Dörrar bak i släp + föl?

Fredag

Trådstartare
Ni som har släp med insteg/dörrar bak, hur funkar det med föl? Blir det svårar med lastning/avlastning av dem?
Ska köpa nytt och dörrar bak lockar, men jag tvekar med tanke på just detta.

Sv: Dörrar bak i släp + föl?

Har du fronturlast? Är dett ett FAutras du vill ha, eller ett med kombiramp?

Fölis första resa gjordes med step-up. Inga problem, hon HOPPADE in med ett stort språng bara. Ut gick vi genom fronturlasten.

Andra resan hade hon glömt hur man gick in, så då fick vi lyfta.
Sen har hon åkt ramp och det har inte varit problem, när hon fått välja har hon föredragit ramp.

JAG skulle ALDRIG köpa ett som inte går att växla mellan ramp och dörr, den gång jag står där med en häst men benbrott t ex vill jag kunna ha ramp. Såvitt jag vet är det bara Fautras som erbjuder step-up UTAN möjlighet att fälla ramp.

Men jag tycker INTE du behöver avstå släpet bara för att du är rädd hur fölen ska ta det. De kommer snart på hur man gör.

Förra unghästen hade inga som helst problem när hon åkte step up, klev in hur fint som helst. Ut tog vi genom fronturlastningen. trots att hon som föl vants med ramp.

Så - de vänjer sig oavsett om du har ramp eller insteg. Däremot ser jag andra nackdelar med bara insteg..

vilka nackdelar då? är lite nyfiken, har själv fautras och ser inga nackdelar med detta, både hästen o jag älskar det :love:

tant agda skrev:
vilka nackdelar då? är lite nyfiken, har själv fautras och ser inga nackdelar med detta, både hästen o jag älskar det :love:

Först och främst när du står där med en häst med benbrott eller liknande. Med ramp kan du ofta få på dem ändå, men med step up kan det vara nästan ogörligt. Man kan ju dock helt sonika bara låna ett annat släp den dagen olyckan ev är framme. Det är ju inte ens säkert det någonsin händer, men för mig som är långt från ställen att få tag i annat släp än mitt eget på så..

Sen vill jag kunna fälla ramp när unghästar ska backas ut (om det inte finns fronturlast eller om man inte har plats att fälla fronturlastningsrampen). Unghästar har sådant trix med att backa i början iaf, så jag vill inte de ska backa ur med insteg i början (det kan gå skitbra och det kan också gå mindre bra oh ge framtid problem).

Sen är det väl mest att det är trevligt att ha möjlighet att fälla ramp utefter hästens tycke och smak. Jag vet hästar (vuxna) som aldrig blir riktigt haj på hur de ska gå in med insteg, och då är det ju bekvämt att kunna fälla ramp.

Jag har en ramphäst och en instegshäst i stallet. Stoet vill ha ramp, valacken vill (kräver i princip *s*) insteg. Och har jag då en transport med valmöjlighet så är alla nöjda och glada och alla situationer, framtida hästars tycke och smak osv täckta.

Och eftersom alla utom Fautras erbjuder kombinationslösning (dvs med ett enkelt handgrepp väljer du om du ska fälla ramp eller öppna dörr och ha insteg) så ser jag ingen anledning att välja just Fautras.

Men det beror ju mkt på vad man har för häst/ar, vad de själva tycker, om man beräknar ha unghästar, hur lätt man har och låna släp om man står där med en häst sm pga skada t ex inte klarar insteg etc. Man får ju välja själv helt enkelt, det finns ju massor med nöjda Fautrasägare därute.

JAG vill ha en Henra jag. Där kan man välja ramp eller insteg med ett handgrepp, de har låg instegshöjd/ramplutning (det harFautras med, lågt insteg. Ifor Williams t ex har HÖGT insteg och där får man garanterat problem med en benbrottshäst).

Tack för kommentarer. Jag är i köptagen och funderar på vad jag ska ha. Ser fördelar med insteg, men också nackdelar. Eftersom föl finns med i bilden funderade jag mest på det. Tanke på blockhalta hästars svårigheter att kliva in har jag aldrig haft... :crazy:

Hej!

Rekommenderar å det varmaste den kombiläm som Boj har på sina släp.
Används antingen som läm eller dörrar efter eget behag.

Kanon! e dom :)

Hug your horses!
/Mike

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 844
Senast: Murray
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 470
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: dukie
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
794
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka