Bukefalos 28 år!

Doppresent - gudmor/fadder

Sofie_B

Trådstartare
Hej! Vet inte om det här är helt rätt forum men jag hoppas det. Nästa helg ska min brors dotter döpas och jag har fått äran att vara gudmor/fadder. :love: Men vad ger man i doppresent? Har aldrig gått på dop innan. Hur mycket ger man för på ett ungefär? Ger man främst presenten till bebisen eller till föräldrarna? Tacksam för alla tips och råd jag kan få! :angel:
 
Hej! Vet inte om det här är helt rätt forum men jag hoppas det. Nästa helg ska min brors dotter döpas och jag har fått äran att vara gudmor/fadder. :love: Men vad ger man i doppresent? Har aldrig gått på dop innan. Hur mycket ger man för på ett ungefär? Ger man främst presenten till bebisen eller till föräldrarna? Tacksam för alla tips och råd jag kan få! :angel:
Grattis till utmärkelsen:)
Presenten ska ju vara till bebis. Vi döpte vår son i somras och allt han fick va till honom. Av sina gudföräldrar/faddrar fick han en jättefin sparbössa ifrån Georg Jensen (en elefant:love:) och i den en rätt stor peng för framtiden.
Jag gillar minnessaker som håller i längden och som man kan spara för framtiden till bebis.
Av oss fick han en lyckopeng, också nåt som är en grej han kan använda hela livet (om han gillar smycken/halsband. Inte alla killar som gör) Alla flickor i vår släkt får ett halsband med guldhjärta när dom döps.
 
Grattis till utmärkelsen:)
Presenten ska ju vara till bebis. Vi döpte vår son i somras och allt han fick va till honom. Av sina gudföräldrar/faddrar fick han en jättefin sparbössa ifrån Georg Jensen (en elefant:love:) och i den en rätt stor peng för framtiden.
Jag gillar minnessaker som håller i längden och som man kan spara för framtiden till bebis.
Av oss fick han en lyckopeng, också nåt som är en grej han kan använda hela livet (om han gillar smycken/halsband. Inte alla killar som gör) Alla flickor i vår släkt får ett halsband med guldhjärta när dom döps.

Tack! :)

Har funderat lite i form av någon mer exklusiv babyfilt (men tveksamt hur mycket bebisen kommer att uppskatta den när hon blir stor.. Den lär ju vara nerspydd relativt omgående hur exklusiv den än är :p) eller något smycke, men då ger man det och så använder dom det inte förrän dom blir stora/större? Eller finns det särskilda bebissmycken? :confused:
 
Tack! :)

Har funderat lite i form av någon mer exklusiv babyfilt (men tveksamt hur mycket bebisen kommer att uppskatta den när hon blir stor.. Den lär ju vara nerspydd relativt omgående hur exklusiv den än är :p) eller något smycke, men då ger man det och så använder dom det inte förrän dom blir stora/större? Eller finns det särskilda bebissmycken? :confused:
Finns bebishalskedjor:up: Men man väntar väl i regel till dom är nåt år innan det används ordentligt.
Sonen fick en filt ifrån Klippans yllefabrik också. Mjuk len, deras filtar är perfekt storlek för vagnen och väldigt fina, blir inte fula av tvätt.
 
Nu var jag visserligen inte fadder, men när min kompis döpte sin son fick han en världsatlas men information om olika länder och världen i stort av mig. I pärmen skrev jag "till blabla på dopdagen. Såhär såg världen ut när du föddes". Det är ju igen present som uppskattas av barnet på många år, men förhoppningsvis kanske något som uppskattas längre fram i livet. Av mina doppresenter jag fick har jag inget kvar idag, då det mesta var prydnadssaker som jag aldrig använt utan som mest stod på en hylla i barnrummet.
 
Nu var jag visserligen inte fadder, men när min kompis döpte sin son fick han en världsatlas men information om olika länder och världen i stort av mig. I pärmen skrev jag "till blabla på dopdagen. Såhär såg världen ut när du föddes". Det är ju igen present som uppskattas av barnet på många år, men förhoppningsvis kanske något som uppskattas längre fram i livet. Av mina doppresenter jag fick har jag inget kvar idag, då det mesta var prydnadssaker som jag aldrig använt utan som mest stod på en hylla i barnrummet.

Nej, jag har inte heller någon av mina doppresenter kvar, kommer inte ens ihåg om jag fått veta vad jag fick? Tror inte det, men å andra sidan känns det som att det kanske är lite annorlunda idag än för 30 år sedan?
 
Jag är fadder/gudmor till min systerson som döptes för några veckor sedan och utav mig fick han en födelsetavla med sin längd, vikt, tiden han döptes m.m. Köpte en sort som jag visste att min syster tyckte var fin och som hon pekat ut. Den tavlan pryder hans rum nu och kommer säkert göra i många år. Det kanske inte är en gåva som vara hela hans liv men den är fin nu.

Jag har kvar några enstaka presenter som jag fick som barn när jag döptes och det är mestadels smycken/halsband. Dom är ju väldigt små och inget som jag kan använda nu eller har använt vad jag vet, men dom är väldigt fina.
 
Jag är fadder/gudmor till min systerson som döptes för några veckor sedan och utav mig fick han en födelsetavla med sin längd, vikt, tiden han döptes m.m. Köpte en sort som jag visste att min syster tyckte var fin och som hon pekat ut. Den tavlan pryder hans rum nu och kommer säkert göra i många år. Det kanske inte är en gåva som vara hela hans liv men den är fin nu.

Jag har kvar några enstaka presenter som jag fick som barn när jag döptes och det är mestadels smycken/halsband. Dom är ju väldigt små och inget som jag kan använda nu eller har använt vad jag vet, men dom är väldigt fina.

Ja, jag har kollat på en sån tavla! Det är ju lite mysigt och en fin present. :)
 
Vi ger böcker i dop/välkommen till världen present. Oftast en finare, tjockare sagobok.

Ja, det verkar vara populärt, på nästan alla listor över "bästa doppresenterna" och liknande har det kommit upp. Jag kände lite att jag inte vet om det är tillräckligt, men det kanske det är?
 
Jag har försökt tänka på vad min systerson fick och vad som är praktiskt och vad som var uppskattat och kom fram till följande:
  • Förvaringskista med barnets namn på
  • En tröja som min faster stickat
  • Ett litet armband med barnets namn

Sen minns jag inte så mycket mer. Jag tror det är vanligt med små flaggstänger med barnets namn ingraverat för födelsedagar och liknande, samt ingraverade spargrisar eller annat? Det är ju just nu som föräldrarna uppskattar presenten och kanske senare i livet som barnet först uppskattar det vilket gör det lite svårare.

Edit: Min lista är ju väldigt subjektiv och alla har sin egen upplevelse av bra och praktiskt såklart. Försökte bara komma på lite tips, ibland är de det som behövs för att man ska komma på vad man själv ska ge.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag gav mitt gudbarn en tavla med hennes födelseuppgifter ( jag gjorde min själv men finns ju färdiga att beställa) och så fick hon en sagobok där man väljer namn på karaktärerna själv :) hennes saga handlar om oss två, på äventyr.
 
Om du är blivande gudmor så skulle jag tänka i termen en minnessak, typ en tavla med födelseuppgifter och sen öppna ett fondsparande med en slant insatt.
Det gjorde (inte gudmor) morfar till vårat barn och den fyller han på vid födelsedagar och till jul. Kommer att vara mycket uppskattat den dagen som t.ex körkort ska betalas :idea:
 
Hej! Vet inte om det här är helt rätt forum men jag hoppas det. Nästa helg ska min brors dotter döpas och jag har fått äran att vara gudmor/fadder. :love: Men vad ger man i doppresent? Har aldrig gått på dop innan. Hur mycket ger man för på ett ungefär? Ger man främst presenten till bebisen eller till föräldrarna? Tacksam för alla tips och råd jag kan få! :angel:

Jag är fadder till min systerdotter och i doppresent fick hon ett sånt här
9402698-origpic-81b96e.jpg

Jag valde att ta en storlek som kan passa i tonåren (då hon kanske uppskattar smycket mer). Tänker att man sedan i framtiden kan köpa snygga berlocker att bygga på armbandet med ;)
 
Det beror ju helt på hur dyr presenten ska vara. En fin fårskinnspläd (uppskattat både som liten och stor), sångpåse, gungfår etc.
 
En större nalle, fin filt, tjock sagobok, en bunt kläder. Fast allra bäst måste ju vara ett fårskinn som Sar skrev. Jag fick en på mitt dop som hängde med ända tills jag gav bort den till hunden :laugh: Vid typ 17 år, men den lever än!

Fråga föräldrarna om det är något de ''behöver'' :)
 
Jag är fadder till en liten tjej :) i doppresent fick hon en kanin från Maileg tillsammans med en möbel i serien. Sen fortsätter jag på det temat vid födelsedagar etc. Tanken är att hon ska ha en liten "kaninvärld" om några år :love:

Bloggen hundra kvadratmeter har fantastiska bilder på kaninhus hon fixat med Kaniner och möbler från Maileg! :love:
 
Tack snälla alla er för presenttips! Nu blev det så att hon får en fin safir i doppresent, en liknande som den jag kommer ha i min vigselring. När hon sedan blir lite större kommer vi tillsammans gå till guldsmeden så får hon välja vilket typ av smycke hon vill ha det i (ring, halssmycke osv) och så får hon det. På så sätt hör vi alltid lite ihop, "safirklubben" liksom. :D
 
Tack snälla alla er för presenttips! Nu blev det så att hon får en fin safir i doppresent, en liknande som den jag kommer ha i min vigselring. När hon sedan blir lite större kommer vi tillsammans gå till guldsmeden så får hon välja vilket typ av smycke hon vill ha det i (ring, halssmycke osv) och så får hon det. På så sätt hör vi alltid lite ihop, "safirklubben" liksom. :D

Så himla koolt!
Jättefin present :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 875
Senast: Gunnar
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 543
Senast: Vassi
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 857
Senast: starcraft
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 652
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp