni är med i Sv Kyrkan.