J

J3O

Min hund (damatiner, Samba, 9 år) har fått mycket dålig hørsel på senaste året (åren). Hon lyssnar alltid nær jag ber henne om att komma och hon skulle aldrig få før sig att springa øver vægen utan min tillåtelse. Men nu hør hon bara mycket høga ljud och før att få kontakt med henne i hemmet måste jag ryta (inte elakt då) som en stucken gris før att hon ska komma (høra). Och nu ær det så att jag har alltid haft henne løs och hon klarar det jætte bra :) men nær hon springer inne i buska alt. springer ute på fælt och jag vill att hon ska komma så hør hon inte och kommer inte førræn hon ser att jag står och vinkar till henne :(. Hon mår inte dåligt av detta mer æn nær vi ær ute på stranden/skogen som hon ibland lyckas bli av med mig och springer omkring och letar och blir jætte orolig fast jag står och kallar på henne (nær hon ser mig blir hon så glad så det ær inte klokt :love:). Jag har aldrig slutat prata med henne ændå nær vi ær hemma fast jag vet att hon inte hør (tror hon ser att jag pratar ibland och blir glad av det :love:). Hur ska jag gøra? Några råd och tips? Jag vill inte koppla henne før hon tycker det ær så kul pch springa fritt nær vi ær ute (æven om vi bara ska ner och kissa).
 
Kanske träna in signal med viselpipa? Det är ju ett ljud som hörs bra om hunden har nedsatt hörsel men ej är döv. Vid signal ska hon ta kontakt med dig och du kan ge olika signaler med händerna. Eller så tränar du in att signalerna betyder olika saker.

Jag har två korta signaler vid inkallning. Jag ställer mig även med händerna rätt ut från sidorna som en förstärkning. (Fågelskrämma)

Vid en signal (lång eller kort, beror på hur alert hundarna är) Där vill jag att de tvärnitar och tittar på mig. Vill jag att de även ska sätta sig så sträcker jag en hand rakt upp. Vill jag att de ska gå till höger, vänter eller rakt bakåt så använder jag resp. handtecken. Eller så armarna rakt ut så kommer de in.
 
Vi førstår varandra redan næstan perfekt nær jag har kontakt med henne.. Hon har kopplings fel med hørseln så visslar jag så vet hon inte var det kommer ifrån ændå. (har testat med handen (fingrar i mun) och det gick inte så bra).. Ushh.. Jaja.. det ær i allafall skønt att hoon inte mår dåligt av det ændå..
 

Liknande trådar

Relationer Efter vi åkt hem ifrån min pojkvæns væns 40 årsfest kænner jag att jag behøver lite pepp, tips och idéer utifrån... eller så vill jag...
Svar
18
· Visningar
2 510
Senast: Petruska
·
Katthälsa Såfin har nyss fyllt nitton år och ær kanske att jæmføra med en mænsklig nittoåring. Hon har har hypertyreose, =høg førbrænning, och...
Svar
0
· Visningar
774
Senast: Skjøldur
·
H
Ridning Jag trænar en ryttare som ridit några år på ridskola men som har fruktansvært dåkig balans. I skritt fungerar det bra, sitsen ær fin...
Svar
3
· Visningar
1 895
Senast: Hæst
·
J
Träning Vet inte var denna tråden ska vara men ændå! Nu ligger det till så att jag har en lilla syster vid namn Mathilda då. Mathild ahar ridit...
Svar
4
· Visningar
847
Senast: J3O
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp