Dött foster i boxen?!!!

Rea

Trådstartare
Nä, han är ju en valack så det kan det inte vara men vad är det jag hittat i boxen???? När jag mockade idag hittade jag tvä högar med bajs som var totalt täckta med gult ludd, ca 1 cm långt och mjukt och ulligt. Såg ut som om man klätt in bajshögarna med gul päls, mockar vaje dag givetvis så det är inte gammal träck som legat och möglat.
Vad kan det vara tror ni, Peter, Inna med flera som har bra koll på läget, vad är detta. Min första tanle var att det var slemhinna från tarmarna med tarmludd, men det ser väl inte ut så? Hästen ifråga har ju haft problem med tarmarna men ska nu vara frisk. Jag har fotat "harfostret" och skickat bilderna till Hbgs djursjukhus efter att jag pratat med dom, dom trodde på att det kunde vara mögelsporer.
Kan inte lägga ut bilderna i kväll för hemsidan vill inte som jag vill, kanske i morgon kommer dom. Har ni teorier, någon som hittat annat äckligt i boxen som liknar detta och vet vad det är :confused: :crazy:?

Men GULT :confused:, har bara sett lite gråfjunigt på bajshögar som legat i omockade boxar innan vi mockat ut efter betessläppet. Aldrig som detta, skulle kunna tro att han var katt och slickat i sig hela pälsen eller nåt :crazy:...

det är troligtvis tarmslem, hästar kan få ut sånt om dom är sjuka, dåliga i magen(kolik) eller stressade...FÖR mycket är inte bra, men kommer det bara nångång brukar det inte vara nån fara...konstigt att inte djsj visste nåt om detta :confused:

såg nu att du skrivit detta.....men det är ju rötmånad nu och saker blir inte som det borde, och en koll på pålles mage vore nog inte helt fel.....

Vet. nämnde en 10X15 cm yta som "normal" avsöndring av tarmslem men ludd. Detta är ju hela högar och om man pillar sönder bajset är det trådigt värre. Fatar nada, hästen är pigg som en lort och ger inga tecken på att något skulle stå galet till. Rötmånad eller ej, får jag inget glasklart besket under morgondagen kör jag in till djsj öronaböj. Jag är inte den typen av person som drar filten över huvudet och hoppas på det bästa när det gäller hästarna. Speciellt inte när mag och tarm är involverat... :crazy:

Jag har sett gult sånt i nån utav hagarna. Men kan det vara tarmslem då alltså?

Jag tycker också att det låter som svamp av någon sort. Har sett både gul, grön och blåaktig päls på skitarna och nu närmar vi ju oss rötmånad.. Så min gissning är att det är svamp. Du har ingen möjlighet att fota det?

Nu så ska man förhoppningsvis kunna se vad det är för SKIT i boxen! Kanske inget för den "äckelmagade"
eck16.gif
!
845.jpg

848.jpg

Nämen fyyyyy :crazy:

Men det där måste väl vara gammalt och vuxit till sig, eller så måste ju hästen ha ätit upp nåt hårigt :confused:

Ser ju jätteläbbigt ut, nästan som en hårboll. Är du säker på att hästen inte är släkt med en katt ;)
nej, men ärligt har jag aldrig sett ngt liknande.

Det kan vara MAX 12 timmar och stalltemperaturen låg runt 12 grader under den tiden. Torrt underlag och låg luftfuktighet :confused:.
Hmm, något hårigt.... :idea: vi har ju iofs blivit av med 3 kaninungar men dom tillskriver jag "mördarkatterna" som tar byten som är lika stora som dom själv :rofl:!

Jag TROR att det måste vara ngn typ av mögelspor som hamnat i tarmsystemet och sen fått en "explotionsartad" tillväxt efter den passerar systemet.

Men visst är det snuskigt :crazy:, själv har jag ALDRIG set en liknande bajshög och med tanke på att jag är född -69 och hållt på med hästar sen -77, så blir man liiiite fundersam :confused:.

//kristel, hon som har en häst som skiter "aliens"!

Tja, han TROR ju att han är smidig som en puma.... :D, fast det blir mest likt flodhäst :angel:.

JA, det där såg ju ut som allt annat än tarmslem :rofl: :rofl:

men jag hade en hund som magrade av och blev så dålig att han dog hemma, NÄR han dog så kom det ut en MASSA typ stora spyflugor ur nosen på honom :eek: :eek: det fanns ingen som kunde ge mig en förklaring på detta( han hade varit under vetkontroll)

Usch vad äckligt!!!!

Hade du skickat bilderna till djursjukhuset?? Du måste berätta vad de säger när du får svar därifrån. Har aldrig sett något liknande.

Det ser ut som någon form av svamp, men att den växer så fort?? Typsik för svamp är ju trådigheten, svampar ÄR trådar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka