Bukefalos 28 år!

Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Positiva dopingtester är väldigt ovanligt inom ponnytravet, men idag har domen offentliggjorts efter ett sådant, där en ponny hade höga halter av naproxen i urinen.
Ponnyn stod uppsatt på uppfödarens träningslista trots att den stod hos sin ägare. Hur ponnyn fått i sig naproxen är inte klarlagt, det är ingen i dess närhet som har tillfört det i alla fall.
(här kan man läsa mer om detta)

Domen mot tränaren är ett års avstängning och uteslutning ur SPTF.
Spontant känns det som en väldigt hård dom.
Därför skulle jag vilja veta hur hårda straffen som utdöms för otillåten mediciniering inom stortravet brukar bli?

Jag tror att domen blev hård pga MÄNGDEN medicin hästen hade i sig?

Jag tror inte att jag någonsin läst om en häst som haft så höga halter i urinen?
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

det enda jag kan tänka mig göra att man dopar inom ponnytravet är de förskräckliga föräldrarna som står och skäller på sina små barn för att de blev tvåa å inte vann. sen spöar dom upp hästen för att den är så värdelös. :crazy:

är föräldrarna så jäkla segervissa så kan det nog hälla i både de ena och de andra i ponnyerna.

jag vet ju en pappa som sitter och tränar ungens ponnyer (typ 4st) varje kväll. ungen vägrar för att det är töntigt att köra hemma - den vill bara köra lopp och snabbjobb. så då sitter farsan hemma hela kvällarna efetr jobbet och kör ponnyerna och ungen kör loppen. e man så jäkla het på å vinna ponnytrav som farsa så kan det nog hända att det finns doping inom sporten med.. :( tyvärr.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Jag tror att domen blev hård pga MÄNGDEN medicin hästen hade i sig?

Jag tror inte att jag någonsin läst om en häst som haft så höga halter i urinen?

jasså var de höga halter?? var de nån medicinering som var missad eller?? :(
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Hon som blev avstängd nu hade börjat köra shetland när jag föll för strecket i ponnytravet för 17 år sedan så hon är inte direkt ett barn.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

nä har man inge bevis så har man inget att komma med. på gott och ont.

jag vet inte. jag visar bara att det finns eftersom anethe sa att det inte finns medveten doping. så jag beskrev det som hände mig som 16åring. blev tvingad till de. men om det är smart vet jag ej. menar du för min egen skull eller för att inte andra ska "komma på idén"??
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

jasså var de höga halter?? var de nån medicinering som var missad eller?? :(

Jag har ingen spekulation om hur det gått till men mina bekanta som är dopingkontrollanter säger att det är en hög mängd.

Detta står på ponnytravet.com

Ang dopningsfall
De fakta som hittills konstaterats i ponnytravets senaste dopningsfall är, att det dopningsprov som togs på ponnyn vid tävlingar i Gävle den 1 sept 2007 innehöll såväl i A-provet som B-provet spår av det smärtstillande ämnet naproxen. Mängden var 79000 nanogram. Hur, var och när ponnyn fått i sig detta är ännu inte helt klarlagt. Utredning och förhör med berörda personer pågår och leds av STC:s säkerhetsansvarige . Alla andra spekulationer är för dagen överflödiga. När ytterligare information finns att ge, kommer detta att göras på SPTF:s hemsida.
Med vänlig hälsning
Arne Florqvist
Vice ordf
ansvarig för medicineringsfrågor i SPTF.
 
Senast ändrad:
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

nä men det finns barn i ponnytravet.. jag har inte kommenterat nån speciell person
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Men nu fattar jag ingen ting?:confused:
En stunden så sitter folk och försvarar travet med näbbar o klor,
när någon säger(skriver) att travet är en smutsig sport.
Sedan går man ut och talar om att man dopar hästar inom
travet.Beror det på vem uttalar sig,eller?:confused:
Detta är väll att ge kritikerna vatten på kvarn!:(
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

nä har man inge bevis så har man inget att komma med. på gott och ont.

jag vet inte. jag visar bara att det finns eftersom anethe sa att det inte finns medveten doping. så jag beskrev det som hände mig som 16åring. blev tvingad till de. men om det är smart vet jag ej. menar du för min egen skull eller för att inte andra ska "komma på idén"??


Mest för din egen skull, travfolk är inte så hemligt i cyberspace som vi vill tro... :D
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Men nu fattar jag ingen ting?:confused:
En stunden så sitter folk och försvarar travet med näbbar o klor,
när någon säger(skriver) att travet är en smutsig sport.
Sedan går man ut och talar om att man dopar hästar inom
travet.Beror det på vem uttalar sig,eller?:confused:
Detta är väll att ge kritikerna vatten på kvarn!:(

röt ägg finns i alla sporter..
de som dopar handlar nog om 3-4 stycken av alla hundratals tränare.. samma sak som hopptränare som barrerar eller vad som hälst.. hoppningen är ju inge smutsig för det bara för att en enstaka person gör det. men man måste ju inse faktum att detta rötägg faktiskt finns och att man måste ta i tu med problemet. anethe har blundat för att det finns och då kommer det aldrig att lösas. så jag påpekar att det finns för att jag vill att folk ska agera..
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Mest för din egen skull, travfolk är inte så hemligt i cyberspace som vi vill tro... :D

nää jag vet. men alla i min krets vet om det och inget har hänt hittils och dels för att jag var förtvivlad liten 16 åring då och sen var de lixom 7 år sen.det är absolut inget jag skulle göra idag!!! skulle en tränare säga åt mig idag att göra en sådan sak så hade jag gett han grimskaftet och gått. skulle aldrig stödja en sådan tränare över huvud taget. men man var liten, dum, rädd och kär.. :o
tror att tränaren i fråga är hårdare åtdragen idag!
 
Senast ändrad:
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

röt ägg finns i alla sporter..
de som dopar handlar nog om 3-4 stycken av alla hundratals tränare.. samma sak som hopptränare som barrerar eller vad som hälst.. hoppningen är ju inge smutsig för det bara för att en enstaka person gör det. men man måste ju inse faktum att detta rötägg faktiskt finns och att man måste ta i tu med problemet. anethe har blundat för att det finns och då kommer det aldrig att lösas. så jag påpekar att det finns för att jag vill att folk ska agera..

Jag är inte så dum och blåögd så att jag inte vet att doping finns inom travet. Men vad jag menar är att så fort någon utan för travet säger att travet är en smutsig sport, då försvarar man sporten med alla medel.Sen går du ut o talar om att du själv har dopat, inte så intelligent.:mad:
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

öööh ursäkta - men jag vet att det förekommer medveten doping inom travet då jag själv som anställd blivit tvingad att utföra vissa saker. så kom inte å snacka nu.. tyvärr var jag bara en rädd liten 16åring som jobbade för den mest mäktga mannen som jag visste om då och sket ner mig när han sa nåt till mig - så jag gjorde precis som han sa. så ajg gjorde inget åt det.

så jag vet att det förekommer. har även en bekant som har haft två väldigt bra travhästar som varit aktiva inom eliten som själv skryter över preparatet han fick tag på.
Ärligt talat...
Är det inte bättre att du gör vad du kan för att "sätta dit" de tränare som du VET håller på med otillåten medicinering i stället för att sitta här och skryta om att du har hjälpt dem göra det?
DET lär nog vara mer effektivt i avskräckande syfte än att ge oproportionellt hårda straff inom ponnytravet...
(väldigt många av de som håller på med ponnytrav gör det dessutom helt utan planer på att gå vidare till stortrav...)

Jag tycker det är bedrövligt att läsa att du påstår dig veta att både ponnytravare och stortravare dopas medvetet, utan att du gör något åt det!!
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Ärligt talat...
Är det inte bättre att du gör vad du kan för att "sätta dit" de tränare som du VET håller på med otillåten medicinering i stället för att sitta här och skryta om att du har hjälpt dem göra det?
DET lär nog vara mer effektivt i avskräckande syfte än att ge oproportionellt hårda straff inom ponnytravet...
(väldigt många av de som håller på med ponnytrav gör det dessutom helt utan planer på att gå vidare till stortrav...)

Jag tycker det är bedrövligt att läsa att du påstår dig veta att både ponnytravare och stortravare dopas medvetet, utan att du gör något åt det!!

Tack för ett bra inlägg!!:bow:
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Ärligt talat...
Är det inte bättre att du gör vad du kan för att "sätta dit" de tränare som du VET håller på med otillåten medicinering i stället för att sitta här och skryta om att du har hjälpt dem göra det?
DET lär nog vara mer effektivt i avskräckande syfte än att ge oproportionellt hårda straff inom ponnytravet...
(väldigt många av de som håller på med ponnytrav gör det dessutom helt utan planer på att gå vidare till stortrav...)

Jag tycker det är bedrövligt att läsa att du påstår dig veta att både ponnytravare och stortravare dopas medvetet, utan att du gör något åt det!!

om du läser mina inlägg ovan så har jag skrivit pricis vad jag gjort och hur man behandlat mig då.. så jag har gjort vad jag kunnat men ingen vill lyssna på mig.

sen skryta?? nähääedu! jag påvisade bara att det finns de som gör det emdvetet då jag själv vart med om det - TVINGAD TILL DET, INTE GJORT DE SJÄLVMANT!!! det är en viss skillnad där.

om jag tyckt att de var coolt så hade jag nog skrivit lita annat än att jag var livrädd, höll på skita ner om osv osv..

och kom inte och säg att jag inte försökt göra nåt åt det - fattar inte vad jag ska göra med er som inte läser inläggen och låtsas att de som skriver skiver nåt helt annat som passar er de ni vill höra. skammligt att till och med moderatorer ska beté sig så - inte undra på att det är så jäkla dålig stämmning här då ni inte ens kan föregå med gott föredömme.. :smirk:

sen bara för att ni lever i en bubbla där det inte finns omedveten dpoing - då ska ni hoppa på en som ger info om att det faktsikt exesterar?? så jag ska bara sitta och hålla med er om att allt bara är medicineringsmissar för att slippa bli påhoppad för diverse saker.

jag tar jävligt illa vid mig när ni skriver som ni gör - när jag gång på gång skrivit att jag blev tvingad till att göra saker som jag inte vill, jag har skrivit att jag inte stödjer doping och att jag aldrig skulle ha tillåtit mig att tvinga mig idag, och jag har skrivit att jag pratat med en del högt uppsatta höns inom sporten om det jag vet om den medvetna dopingen men ingen kan göra nåt bara för att det finns ord och inga konkreta bevis på saker.

så vad tycker du jag ska göra mer???:smirk:
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

sen skryta?? nähääedu! jag påvisade bara att det finns de som gör det emdvetet då jag själv vart med om det - TVINGAD TILL DET, INTE GJORT DE SJÄLVMANT!!! det är en viss skillnad där.

Tvingad? På vilket vis? Satte de en kniv mot strupen och sa "om du inte..." eller vadå? Det finns alltid ett val, även om valet inte är lätt eller självklart.

Jag ser inte skillnaden - du gjorde det för att du var rädd och liten? Ja, men du gjorde det. Vari låg hotet?

så vad tycker du jag ska göra mer???:smirk:

Gå till myndigheten.

Skaffa bevis.

Prata med veterinärer.

Prata med journalister.

Prata med jurister.

Ta reda på vad du kan göra, vad du får göra och se till att de/den, eller vilka det nu må vara, så att de får sitt straff.

Det är jäkligt lätt att sitta vid en dator och skrika "jag har gjort allt" och "jag blev tvingad" - samtidigt som man smutskastar "någon", uppenbarligen utan bevis.

Kom inte och säga att jag inte läser vad du skriver - jag förstår bara inte din attityd och ditt sätt att hantera situationen.

Tagga ned och läs vad vi andra skriver istället. :cool:
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

skaffa dig en egen åsikt istället.. :crazy:

Jag har mycket egna åsikter.Har du inte läst dom?:confused:
Dom var ju riktade till dig!!Och så tycker jag att inlägget var bra,det står jag för.:)
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

nä jag tänker inte ens komentera saken. jag har mått tillräckligt dåligt över denna incident för 7 år sen och gjort vad jag kunnat. jag har ingen anledning att sitta och försvara mig för något ni inte har någon aning om vad som hänt.

jag behöver inte ursäkta mig för eller försvara mig för att en tränare var jävligt elak mot mig och sedan tvingade (ja faktiskt tvingade) mig på detta. jag var jäkligt vek och rädd - mer än det behövdes inte. i efterhand har jag gjort det jag kunnat men ingen högre makt har velat hjälpa en sketen 16 åring. så ni lär heller inte kunna gör något åt den saken.

jag har sagt mitt och håller på att bearbeta en händelse i mitt liv som jag helst inte tar upp här, det är för jobbigt och känsligt och jag vill lämna det bakom mig. det får ni ha förståelse för utan att vara elaka.

jo det är jäkligt lätt att sitta bakom en dator och säga saker visst, det är lätt för er att vara elaka mot folk som ni inte har en aning om vad dom blivit utsatta för heller.. men får jag fråga vem jag smutskastat?? jag har inte nämnt kön, ålder, namn, bana eller ens land. så vem har jag smutskastat?

men fortsätt diskussionen ni hoppas ni hittar en lösning.
 
Senast ändrad:
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Men hörrni allihop...

Alla här inne är helt överens om att doping är förkastligt. Ingen här vill att det skall förekomma.

Jag upplever inte att Radon har skrutit över att h*n dopat hästar, snarare tvärtom. Dessutom måste jag säga att det känns lite knepigt att rekommender att h*n ska göra något nu, sju år senare?

När man är sexton år och kanske har sitt första jobb någonsin sätter man sig väldigt ogärna upp emot sin arbetsgivare. Man törs helt enkelt inte. Det skulle i alla fall jag inte ha vågat då. Men nu däremot skulle jag utan vidare ha satt väldigt hårt emot, men nu är jag ju 34 och har hunnit odla både skinn på näsan OCH kännedom om vad som krävs för att jag skall kunna bevisa mina påståenden.

Kan inte diskussionen återgå till det rubriken anger nu?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp