Sv: Doping
En liten reflektion bara, är hästen i tävlingsbart skick om den startar så tidigt efter medicinering?
En allmän fråga! Jag upptäckte att det var karens på maskmedel (i allafall ett av märkena), vad är det i maskmedel som är otillåtet?
Givetvis tävlar jag inte hästen dagen efter den är avmaskad, men med ett tight tävlingsschema och maskmedel där man ska avmaska en gång till efter ett visst antal veckor kan det ju vara svårt att pussla in avmaskning - tävling. Det maskmedlet jag kollade på den gången hade vill jag minnas 6 dagars tävlingskarens.
Jag har eventuellt tävlat en dopad häst en gång. Inte på grund av att hästen hade ngn sjukdom eller skada, utan pga MKT slarviga rutiner när det gällde att medicinera en annan häst i stallet. Ett rövhål till klantarsel lyckades få tag på medicin (butta) och lägga det i FEL hästs kraftfoder! Sedan mindes människan inte vilken hink hon hade lagt fel i, bara att hon lagt det fel.
Så chansen fanns att det var MIN häst som fått buttan.
Hade jag stannat hemma hade jag sabbat laget, så min kompis ringde till en lokal veterinär som tillika är tävlingsryttare och ställde en "hypotetisk fråga". Kompisen fick av veterinären svaret: "det kommer inte att göras några dopingtest hos klubb XX den dagen, åk och tävla".
Tack och lov står jag nu uppstallad i ett stall där det varken finns slarviga hästägare eller megaklantarslen, så ngt sådant kommer inte att hända igen.