Dottern tränar hund

Sv: Dottern tränar hund

Nämen, så duktiga! :)

Och äh, tränar man för skojs skull hemma så finns inte så mkt rätt och fel (så länge man inte är elak mot hunden såklart).

Ser ut som att hela korven tar slut? Kan ge betydligt mindre bitar, antingen om hunden har lätt för att bli tjock och/eller ni inte vill att den ska bli mätt och träningen ta slut lika fort.
 
Sv: Dottern tränar hund

Jo, hela korven tar slut. Du har helt rätt, bitarna är stora:angel: Jag är mest glad över att dottern tränar ibland och jag har allvarligt talat inte funderat så mycket över hur det ska gå till. Har planer på att anmäla dem till en agilitykurs i vår. På vintern går det inte att träna utomhus med den här hunden han hatar kyla.
 
Sv: Dottern tränar hund

Nämen, så duktiga! :)

Och äh, tränar man för skojs skull hemma så finns inte så mkt rätt och fel (så länge man inte är elak mot hunden såklart).

Ser ut som att hela korven tar slut? Kan ge betydligt mindre bitar, antingen om hunden har lätt för att bli tjock och/eller ni inte vill att den ska bli mätt och träningen ta slut lika fort.

Håller med i det Jenka skriver :)!

TS: Som en riktlinje på belöningsstorlek på korven; till min aussie (drygt 50 cm hög och runt 20 kg tung, alltså liiiite större än er hund ;) ) så använder jag belöningsbitar som är stora som halva min lillfingernagel. Då räcker en korv långt och man kan träna mer utan att göra hunden överviktig :D!
 
Sv: Dottern tränar hund

UNDERBART!!!

Din dotter är ju superduktig :bow: Så kul att se barn och hund jobba så fint ihop! Håller med förgående, det ska vara ROLIGT att träna och de ser ut att ha roligt tillsammans :)

Min yngsta dotter (2,5 år) brukar träna lite med våra hundar. Då håller hon godis i handen. Sen säger hon "ligg" till hundarna varpå hon lägger sig själv medan hundarna står kvar. Sen säger hon "DUKTIGA HUNDAR" och ger dem godis... :D
 
Sv: Dottern tränar hund

"Färdiga" godisbitar i form av halvhårda bitar har inte varit så smakliga. Jag har provat mig igenom ett antal olika hundgodissorter och hunden äter nästan ingen sort. Och om han äter så är det ok en eller två tillfällen, men sen är sorten inte god. Så det har varit svårt med belöningarna. Korv får han sällan just för att inte "förstöra" godiset.
 
Sv: Dottern tränar hund

Men tack :love:! Det är dottern som har lärt hunden allt som han kan:angel::o

Jag har liksom fullt upp med hästen och att sköta hemmet. Hunden är min och det är jag som gör alla vardagspromenader. Men hunden köptes eftersom dottern tyckte att våra katter var aningens tråkiga:D
 
Sv: Dottern tränar hund

Min yngsta dotter (2,5 år) brukar träna lite med våra hundar. Då håller hon godis i handen. Sen säger hon "ligg" till hundarna varpå hon lägger sig själv medan hundarna står kvar. Sen säger hon "DUKTIGA HUNDAR" och ger dem godis... :D

:rofl:Underbart! :D
 
Sv: Dottern tränar hund

Det ser ut som att de har roligt, och det är ju det man ska ha tillsammans med sin hund. Jätteduktiga.

Jag säger samma som Jenka, pyttesmå bitar funkar precis lika bra. Jag brukar koka korven så blir det inte lika mycket salt. Av köttfärs kokar jag små frikadeller helt utan salt/kryddor och delar sen i pyttesmå bitar. Förvaras i frysen i plastpåse som man snor ihop efterhand så att det bara blir lite emellan = lagom för en träning.

Ett tips när de tränar ligg är att ge godiset alldeles nere vid golvet så blir hunden liggande tills den har fått godiset. Jag tror att de tränar ligg några gånger, men sen kommer godiset så högt att hunden sätter sig upp för att ta det. High five, rulla runt och stå på bakbenen är de ju jätteduktiga på, ja även sitt såklart. Och vilken kontakt trots att katterna går runt.

Jag vet inte om ni har tänkt åka på utställning. I så fall kan det vara idé att lära hunden att stå stilla på alla 4 tassar också. Det kan man även ha nytta av i agility. När de håller på att lära sig balansen, vippen och A-et kan det vara bra att kunna få stopp på hunden precis innan den ska gå av hindret. Det är så lätt att de lär sig hoppa av för tidigt annars.
 
Sv: Dottern tränar hund

Ser förresten att jag inte är ensam om att ha kattsällskap när jag tränar :p

Platsliggning har vi tränat med störning i form av en katt som stryker sig mot hunden bland annat.
 
Sv: Dottern tränar hund

Så gulligt!
Tipsa henne om att träna på ett mindre halkigt golv, eller på en matta, Då blir det lättare för hunden att lyckas både sitta och rulla runt.
Lycka till!

* Jenny *
 
Sv: Dottern tränar hund

Vad duktiga de är! Kan bara instämma i tipset om matta, det har vi när vi tränar inne med vår hund, en bit av en gammal heltäckningsmatta.
Blir nog superkul med agility för dem! Rallylydnad är också en sport som jag tror tilltalar unga (och gamla, haha!) om den "finns" i Tyskland.
 
Sv: Dottern tränar hund

Åh så duktiga! Vilket fint par! :love: Åh vilken söt dotter!! (hund också, men ändå, hon är supergullig! :love:)

Jag håller med övriga och har inget att tillägga. Log roat åt katterna, som liksom gjorde sig ärenden förbi för att kolla lite.... :D

Och supersara, :rofl::rofl: Att din dotter ligger och berömmer de stående hundarna, det är bara underbart!

När en av mina döttrar var liten (ca 3 år), så tränade hon "stanna kvaaaaaar" med lekhästen som hon hade. Hästen stod och stod och hon gick sakta baklänges till sitt rum. "nej, nej, staaaaaaana kvaaaaar".

Gissa vem hon hade studerat? :angel:
 
Sv: Dottern tränar hund

Så gulligt!
Tipsa henne om att träna på ett mindre halkigt golv, eller på en matta, Då blir det lättare för hunden att lyckas både sitta och rulla runt.
Lycka till!

* Jenny *

Ok, ska säja åt henne att träna på mattan nästa gång. Tack för tipset! Det har jag inte själv tänkt på.
 
Sv: Dottern tränar hund

Vad duktiga de är! Kan bara instämma i tipset om matta, det har vi när vi tränar inne med vår hund, en bit av en gammal heltäckningsmatta.
Blir nog superkul med agility för dem! Rallylydnad är också en sport som jag tror tilltalar unga (och gamla, haha!) om den "finns" i Tyskland.

Rallylydnad vet jag inte om det finns här i området men jag ska kolla med hundinstruktören där vi gick på valpträffar. Det är där jag har tänkt att dottern ska få träna agility också.
 
Sv: Dottern tränar hund

Det ser ut som att de har roligt, och det är ju det man ska ha tillsammans med sin hund. Jätteduktiga.

Jag säger samma som Jenka, pyttesmå bitar funkar precis lika bra. Jag brukar koka korven så blir det inte lika mycket salt. Av köttfärs kokar jag små frikadeller helt utan salt/kryddor och delar sen i pyttesmå bitar. Förvaras i frysen i plastpåse som man snor ihop efterhand så att det bara blir lite emellan = lagom för en träning.

Ett tips när de tränar ligg är att ge godiset alldeles nere vid golvet så blir hunden liggande tills den har fått godiset. Jag tror att de tränar ligg några gånger, men sen kommer godiset så högt att hunden sätter sig upp för att ta det. High five, rulla runt och stå på bakbenen är de ju jätteduktiga på, ja även sitt såklart. Och vilken kontakt trots att katterna går runt.

Jag vet inte om ni har tänkt åka på utställning. I så fall kan det vara idé att lära hunden att stå stilla på alla 4 tassar också. Det kan man även ha nytta av i agility. När de håller på att lära sig balansen, vippen och A-et kan det vara bra att kunna få stopp på hunden precis innan den ska gå av hindret. Det är så lätt att de lär sig hoppa av för tidigt annars.

Vi är jätteglada över hur hunden och dottern fungerar ihop. Hunden har varit precis rätt individ för oss. Första hunden för mig, men min man har haft andra hundar tidigare. Rottweiler och Bostonterrier.
 
Sv: Dottern tränar hund

Vår tvååring säger åt plysch-hunden att sitta innan han får godis. Och idag har vi klippt klorna på den också...
 
Sv: Dottern tränar hund

Jag smälter! Dom är jättefina tillsammans! Man ser att dom har roligt! :laugh:


"Färdiga" godisbitar i form av halvhårda bitar har inte varit så smakliga. Jag har provat mig igenom ett antal olika hundgodissorter och hunden äter nästan ingen sort. Och om han äter så är det ok en eller två tillfällen, men sen är sorten inte god. Så det har varit svårt med belöningarna. Korv får han sällan just för att inte "förstöra" godiset.

Har du testat blodpudding? Jag hackar det i lagom bitar och ställer in det i ugnen på 90 grader tills dom är lite halvårda (bara så det inte kladdar). Mycket smakligt :D
Jag har också säkert... 3 olika sorters godisar här hemma förutom det jag gör själv. Variation ger mycket även för min som är väldigt lättbelönad med mat.

Det enda "tipset" jag kan komma med (fast jag håller med Jenka, vad blir fel när man bara tränar för att det är roligt?) är att kanske försöka få hunden att utföra tricken utan godis framför näsan. Testa att bara visa med handen och sen belöna tex :)
 
Sv: Dottern tränar hund

Åh så fin film! :D Framförallt tyckte jag att det var jättegulligt när hon fick hunden att hoppa rakt upp i luften.

De enda tipsen jag kan komma med är det som andra redan sagt. Prova att låta hunden vara på matta eller annat golv som inte är lika halt och ha mindre godisbitar ;)
Nu tror jag att det stod att ni bor i Tyskland(?) men i Sverige finns det Sveriges hundungdom och många olika brukshundklubbar har speciell ungdomssektion med lite kurser och annat kul. Kanske det finns något sådant hos er också?

Usch vad avundsjuk jag blir på alla barn som får möjlighet att träna hund så tidigt. Hade jag själv haft möjlighet att börja sådär när jag var så liten, åh vad mycket mer man (förhoppningsvis) hade kunnat idag :angel:
 
Sv: Dottern tränar hund

Åh vad rart!
Och jag säger samma sak som R_C, vad avis jag är!!!
Hunden ser verkligen samarbetsvillig ut och din dotter är jätteduktig. :banana:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Acto
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
7
· Visningar
350
Senast: WS6
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 687
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp