Dör min hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare herafisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 5 586
H

herafisen

Hjälp, min hund började att hosta i morse och upp kom vitt slem, så jag antar att det är kennelhosta fast hon är vaccinerad...
Nu ligger hon med 40,4 graders feber och jag ska snart åka till veterinären.
Jag undrar: Hur hög feber tål en hund?

Sv: Dör min hund?

En hunds normala kroppstemperatur ligger mellan 38-39, så en feber (citationstecken?) på 40 säger förmodligen väldigt mycket mindre än vad allmäntillståndet gör.

Min chihuahua hade en regäl omgång med kennelhostan i våras och blodprov togs men det enda han blev ordinerad var hålla koll på mat och vatten (uttorkningsrisken) samt ge svag dos barnhostmedicin... han hade också lite varierande temp upp emot 40 grader till och från.

Hoppas din vovve repar sig!!!!

Även om normala kroppstemp är 38-39 så har jag fått lära mig att allt över 40 är lika mycket som när vi har över 40.

Till TS, hur har det gått?

En hund har normalt 38 - 38,5. En av mina hundar hade cirka 42 grader i samband med en rejäl magsjuka. Han klarade sig.

Är det inte vid strax över 42 grader som det blir risk för skador av febern och det för allt levande.

Tack alla! Hon blev lite sämmre på kvällen, men nu på morgonen så hade hon 38,4 grader :-)
Jag blev sååå lättad!

Jaha så var det med det, nu ligger hon på djursjukhuset inlagd för natten. Lunginflamation... Hon blev dålig igen!

Håller tummarna för din hund!

När min hund var ca 10 månader fick hon kennelhostan på en hundkurs (vardagslydnad). Hon blev snabbt sämre, hög feber, lila slemhinnor, drack MASSOR av vatten för att sedan kräkas upp det lika snabbt, fick bölder på ryggen som sprack, av febern.. och allt detta gick som sagt väldigt snabbt på en kväll...... från och ha varit LITE hostig men övrigt pigg (jag hade innan haft kontakt med vet. som bett mig avakta).
Vi åkte in akut den natten och väl på djursjukhuset fick hon intensiv vård, hon hade fått lunginflammation av kennelhostan och enligt vet. hade hon inte överlevt den natten om jag inte åkt in akut. Detta är min första egna hund och jag hade ingen aning om att kennelhosta var livshotande, men nu vet jag bättre!:bow:

MEN din hund är nu i vård och kommer snart bli frisk ska du se!:laugh:;)

Min hund fick ligga inne i 3 dagar och när jag sedan hämtade lill tjejen mådde hon toppen!:bow::love:

Ville bara dela med mig av min story, tänk att någon nytta kanske den gör..

Har du hört något mer från vet.?

KRAM

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 037
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 518
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
821
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat... 2
Svar
20
· Visningar
2 071
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser