BernT

Trådstartare
Jag hittar inte det här ämnet på nån dopinglista..
Iaf, min häst har haft många små sadelknutor som behandlats med Canaural/Fucidin (örondroppar till hund & katt) som veterinären skrivit ut.
Jag ska tävla i helgen så jag slutade behandla med det för ca 1 vecka sen för att vara säker.
Men är det någon som vet om det är dopingklassat?
För det funkar ju mot sadelknutorna, bara några enstaka kvar nu.

Sv: Doping

Läs på förpacknigen
Fråga veterinären som skrev ut det
Fråga en annan veterinär för att vara säker

Att det inte finns med på dopinglistan beror på att det inte är godkänt för häst. Det finns ingen forskning på hur lång tid det tar för preparatet att försvinna ur hästens kropp.
Du är strikt ansvarig för att inga rester efter medicineringen hittas vid dopingprov.
På all medicinering samt naturmedel är det MINST 4 dygns karens, men hur lång tid det tar för Canaural/Fucidin att försvinna ur kroppen är omöjligt att säga.

Läs på förpacknigen
Står inte tävlingskarens-tider på förpackningarna, inte ens på de mediciner som är registrerade för användning på hästar. Detta är hund/katt preparat så det lär inte stå på denna förpackning heller.
Slaktkarens brukar däremot stå på bipacksedeln för hästläkemedel.

Enda säkra sättet är att använda en medicin testad och godkänd för häst. Men eftersom det fungerar förstår jag dig som använder denna...

men hjälp, vad tävlar du på för nivå om de dopingtestar din häst:D

De kan dopingtesta på de flesta tävlingar, man behöver inte rida OS för att få göra kisseprov :p.

men hjälp, vad tävlar du på för nivå om de dopingtestar din häst:D

Allt ifrån regionala tävlingar och uppåt.
De har aviserat att det ska finnas en box iordning för våran regionala hoppning denna mån. Reg hopp ponny en dag och häst en dag.

Det är inte ovanligt.

oj det hade jag ingen aning om:p inte för att jag hade tänkt dopa min häst men iaf:D

Jo det är det enda som fungerar så jag har ju inte särskilt mycket att välja på...
Men har inte använt det på 3-4 veckor måste det vara nu eftersom det är tätt med tävlingar.

Hoppsan. Tur att kraken inte ska tävla mer i sitt liv, för nu under den här tiden han vart utan Fucidin-behandling så har sadelknutorna poppat upp som svampar :/

Fucidin innehåller antibiotika så det är alltid minst 14 dagars karens som gäller.

Och veterinärerna har ingen koll!
Fick fucidin utskrivet förra veckan från ATG-kliniken.
Vet skrev i 4 dygns startkarens...
Trodde de hade större koll på de vanliga preparaten då de har en hel del travare där...

Och veterinärerna har ingen koll!
Fick fucidin utskrivet förra veckan från ATG-kliniken.
Vet skrev i 4 dygns startkarens...
Trodde de hade större koll på de vanliga preparaten då de har en hel del travare där...

Det finns ingen antibiotika som har kortare tid än 14 dagar tyvärr och det är inget att ta fel på utan att fucidin innehåller antibiotika.
Jag hade gärna sett att de testade de olika salvorna för logiken säger att en liten klick salva borde inte ha samma karens som en injektionsdos (anv själv streptocillin salva på sår på de icke tävlande men är ju sällan det är så lång lucka att de tävlande kan använda det iom 14 dagars karensen) men så länge de inte är testade vad gäller karens på häst så är det alltid 14 dygn som gäller på allt som innehåller antibiotika.

Får man inte ha Streptocilin heller?
Det använder i princip alla i stallet dagligen (insektsbett osv) under sommaren och iaf 4-5 st hästar tävlades ganska intensivt på regional nivå då.

Det använder i princip alla i stallet dagligen (insektsbett osv) under sommaren och iaf 4-5 st hästar tävlades ganska intensivt på regional nivå då.

Aja baja 14 dagars karens även på streptocillin tyvärr, något jag svurit över många gånger.

Det finns ingen antibiotika som har kortare tid än 14 dagar tyvärr och det är inget att ta fel på utan att fucidin innehåller antibiotika.
Jag hade gärna sett att de testade de olika salvorna för logiken säger att en liten klick salva borde inte ha samma karens som en injektionsdos (anv själv streptocillin salva på sår på de icke tävlande men är ju sällan det är så lång lucka att de tävlande kan använda det iom 14 dagars karensen) men så länge de inte är testade vad gäller karens på häst så är det alltid 14 dygn som gäller på allt som innehåller antibiotika.

Jo, JAG vet det, men uppenbarligen inte veterinären på ATG-kliniken.
Det tyckte jag var konstigt då det är ett rätt vanligt preparat.

Svårare att veta gällande tex Cartrophen och liknande preparat.

Streptocillin är fantastiskt att använda på sår som är i risksonen för att bli infekterade, men bör inte användas till alla sår. Det är ett penicillin som ska användas med försiktighet så resistensen inte blir vanligare.
Egen-riskpreparat med MINST 14 dagars karens. Man ansvarar själv för att inga läkemedelsrester finns kvar i kroppen vid tävning.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 152
Senast: Mint
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
24 893
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 428
Senast: fejko
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka